کمبود پروتئین و علائم مربوط به آن

 کمبود پروتئین و علائم مربوط به آن

balanced diet, cooking, culinary and food concept – close up of different foodstuffs on table

پروتئین یک قسمت اساسی در یک رژیم غذایی سالم است و عدم مصرف کافی  و کمبود آن می‌تواند مشکلات جدی سلامتی ایجاد کند.در ادامه این مطلب با علائم کمبود پروتئین آشنا خواهید شد.
به گزارش سایت روزاندیش به نقل از کارگر آنلاین، پروتئین یک عنصر درشت مغذی پیچیده است که در برخی غذاها مانند محصولات حیوانی و حبوبات یافت می‌شود. در ابتدایی‌ترین شکل، پروتئین رشته ای از اسیدهای آمینه است که باعث ایجاد عناصر سازنده در قسمت‌های فیزیکی بدن از جمله عضلات، استخوان‌ها، پوست، مو، ناخن‌ها و اندام‌ها می‌شود.
کمبود پروتئین، که هیپوپروتئینمی نیز نامیده می‌شود، معمولاً با مصرف کم پروتئین در خون مرتبط است. این وضعیت حدود ۱ میلیارد نفر را در سراسر جهان درگیر می‌کند.

کمبود پروتئین می‌تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند، که بسته به شدت کمبود ممکن است متفاوت باشد.

علائم کمبود خفیف پروتئین

ضعف
خستگی

علائم کمبود  متوسط پروتئین:

تحلیل رفتن عضلات که به آن آتروفی عضله نیز گفته می‌شود
کم پشتی موها
ناخن‌های شکننده
پوسته پوسته شدن

علائم کمبود شدید پروتئین:

نفخ معده
نارسایی کبد
پوستی که شکافته می‌شود
رشد کوتاه مدت
استخوان‌های متخلخل ضعیف و نازک

دلایل کمبود پروتئین:

کمبود پروتئین معمولاً با سو تغذیه و مصرف ناکافی پروتئین در ارتباط است. کمبود پروتئین همچنین می‌تواند با یک بیماری زمینه ای مرتبط باشد، مانند سلیاک یا بیماری کرون که می‌تواند در جذب مواد مغذی تداخل ایجاد کند.

میزان پروتئین مورد نیاز به سن، سلامتی و سطح فعالیت شخص بستگی دارد. برخی از افراد – مانند ورزشکاران – ممکن است به پروتئین بیشتری نیاز داشته باشند. یک متخصص تغذیه ثبت شده می‌تواند به شما کمک کند تا میزان پروتئین مورد نیاز خود را بر اساس سبک زندگی منحصر به فرد و سابقه سلامتی خود تعیین کنید.

کسانی که بیشتر در معرض کمبود پروتئین هستند عبارتند از:

بزرگسالان بالای ۷۰ سال
گیاهخواران

دریافت پروتئین کافی

با این حال، افرادی که محصولات حیوانی مصرف نمی‌کنند، هنوز هم می‌توانند پروتئین کافی را از منابع گیاهی دریافت کنند. یک مطالعه مقایسه ای ۲۰۱۳ در مورد مشخصات مغذی گیاه خواران و گوشت خواران نشان داد که افراد خوراکی گیاهی پروتئین زیادی از غذاهای گیاهی مانند عدس و لوبیا دریافت می‌کنند. در آن مطالعه، گیاهخواران به اندازه نیمه گیاهخواران یا گیاهخوارانی که تخم مرغ و محصولات لبنی می‌خورند پروتئین دریافت کردند.

تا زمانی که آگاهانه پروتئین کافی از منابع گیاهی دریافت می‌کنید، در معرض خطر کمبود پروتئین نخواهید بود.

زمان مراجعه به پزشک

اگر علائم کمبود پروتئین مانند خستگی غیرقابل توضیح یا تغییر در مو، پوست و ناخن‌های خود را مشاهده کردید، باید به پزشکی مراجعه کنید که آزمایش پروتئین پلاسما را برای تأیید کمبود پروتئین و رد سایر علل انجام دهد.

کمبود پروتئین معمولاً با افزایش مصرف روزانه پروتئین یا درمان یک اختلال اساسی درمان می‌شود. یک فرد بالغ سالم به طور کلی می‌تواند حداکثر ۲ گرم در کیلوگرم پروتئین در روز مصرف کند.

مواد غذایی حاوی پروتئین 

آجیل و دانه‌هایی مانند بادام، پسته، بادام هندی، و دانه‌های کتان
حبوبات، مانند عدس و لوبیا
تخم مرغ
غذاهای دریایی، مانند ماهی یا میگو
مرغ یا بوقلمون
محصولات لبنی، مانند ماست یونانی یا پنیر

منبع : کارگر آنلاین

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *