خواص گندم برای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها

 خواص گندم برای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها

گندم یکی از رایج ترین دانه های غلات و به عبارتی قوت غالب اکثر مردم جهان است که از یک گیاه علفی با نام علمی : Triticum به دست می آید. دانه گندم از سه قسمت سبوس (لایه خارجی)، جوانه و آندوسپرم (داخلی ترین لایه) تشکیل شده است.

گندم سبوس دار به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر که دارد به بهبود هضم غذا کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.در ادامه این مطلب با خواص بی نظیر گندم آشنا خواهید شد.

خواص گندم

۱- کنترل چاقی

یکی از خواص گندم کنترل چاقی است .مجله آمریکایی تغذیه‌ی بالینی از طریق تحقیقات خود نشان داده‌است که گندم کامل، به جای فرم تصفیه شده‌ی آن، انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به چاقی است.زیرا به دلیل مقادیر بالای فیبر به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود. فیبر موجود در گندم، فرآیند هضم را در بدن تقویت کرده و متابولیسم کلی را بهبود می بخشد.

۲- افزایش سطح انرژی

گندم حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده است، که باعث می‌شود به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و انرژی بیشتری را در مدت زمان طولانی داشته باشید. همچنین ویتامنB موجود در آن باعث افزایش انرژی بدن می‌شود.

۳- پیشگیری از دیابت نوع ۲

گندم غنی از منیزیم است که برای بیش از ۳۰۰ آنزیم به عنوان یک کوفاکتور عمل می‌کند. این آنزیم‌ها در استفاده‌ی کاربردی بدن از انسولین و ترشح گلوکز دخیل هستند.افرادی که از دیابت رنج می‌برند، می‌توانند سطح قند خود را با جایگزینی برنج با گندم در رژیم غذایی خود کنترل کنند.

۴- کاهش التهاب مزمن

بتایین موجود در گندم از التهاب مزمن، یکی از مهم‌ترین عوامل در بروز دردها و بیماری‌های روماتیسمی جلوگیری می‌کند. املاح ضد التهابی آن خطر بیماری‌ّهای دیگر مانند پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، زوال شناختی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

۵-جلو گیری از تشکیل سنگ‌های صفراوی 

از آن‌جایی که گندم کامل غنی از فیبر نامحلول است، می‌تواند سبب نرم و راحت بودن حرکات روده شود و در عین حال ترشح اسیدهای صفراوی را کاهش می‌دهد. اسیدهای صفراوی بیش از حد یکی از علل اصلی تشکیل سنگ کیسه صفرا هستند.

۶- بهبود متابولیسم

فیبر موجود در محصولات تهیه‌شده از گندم کامل باعث تقویت فرایند گوارش در بدن و بهبود متابولیسم کلی می‌شود. پزشکان مصرف نان تهیه‌شده از غلات کامل و سایر غذاهای غنی از فیبر را توصیه می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که غذاهای تهیه‌شده از غلات تصفیه شده نه تنها سبب افزایش وزن می‌شوند، بلکه خطر مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهند.

۷- دارا بودن فیبر زیاد

بخاطر وجود فیبر زیاد  در گندم مشکلاتی مانند نفخ، حالت تهوع، یبوست و ورم در زمان بسیار کوتاهی پایان خواهند یافت.

۸- سم‌زدایی از کبد

سم زدای از کبد یکی دیگر از خواص گندم است. جوانه گندم منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر فراوان است که به سم‌زدایی کبد کمک می‌کنند. کبد یکی از بزرگ‌ترین اندام‌های داخلی در بدن است و سالم نگه داشتن کبد کمک می‌کند تا سموم به طور منظم از بدن حذف شوند.

۹-سلامت روده

سبوس گندم به این دلیل که سطح بالای فیبر دارد، روی میکروبیوم روده انسان تاثیر می‌گذارد. این ماده کمک می‌کند تا باکتری “خوب” در دستگاه گوارش تغذیه شود، و به این ترتیب هضم را بهبود می‌بخشد و جذب مواد مغذی را در بدن افزایش می‌دهد. همچنین بلغور، شکل دیگری از این دانه، یک منبع عالی نشاسته‌ی مقاوم است. این نوع نشاسته در روده‌ی کوچک هضم نمی‌شود و به همین دلیل به غذایی برای فلور روده تبدیل می‌شود.

۱۰-بهبود سلامت پوست 

سلنیوم، ویتامین E و روی موجود در گندم به تغذیه‌ی پوست، مبارزه با آکنه و جلوگیری از آسیب نور خورشید کمک می‌کنند. همچنین فیبر بالای گندم کامل سیستم گوارش را به بهترین شکل ممکن حفظ می‌کند، که به طور مرتب کمک می‌کند تا سموم را حذف کنید. این روند، به نوبه‌ی خود، به حفظ پوستی صاف و جوان کمک می‌کند.

سلامتی پوست ازخواص گندم

۱۱- مراقبت از موها

روی موجود در گندم کمک می‌کند تا موهای سالمی داشته باشید و در عین حال از موها در برابر آسیب ناشی از عوامل محیطی محافظت می‌کند.

۱۲- سلامت چشم 

ویتامین E، نیاسین و روی موجود در گندم کامل باعث کاهش خطر تباهی لکه‌ی زرد یا دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می‌شوند. لوتئین موجود در گندم تصفیه نشده به بهبود سلامت چشم کمک می‌کند.

۱۳-کاهش خطر ابتلا به سرطان 

گندم به عنوان یک عامل ضد سرطان به خصوص برای زنان عمل می‌کند.. مطابق با گزارش‌ها زنانی که پیش از دوران یائسگی به سر می‌برند و این غله را مصرف می‌کردند تا ۴۱ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه را نسبت به کسانی که اشکال دیگر فیبر را می‌خوردند، تجربه کردند. علاوه بر این، یکی از تحقیقات صورت گرفته در انگلستان نشان داد که یک رژیم غذایی غنی از فیبر ناشی از غلات و میوه‌ها برای زنان به منظور پیشگیری از بروز سرطان پستان بسیار مهم است.

سبوس گندم ترشح اسیدهای صفراوی و آنزیم‌های باکتریایی را به میزان قابل ‌توجهی در مدفوع کاهش می‌دهد، و به این ترتیب احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ نیز کاهش می‌یابد.

۱۴-بهبود خلق و خو

آهن، فولات، ویتامین B و E موجود در گندم از تولید سروتونین و افزایش سطح انرژی حمایت می‌کنند. به این ترتیب از بروز مشکلات سلامت روان جلوگیری می‌شود، افسردگی کاهش می‌یابد، خلق و خو بهبود یافته و سلامت کلی نیز ارتقاء می‌یابد.

۱۵- سلامت زنان 

گندم کامل باعث افزایش سطح انرژی در زنان می‌شود.  زنانی که غلات کامل را به میزان بیش‌تری مصرف می‌کنند، معمولا رژیم سالم‌تری دارند و میوه‌ها و سبزیجات را نیز به میزان زیادی مصرف می‌کنند. محصولات تهیه‌شده از آرد غلات کامل حاوی فولات و ویتامین B هستند و بنابراین به کاهش مشکلات بارداری و شیردهی کمک می‌کنند.

۱۶-کاهش عوارض یائسگی

مصرف زیاد محصولات گندم تصفیه‌نشده می‌تواند باعث افزایش مقدار فیبر و پروتئین در رژیم غذایی زنان یائسه شود. این امر به مدیریت وزن، تعادل هورمونی و تسکین علائم پس از یائسگی کمک می‌کند.

۱۷-پیشگیری از حمله قلبی

گندم کامل به میزان فراوانی نوعی لیگنان به نام آنترولاکتون دارد، که از بدن در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. یک ژورنال دانمارکی یک مطالعه را منتشر کرد که نشان می‌داد زنانی که غلات کامل مصرف می‌کردند سطوح بالاتری از این لیگنان دفاعی دارند. علاوه بر این، محصولات تهیه شده از غلات کامل، که فیبر غذایی بالایی دارند، کاهش فشار خون را به میزان قابل ‌توجهی تجربه می‌کنند و احتمال حمله‌ی قلبی نیز در آن‌ها پایین خواهد بود. مصرف بالای این دانه سبب کاهش تری گلیسیرید یا چربی خون می‌شود. این تاثیر، روند پیشرفت تصلب شرایین و سکته‌ی مغزی را کند می‌کند.

منبع: مجله بازده

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *