فیبر نامحلول و مزایای آن برای سلامتی بدن

 فیبر نامحلول و مزایای آن برای سلامتی بدن

فیبر نامحلول نوعی فیبر است که به جلوگیری از یبوست کمک می کند، دستگاه گوارش را پاک می کند و حتی به محافظت از بدن در برابر مشکلات جدی مانند سرطان کولورکتال کمک می کند.

انواع فیبر خوراکی

دو نوع فیبر خوراکی وجود دارد:

  • فیبر نامحلول، که در آب حل نمی شود و به صورت نامحلول و ناپدید در آب باقی می ماند. فیبر نامحلول می تواند سرعت حرکت غذا در معده و روده را افزایش دهد. همچنین حجم زیادی به مدفوع اضافه می کند و می تواند به درمان یبوست کمک کند.
  • فیبر محلول، که در آب حل می شود، آب را در خود حفظ کرده و یک ماده ژل مانند در روده بزرگ ایجاد می کند. این ماده هضم و جذب مواد مغذی را در معده و روده تحریک می کند.

منابع غذایی فیبر نامحلول 

بعضی از موادی که بیشتر حاوی فیبر نا محلول هستند عبارتند از:

  • سبوس گندم
  • انواع سبزیجات
  • آجیل و دانه ها
  • سیب زمینی و میوه با پوست
  • حبوبات
  • غلات سبوس دار

مزایای فیبر نامحلول

کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال

مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد فیبر در طول روز با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال همراه است. دو گروه از موادی که دارای فیبر نامحلول زیادی هستند، غلات سبوس دار و میوه ها هستند. این دو گروه به ویژه در برابر سرطان کولون از بدن محافظت می کنند.

محققان بر این باورند که افزایش مصرف فیبر ممکن است اثرات مبارزه کننده با سرطان در بدن داشته باشد، زیرا باعث کاهش مواد سرطان زا در مدفوع، کاهش زمان عبور و تخمیر فیبرها توسط باکتری ها روده و تبدیل آن ها به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می شود.

کمک به پیشگیری و درمان یبوست

یکی از ویژگی های اصلی فیبر نامحلول، اضافه کردن حجم مدفوع در روده است. زیاد شدن حجم مدفوع منجر به منظم شدن حرکت روده و کاهش یبوست می شود. فیبر نامحلول مانند فیبر محلول در آب حل نمی شود، بنابراین به وسیله افزایش حجم مدفوع، مواد زائدی که در کولون است را به حرکت در می آورد.

کاهش وزن با کنترل اشتها

فیبر نامحلول موجود در مواد غذایی غنی از فیبر می تواند به شما کمک کند تا احساس سیری بیشتری کنید و بین وعده های غذایی گرسنه نباشید. از طرفی فیبر نامحلول به لحاظ فنی منبع کالری نیست زیرا در بدن هضم نمی شود.

کاهش کربوهیدرات و قند در بدن

درست است که فیبر در مواد غذایی کربوهیدراتی یافت می شود، اما سطح قند خون را افزایش نمی دهد. در واقع فیبر به کم کردن جذب قند از کربوهیدرات ها کمک کرده و برای تثبیت قند خون مفید است.

رژیم غذایی غنی از هر دو نوع فیبر دارای مزایای برای سیستم متابولیکی بدن است. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • محافظت از بدن در برابر چاقی
  • محافظت از بدن در برابر بیماری قلبی عروقی
  • محافظت از بدن در برابر دیابت
  • محافظت از بدن در برابر سندرم متابولیک

پیشگیری از مشکلات گوارشی مانند دیورتیکولوز و هموروئید

فیبر نامحلول حرکت و پردازش ضایعات در سیستم گوارش را سرعت می بخشد. به همین دلیل است که برای تولید حرکات منظم در روده مفید می باشد. همچنین ممکن است به جلوگیری از انسداد دستگاه گوارش و نیاز به زور زدن که همراه با یبوست رخ می دهد و می تواند منجر به مشکلاتی مانند هموروئید شود، کمک کند.

علاوه بر این، فیبر نامحلول به جذب و حذف مواد جانبی و سرطان زایی که در روده کمک می کند و احتمال ایجاد مشکلاتی مانند SIBO، دیورتیکولوز و غیره را کاهش می دهد.

 

منبع: پیام سلامت

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *