خواص کافئین و عوارض افراط در مصرف آن

 خواص کافئین و عوارض افراط در مصرف آن

کافئین یک ماده شیمیایی محرک است که سیستم اعصاب مرکزی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و استفاده مرتب از آن موجب وابستگی خفیف بدن به آن می‌شود. با این حال، این ماده مانند داروهای اعتیادآور، سلامت بدنی و اجتماعی شما را تهدید نمی‌کند. اگر استفاده از آن را به طور ناگهانی کنار بگذارید، ممکن است یک تا چند روز دچار مشکلاتی نظیر سردرد، خستگی، اضطراب، افسردگی و دشواری در تمرکز شوید. در ادامه با خواص کافئین آشنا خواهید شد.

خواص و فواید کافئین

 مصرف به اندازه این ماده اثرات بسیار مثبتی روی مغز انسان دارد.
بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف کافئین به تقویت حافظه به صورت بهبود پردازش اطلاعات و افزایش دقت در فعالیت‌ها و به به تحریک در آوردن سیستم اعصاب مرکزی کمک می‌کند.
برخی از آزمایش‌ها نشان داده‌اند که این ماده به سلامت پوست و مو نیز کمک می‌کند.

یکی از منابع مهم آنتی اکسیدان، مواد حاوی کافئین هستند. این مواد از پیری زودرس جلوگیری می‌کنند.
به گفته خیلی از دانشمندان باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری سرطان می‌شود.
مواد کافئینی مانند قهوه، کاکائو و چای حاوی اسیدهای چرب و برخی از ویتامین‌های مختلف هستند که در سالم نگه داشتن بدن انسان بسیار موثر عمل می‌کنند.

مضرات مصرف زیاد کافئین

کافئین جلوگیری از جذب مواد معدنی مخصوصاً آهن می‌کند و با توجه به اثر آن بر منقبض شدن عروق خونی، مصرف آن برای مبتلایان به فشار خون، همچنان با ریسک بالا همراه است

مصرف زیاد این ماده می‌تواند منجر به درد‌های ناحیه شکم، سردرد، تپش قلب و بی‌خوابی شود.
طی تحقیقات انجام شده بر روی افرادی که هر روز نوشیدنی کافئین‌دار مصرف می‌کنند، کافئین باعث افزایش ترشح هورمون استرس، افزایش فشار خون و زخم معده می‌شود.

مدت زمان لازم برای جذب و دفع کافئین

معمولا بعد از گذشت ۴۵ دقیقه از مصرف، این ماده سربع جذب خون و بافت‌های بدن شده اما زمان نسبتا زیادی باید سپری شود تا بدن آن را تجزیه کرده و از بافت‌های خود خارج کند.

زمانی که طول می کشد تا این فرایند طی شود و نیمی از کافئین مصرف شده دفع شود چیزی نزدیک به ۴ ساعت بوده اما این به معنای از میان رفتن تمام کافئین مصرفی ظرف مدت ۸ ساعت نیست. بنابر تحقیقات انجام شده چیزی نزدیک به ۱۲ ساعت طول می کشد تا فنجان قهوه مصرف شده در صبحانه به طور کامل تجزیه شده و از بدن دفع شود.

میزان مصرف مجاز

سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین را برای افراد بالغ بی‌خطر دانسته اگرچه زنان باردار باید مصرف روزانه خود را تا ۲۰۰ میلی گرم کاهش دهند. مطابق گزارش کالج آمریکایی زنان و زایمان یک فنجان قهوه دارای ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلی‌گرم و یک فنجان چای تا حداکثر ۷۰ میلی‌گرم و هم‌چنین نوشابه‌های گازدار کم‌تر از ۵۰ میلی گرم کافئین دارند.

منبع: کتاب کاله

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *