فیبر غذایی چیست و چه نقشی در تامین سلامتی بدن دارد؟

 فیبر غذایی چیست و چه نقشی در تامین سلامتی بدن دارد؟
فیبر غذایی نوعی کربوهیدرات است که در غذاهایی گیاهی یافت میشود . مصرف فیبر مزیت هایی بسیاری را برای بدن به همراه دارد به همین جهت هم ماده ای ضروری برای بدن محسوب میشود. در ادامهاین مطلب بیشتر با این ماده غذایی آشنا خواهید شد.

نقش فیبر در سلامتی

• کنترل دیابت و قند خون: این ماده مغذی، به تنظیم یا جذب آرام گلوکز کمک می کند، از این رو برای کنترل دیابت نوع دوم بسیار موثر است.
• سلامت قلبی – عروقی: فیبر محلول، از جذب کلسترول جلوگیری کرده و به کاهش سطح سرم کلسترول LDL کمک می کند.
• کاهش وزن: هر دو نوع آن، بدون افزودن کالری یا چربی به فرد احساس سیری می دهد.
• رفع یبوست و اسهال: فیبر محلول، به رشد باکتری‌های مفید روده کمک می کند. این ماده، مدت زمان عبور غذا را از معده به روده به تاخیر می‌اندازد، همچنین نوع نامحلول آن، حجم مدفوع را افزایش خواهد داد، از این رو مدفوع حالتی نرم به خود می گیرد و عمل دفع نیز منظم خواهد شد.
• پیشگیری از سرطان: غذاهای مملو از فیبر، دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و گیاشیمی (فیتوکمیکال) هستند که نی تواند مانع ابتلا به برخی از سرطان ها باشد.
• سلامت کلی: غذاهای فیبر دار، دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری هستند که برای بدن لازم است، از سوی دیگر نیز می تواند منجر به عملکرد صحیح و کامل روده ها شود. هم چنین استفاده از آن به دمان بیماری های نشمینگاه از جمله هموروئید کمک فراوانی می کند.

انواع فیبر غذایی

به طور کلی می توان فیبرها رو به دو دسته محلول در آب و یا نامحلول در آب تقسیم بندی کرد.
• فیبر محلول: این دسته از فیبر ها در آب حل می‌شود و در روده حالت ژله ای به خود می‌ گیرد. منابع غذایی این دسته شامل بلغور، جو، لوبیا قرمز و برخی از میوه‌ها و سبزیجات می باشد.
• فیبر نا محلول: این دسته از فیبر غذایی در آب حل نمی‌شود، بلکه از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و تقریبا دست نخورده باقی می ‌ماند. منابع غذایی این دسته شامل سبوس گندم، کلیه‌ غلات، بسیاری از سبزی‌ها و پوست میوه‌ها می باشد.

میزان مصرف

گفتنی است تا به امروز پزشکان هیچ گزارشی را مبنی بر مضرات استفاده بیش از حد فیبر گزارش نداده اند، از این رو می توان این ادعا را داشت که هیچ محدودیتی در اندازه مصرف آن وجود ندارد.

عوارض جانبی

مصرف بالای آن عوارض جانبی زیادی ندارد اما این در حالی است که می تواند موجب نفخ و یا تشدید یبوست شود که در این صورت نوشیدن آب زیاد ( دو لیتر در روز ) می تواند به رفع این مشکلات کمک نماید.

تداخلات

توصیه می شود در صورت مصرف برخی از داروها، قبل از استفاده از این مکمل ها با پزشکتان مشورت شود، چرا که این احتمال وجود دارد که مانع جذب شود.

خطرات

مکمل های فیبری در برخی از موارد نادر می تواند موجب گرفتگی روده ای شود، از این رو توصیه می شود در صورت ابتلا به بیماری مزمن قبل از استفاده از این مکمل ها با پزشک مشورت شود.
لازم به ذکر است که پودر های مکمل در افراد دیابتی می تواند باعث بروز مشکل و یا بالا رفتن فشار خون شود لذا توصیه می شود این دسته از افراد، از پودر های بدون شکر استفاده نمایند.

فیبر غذایی

دریافت فیبر از طریق مواد غذایی

بهترین راه دریافت این ماده مغذی از طریق مواد غذایی و استفاده از انواع میوه ها، سبزیجات و جو است.
گفتنی است برخی از منابع غنی فیبر شامل جو دو سر، سیب، میوه های سیروزی و توت فرنگی، لوبیا، نخود و عدس، جو و برنج است.
از سوی دیگر برخی از منابع فیبر نا محلول شامل حبوبات، نان و سبزیجاتی مانند هویج، کلم، چغندر و گل کلم است.
بعضی مواد غذایی مانند آجیل دارای هر دو نوع آن می باشد.

منبع: کلینیک نوین

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *