انواع کربوهیدرات‌ها و تفاوت آن‌ها

 انواع کربوهیدرات‌ها و تفاوت آن‌ها
کربوهیدرات‌ها یک زیست‌مولکول است که از اتم‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده‌اند کربوهیدرات‌ها در بدن بیشتر به عنوان مولکول‌های ذخیره‌کننده انرژی عمل می‌کنند، اما کاربردهای ساختاری و نقش در انتقال پیام و… نیز دارند.  در ادامه این مطلب با انواع کربوهیدرات‌ها و تفاوت آن‌ها آشنا خواهید شد.

انواع کربوهیدرات‌ها

۱-کربوهیدرات پیچیده

کربوهیدرات های پیچیده معمولا با نام نشاسته و فیبر شناخته می‌شوند . آنها از تعداد زیادی مولکول قند ساخته شده‌اند و شبیه یک زنجیره طولانی هستند . کربوهیدرات های پیچیده هنگام هضم در بدن به کربوهیدرات های ساده تقسیم می شوند . بنابراین روند هضم آنها نسبت به کربوهیدرات های ساده کند تر صورت می گیرد .

کربوهیدرات های پیچیده معمولا در غذاهای گیاهی و غلات یافت می‌شود و در نتیجه، اغلب ویتامین ها و مواد معدنی بالایی دارند.

چند نمونه از کربوهیدرات پیچیده:

  • ذرت و سیب زمینی
  • سبزیجات
  • غلات و حبوبات و دانه ها
  • نان ها و پاستاهای تهیه شده از غلات کامل
  • آجیل و جوانه ها

کربوهیدرات پیچیده

۲-کربوهیدرات ساده

کربوهیدرات های ساده از یک یا دو مولکول قند ساخته شده‌اند . در انواع موادغذایی و میوه ها یافت می شوند . به سرعت در بدن هضم می‌گردند و انرژی آنها به صورت گلیکوژن در بدن ذخیره می‌گردد و اگر انرژی آنها به سرعت استفاده نشود در بدن تبدیل به چربی می‌شوند.

چند نمونه کربوهیدرات ساده:

  • آب میوه ها و نوشابه ها
  • عسل
  • شکلات و آبنبات
  • غذاهای فرآوری شده
  • شیرینی جات و کوکی ها
  • برنج و نان سفید

تفاوت کربوهیدرات‌ها

هضم کربوهیدرات های پیچیده در دستگاه گوارش به زمان بیشتری نیاز دارد. مصرف کربوهیدرات های پیچیده برخلاف کربوهیدرات های ساده سبب افزایش ناگهانی قند خون نمی شود. این کربوهیدرات ها در غذاهایی مانند نان یافت می شوند. کربوهیدرات های ساده نیز در غذاها و نوشیدنی هایی که به آن ها قند اضافه شده وجود دارند.
کربوهیدرات های پیچیده در مقایسه با کربوهیدرات های ساده دارای زنجیره طولانی تری از مولکول های قند هستند. هنگامی که این کربوهیدرات ها مصرف می شوند برای آن که بتوانند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند توسط بدن به گلوکز تبدیل می شوند. از آنجاکه که کربوهیدرات های پیچیده دارای زنجیره طولانی تری هستند تجزیه آن ها در بدن مدت زمان بیشتری طول می کشد.
با خوردن کربوهیدرات‌های پیچیده قند خون آهسته افزایش یافته و همچنینین آهسته کاهش پیدا میکند و برای مدت بیشتری به شما انرژی می‌دهد و این موضوع باعث ثبات قند و انرژی می‌شود.
هر دو نوع کربوهیدرات در بسیاری از مواد غذایی مشاهده می شوند. علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن، هر کدام از این غذاها خصوصیاتی دارند که می توانند برای بدن مفید باشند.
برخی از کربوهیدرات های ساده در غذاهای سالمی مانند شیر و میوه ها یافت می شوند. این دسته از مواد غذایی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند. در مقابل، برخی از کربوهیدرات های ساده در غذاهای فرآوری شده که ارزش غذایی بالایی ندارند مانند انواع کیک، بیسکوئیت و شیرینی یافت می شوند.

 منبع:novindiet.com

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *