فواید امگا۳ برای سلامتی و پیشگیری ار بیماری‌ها

 فواید امگا۳ برای سلامتی و پیشگیری ار بیماری‌ها
اسیدهای چرب امگا ۳ یک نوع چربی اشباع نشده بوده که برای حفظ سلامت بدن مهم و ضروری هستند و به دلیل حضور در غشای سلولی در فعالیت های فیزیولوژیک بدن نقش حیاتی دارند. در ادامه این مطلب با فواید امگا۳ برای سلامتی آشنا خواهید شد.

بدن با استفاده از اسید چرب ALA می تواند EPA و DHA را تولید کند ولی فقط ۱ تا ۱۰ درصد از این اسید های چرب را می تواند بسازد که این برای بدن کافی نیست.پس نباید از مصرف مواد غذایی که حاوی این نوع اسیدهای چرب هستند غافل شد

منابع امگا ۳ در مواد غذایی

● ماهی سالمون

● ماهی تن

● ماهی ساردین

● ماهی کولی

● تخم کتان

● گردو

● تخم مرغ

● تخم چیا

● خرفه، کلزا

● روغن سویا

● صدف خوراک

● روغن کریل و زیتون

علایم کمبود امگا۳ در بدن

● خستگی شدید

● خشکی پوست

● شکننده شدن موی سر

● افسردگی

● عدم تمرکز

● ضعف در یادگیری

● ناخن شکننده

● چاقی

● اگزما

● آرتروز

فواید امگا۳ برای بدن

۱-بهبود سیستم گردش خون

تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن به بهبود سیستم گردش خون در بدن کمک کرده و مانع ایجاد لخته های خون در رگ ها می شود.

همچنین میزان کلسترول بد خون را کاهش داده و از ایجاد مشکلات عروقی جلوگیری می کند.

۲-تقویت سیستم ایمنی

امگا۳ با تقویت سیستم ایمنی بدن از تشکیل تومورها و ایجاد عفونت و بروز بیماری در بدن جلوگیری می کند و مانع ایجاد التهابات غیر طبیعی و همچنین بروز برخی سرطان ها در بدن می شود.

۳-درمان التهاب و ورم مفاصل

اسید چرب امگا ۳ اثر مثبتی در کنترل التهابات ناشی از بیماری هایی مانند روماتیسم دارد و همچنین التهابات را در نواحی مختلف بدن از قبیل مفاصل، عضلات و اسکلت را نیز، کنترل می کند.

۴-سلامت قلب

وجود اسید چرب امگا۳ در بدن، برای قلب بسیار مهم و ضروری است؛ زیرا امگا۳ باعث کاهش میزان تری گلیسرید و کلسترول بد خون می شود و از سلامت قلب محافظت می کند.

۵- فواید امگا۳ برای سلامت روده ها

مصرف امگا۳ به میزان کافی باعث افزایش تنوع میکروبیوم در روده می شود و در حفظ سلامت روده موثر است. همچنین امگا ۳ موجب کاهش فشار اکسایشی در روده ها می شود.

۶-مفید برای زنان باردار

مصرف مواد غذایی که حاوی امگا۳ هستند در طول بارداری بسیار توصیه می شود؛ زیرا این اسید چرب در رشد بهتر جنین موثر بوده و باعث کاهش احتمال بیش فعالی و فلج مغزی در کودکان می شود.

۷-پیشگیری از سرطان

تامین اسید های چرب امگا۳ مورد نیاز بدن، می تواند انسان را در برابر بروز سرطان ایمن کند. امگا ۳ همچنین احتمال بروز سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان را کاهش می دهد.

۸ -کمک به درمان بیش فعالی

ADHD نوعی اختلال رفتاری در کودکان است که با بی توجهی و عدم توانایی در انجام وظایف، بی قراری و پرخاشگری مشخص می شود که با مصرف امگا۳ می توان بیش فعالی کودکان را کنترل کرد.

۹- کاهش وزن و  لاغری

امگا۳ کلسترول را کاهش داده و مانع تجمع چربی در بدن شده و میزان سوخت و ساز را در بدن افزایش می دهد مصرف امگا۳ با بالا بردن میزان سوخت و ساز کالری به کاهش چربی و رسیدن به وزن ایده آل کمک می کند.

۱۰-درمان استرس و افسردگی

اگر زیاد دچار استرس می شوید و احساس افسردگی می کنید، بهتر است استفاده از منابع حاوی امگا۳ را از یاد نبرید، زیرا مصرف امگا۳ به بهبود و درمان اختلالات روانی مانند افسردگی و اختلالات دوقطبی بسیار مفید است.

۱۱-درمان آلزایمر

از دیگر فواید امگا۳ بهبود عملکرد مغز و همچنین پاکسازی ضایعات مغز کمک می کند و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری آلزایمر دارد.مصرف امگا۳ می تواند از آسیب های تروماتیک مغز جلوگیری کرده و اختلالات مغز را کاهش دهد.

۱۲-بهبود خلق و خو

امگا ۳ نقش موثری در سلامت عاطفی و روانی دارد و به بهبود خلق و خو و عملکرد عصبی کمک می کند. افرادی که میزان کافی از اسید چرب امگا۳ را مصرف می کنند دارای خلق و خوی بهتری هستند.

۱۳-فواید امگا ۳ برای چشم

مصرف امگا ۳ برای چشم بسیار ضروری است زیرا یکی از اجزای اصلی ساختار شبکیه چشم اسید چرب DHA است. امگا۳ مانع بروز بیماری مانند آب سیاه می شود و از ضعیف شدن قدرت بینایی در سنین پیری جلوگیری می کند.

۱۴ -پیشگیری از ریزش و نازک شدن مو

مصرف اسید چرب امگا ۳ اثر خوبی بر روی بافت های مو دارد و از ریزش و نازک شدن مو جلوگیری کرده و ریشه مو را تقویت می کند.

۱۵-رطوبت و سلامت پوست

امگا۳ از بروز آکنه بر روی پوست جلوگیری کرده و باعث نرمی و مرطوب ماندن پوست می شود. همچنین در تولید روغن در پوست و هیدارسیون موثر بوده و از سلامت پوست محافظت می کند و از پیری زودرس و چروک شدن پوست جلوگیری می کند.

۱۶-بهبود عملکرد حافظه

نتایج یک آزمایش نشان می دهد که مصرف امگا۳ به بهبود عملکرد حافظه کمک کرده و باعث تقویت آن می شود. این اسید چرب در تنظیم میزان آزادسازی انتقال دهنده های عصبی موثر است و باعث افزایش هوشیاری و فعالیت ذهنی می شود.

فواید امگا3

۱۷-پیشگیری از التهاب

امگا۳ از التهابات مغز جلوگیری کرده و باعث افزایش تمرکز و یادگیری بهتر می شود. امگا۳ به علت اینکه به تنظیم انتقال دهنده های عصبی کمک می کند، باعث بهبود عملکرد شناختی می شود.

منبع: فتوکده

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *