اشتباهات خطرناک بعد از غذا خوردن

 اشتباهات خطرناک بعد از غذا خوردن

تقریباً همه شنیده‌اند که یکی از بدترین اشتباهات بعد از غذا خوردن، شنا کردن است، اما آیا می‌دانید چه کارهای دیگری هست که نیاید بعد از غذاخوردن انجام داد .با ما همراه باشید تا سایر اشتباهات بعد از غذا خوردن را به شما معرفی کنیم.

اشتباهات رایج و مرگبار بعد از غذا خوردن

۱- رفتن به رختخواب

 رفتن به رختخواب بلافاصله بعد از خوردن یک غذای سنگین، یکی از اولین اشتباهات بعد از غذا خوردن است که به مشکلات گوارشی منجر خواهد شد. ناراحتی معده، احساس سوزش سردل، بدخوابی و رفلاکس معده تنها گوشه‌ای از نتایج دراز کشیدن و خوابیدن بعد از غذا خوردن است.

 هنگامی‌که دراز می‌کشید اسید معده به سمت مری برمی‌گردد، به همین دلیل در قسمت قفسه سینه احساس سوزش می‌کنید و بعدازاینکه از خواب بیدار می‌شوید احساس بدحالی و سنگینی دارید چراکه غذا نمی‌تواند به‌خوبی هضم شود.یکی دو ساعتی را بنشینید تا غذا هضم شود؛

۲- سیگار کشیدن

از عادات متداول افراد سیگاری این است که بلافاصله بعد از غذا سیگار می‌کشند؛ مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد صدمات ناشی از سیگار کشیدن بعد از غذا به‌اندازه کشیدن ۱۰ نخ سیگار در حالت عادی است؛ سیگار کشیدن خود به‌اندازه کافی اشتباه است حال اگر بعد از غذا استعمال شود قدرتی ویران‌کننده‌تر خواهد داشت.دستگاه گوارش و معده برای هضم غذا به اکسیژن نیاز دارند و نیکوتین موجود در سیگار با چسبیدن به اکسیژن خون مانع از فعالیت درست دستگاه گوارش می‌شود و به این دلیل است که پزشکان سیگار کشیدن را یکی از اشتباهات مرگبار بعد از صرف غذا قلمداد می‌کنند.

۳-دوش گرفتن بعد از غذا

ممکن است بعد از فهمیدن عوارض ناشی از این اشتباه بعد از غذا خوردن شوکه شوید و یا شاید بخندید، اما واقعیت ماجرا این است که دوش گرفتن بعد از غذا می‌تواند به قلب و سیستم تنفسی آسیب برساند و موجب سرگیجه و یا سردرد شود. هنگامی‌که غذا می‌خوریم خون از ارگان‌های دیگر، چون دست‌وپا به سمت دستگاه گوارش حرکت می‌کند تا عمل هضم غذا به درست‌ترین شکل ممکن انجام شود، اما وقتی بلافاصله اقدام به دوش گرفتن می‌کنیم بدن را مجبور می‌نماییم که بخشی از انرژی خود را برای خون‌رسانی به دست‌وپا خرج کند و این بدان معنا است که خون کمتری به معده می‌رسد و درنهایت بدن در جذب کامل مواد غذایی ناتوان می‌ماند.

ضعف دستگاه گوارش در درازمدت، هضم آهسته غذا و فساد آن در معده، از مهم‌ترین مضرات دوش گرفتن بعد از غذا است؛ بنابراین یا قبل از غذا دوش بگیرید و یا حداقل ۱ الی ۲ ساعت صبر کنید تا غذا هضم شود.

۴-خوردن میوه بعد از غذا

خوردن میوه به‌خودی‌خود ایده بدی نیست، اما استفاده از آن بعد از یک وعده غذایی سنگین، از اشتباهات مرگبار بعد از صرف غذا محسوب می‌شود. میوه‌ها به‌شدت آسان‌هضم هستند، به این معنی که تنها ۲۰ دقیقه بعدازاینکه میوه می‌خورید تمام تکه‌های آن هضم شده و به روده منتقل می‌شود این در حالی است که یک وعده غذایی به مدت‌زمانی در حدود ۱ ساعت تا یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد تا به‌طور کامل هضم شود. زمانی که این مواد غذایی باهم ترکیب می‌شوند درنهایت میوه دچار فساد شده و به‌موقع هضم نمی‌شود و این اصلاً برای سلامتی مفید نیست.

 برای جلوگیری از سوءهاضمه و سایر مشکلات گوارشی مصرف میوه را به ۱ تا ۲ ساعت بعد از غذا موکول کنید.

۵-نوشیدن چای و قهوه

با نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه همانند میوه‌ها برخورد کنید، مصرف این نوشیدنی‌ها بعد غذا مانع از جذب برخی مواد مغذی ازجمله آهن می‌شود. شاید تعجب‌آور باشد، اما تحقیقات ثابت کرده با مصرف یک لیوان کوچک چای یا یک فنجان قهوه جذب آهن تا ۸۷% کاهش یافته و بدن با مشکلاتی همچون کم‌خونی، پوست رنگ‌پریده، دست و پای سرد، سرگیجه و از دست دادن اشتها همراه خواهد بود.

اگرچه مصرف چای و قهوه در زمان مناسب و در مقدار محدود و کنترل‌شده فواید خاص خود را دارد، اما بدیهی است که زیاده‌روی در هر چیزی قطعاً مضراتی را خواهد داشت بنابراین از این اشتباه بعد از غذا خوردن بپرهیزید. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند فاصله میان خوردن غذا با مصرف چای و قهوه باید حداقل یک ساعت باشد.

۶- راه رفتن  و پیاده روی بعد از غذا

فقط صخره‌نوردی و یا دویدن نیست که از اشتباهات بعد از غذا خوردن محسوب می‌شوند، حتی یک پیاده‌روی ساده بلافاصله بعد از غذا خوردن به‌جای اینکه سرحال‌ترتان کند و هضم غذا را آسان‌تر نماید فقط باعث بالا آمدن اسید معده و رفلاکس‌های شدید می‌شود. اگر عادت به راه رفتن بعد از غذا دارید حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید سپس پیاده‌روی نمایید، آن هم به شکلی آرام و با طمأنینه.

وقتی مقدار زیادی غذا مصرف کرده‌اید، تمام حجم معده پرشده و تمرکز مغز روی هضم صحیح و درست غذاست، پیاده‌روی بعد از غذا بدترین کاری است که برای پرت کردن تمرکز مغز می‌توان انجام داد؛ به بدن خود زمان بدهید و بلافاصله بعد صرف وعده‌ای سنگین به‌سوی فعالیت‌های روزانه خود نروید.

توجه کنید که غذا خوردن و مراحل هضم و جذب آن نیز جزئی از فعالیت‌های روزانه شما و بدنتان محسوب می‌شود. البته این بدان معنا نیست که دراز کشیدن بعد از غذا خوردن را درست تلقی کنیم و در مقابل راه رفتن را غلط بپنداریم، بلکه منظور این است که بدن باید در آرام‌ترین حالت باشد تا به‌خوبی فعالیت‌های خود را انجام دهد؛ همیشه باید اصل اعتدال را حفظ کرد.

۷-نوشیدن آب یکی از اشتباهات مرگبار بعد از صرف غذا 

نوشیدن آب بعد از خوردن وعده‌های غذایی هضم غذا را مختل می‌کند؛ حتی این عمل از اشتباهات بعد از غذا خوردن نیز محسوب می‌شود به این صورت که اگر بلافاصله بعد از خوردن مواد غذایی اقدام به نوشیدن آب کنید مقدار اسید معده و صفرا که برای هضم غذا ضروری هستند را افزایش می‌دهید و بدین شکل فعالیت معده با اختلال مواجه می‌شود. سعی کنید حداقل تا یک ساعت بعد از صرف غذا در مقابل وسوسه نوشیدن آب مقاومت کنید و بعدازآن نیز از نوشیدن آب سرد اجتناب نمایید. البته توجه داشته باشید نوشیدنی همراه غذا فراموش نشود!

۸- رانندگی کردن

تعجب نکنید! سیستم هضم به خون زیادی نیاز دارد و رانندگی به تمرکز بالایی؛ هنگامی‌که یک وعده غذایی سنگین می‌خورید بیشترین میزان خون در دستگاه گوارش متمرکز است درنتیجه مغز از خون کافی محروم می‌شود بر همین اساس انجام فعالیت‌هایی که به تمرکز بالایی احتیاج دارند بلافاصله بعد از صرف غذا ممنوع هستند. بدن را در حالت استراحت نگه‌دارید و اجازه دهید وظایف طبیعی خودش را به بهترین نحو انجام دهد، ۱ تا ۲ ساعت بعد از غذا می‌توانید از مسیر خود لذت ببرید.

سخن پایانی:

نیازی نیست بعد از هر وعده غذایی زندگی خود را تعطیل کنید و یکی دو ساعتی را بنشینید تا غذا هضم شود؛ بلکه بهتر است کمترین میزان فعالیت را بعد از غذا داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

 اگر علائمی مانند سو هاضمه، سوزش در قلب و سینه‌ها، آروغ زدن‌های پی‌درپی و برخی ناراحتی‌های گوارشی را دارید بهتر است قبل از مراجعه به پزشک نگاهی به سبک غذایی خود داشته و اشتباهات بعد از غذا خوردن را اصلاح نمایید.

منبع: کارگر آنلاین

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *