قاعدگی دردناک و علل مربوط به آن

 قاعدگی دردناک و علل مربوط به آن

درد شکم یکی از شایع‌ترین مشکلات آزار دهنده‌ی قاعدگی دردناک (دیس منوره) است، که ممکن است قبل از قاعدگی یا همزمان با آن ایجاد شود و به طور روتین بسیاری از زنان به آن دچار می‌شوند. این درد در قسمت پایین شکم و پشت حس می‌شود، که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. این درد معمولا با شروع قاعدگی و یا در دو سال اول آن وجود دارد و رفته رفته با افزایش سن درد کمتر شده و یا شاید بعد از به دنیا آمدن اولین بچه، کاملا از بین برود.

علائم قاعدگی دردناک 

احتمالا شما نیز از این علائم آگاهی دارید و آن را تجربه کرده‌اید:

  • احساس درد در ناحیه ی شکم (گاهی اوقات بسیار شدید)
  • احساس فشار در شکم
  • درد در ناحیه لگن، پایین کمر و پشت و داخل ران

وقتی که درد شدید باشد، علائم عبارتند از:

  • ناراحتی و مشکل معده، گاهی اوقات همراه با استفراغ
  • آبکی و شل شدن مدفوع

دلایل ایجاد قاعدگی دردناک

درد شکم در قاعدگی به علت انقباض رحم که نوعی عضله است، رخ می‌دهد. حال اگر میزان این انقباضات بسیار قوی باشد، باعث مسدود شدن عروق نزدیک به رحم و در نتیجه اکسیژن رسانی به رحم متوقف می‌شود و همین کمبود اکسیژن منجر به درد می‌شود.
درد قاعدگی یا اولیه است یا ثانویه، که درد قاعدگی اولیه به دلیل چرخه ی قاعدگی رخ می‌دهد، در حالی که درد قاعدگی ثانویه ناشی از مشکل در اندام‌های تولید مثلی است.

درد قاعدگی ثانویه دلایل متعددی دارد، از جمله:

اندومتریوز: اندومتریوز یک بیماری است که در آن بافتی داخلی رحم (اندومتر) در خارج از رحم یافت می‌شود.

بیماری‌های التهابی لگن: عامل این عفونت باکتری است و از رحم شروع می‌شود و می‌تواند به سایر ارگان‌های تولید مثل نیز گسترش یابد.

تنگی دهانه ی رحم: که قسمت پایین رحم است، می‌تواند به علت آسیب دیدگی و همچنین کمبود استروژن پس از یائسگی ایجاد شود.

فیبروئید: دیواره داخلی رحم ممکن است فیبروئید (توده ی خوش خیم دیواره ی رحم) داشته باشد.

درمان

در صورت خفیف بودن درد قاعدگی می‌توانید از آسپیرین یا سایر داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید و اگر این داروها را به محض شروع خونریزی یا درد استفاده کنید، مؤثرتر خواهد بود.

گرما نیز می‌تواند کمک کند. استفاده از پدهای حرارتی یا بطری آب گرم در پشت یا شکم ،حمام آب گرم نیز می‌توانند کمک کننده باشند. شما هم چنین باید:

  • در صورت نیاز استراحت کنید.
  • از مصرف غذاهای حاوی کافئین و نمک اجتناب کنید.
  • از تنباکو یا مشروبات الکلی استفاده نکنید.
  • پشت و شکم خود را ماساژ دهید.

زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، درد قاعدگی کمتری دارند، بنابراین جهت پیشگیری از دردهای قاعدگی، ورزش کردن را در فعالیت‌های روزانه ی خود بگنجانید.

در صورت انجام اقدامات بالا و عدم بهبودی ممکن است پزشک داروهای زیر را تجویز نماید:

  • دوز بالای بروفن یا سایر داروهای ضد درد
  • داروهای ضد بارداری (زنانی که از این قرص‌ها استفاده می‌کنند، درد قاعدگی اندکی دارند.)

زمان مراجعه به پزشک 

در صورت شدید و غیر معمول بودن درد قاعدگی، یا ادامه دار شدن درد بیش از ۲-۳ روز با پزشک خود تماس بگیرید. درد قاعدگی به هر علتی که باشد، قابل درمان است، بنابراین مهم است که بررسی شود.

دکتر زنان از علائم و چرخه‌های قاعدگی شما سوال خواهد کرد و با اسپکولوم واژن و رحم شما را معاینه می‌کند و در صورت نیاز از آن نمونه برداری خواهد کرد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد، که درد شما با قاعدگی مرتبط نیست، آزمایشات دیگری را جهت انتخاب درمان مناسب انجام خواهد داد.

منبع: دکترتو

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *