تنفس عمیق و فواید باور نکردنی آن

 تنفس عمیق و فواید باور نکردنی آن

اصلا تعجب نکنید اگر به شما بگوییم که می‌توانید با تنفس عمیق بسیاری از مشکلات سلامتی خود را برطرف کنید زیرا این یک حقیقت است و با گذشت زمان مطالعات بیشتری بر فواید تنفس عمیق مهر تایید می‌زنند. نفس کشیدن عمیق می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده، اضطراب و افسردگی را کاهش داده و هورمون‌های مغزی را تحت تاثیر قرار دهد که از آسیب دیدن مواد ژنتیکی جلوگیری کرده و سرعت فرآیند پیری را کُند می‌کند.

سبک زندگی سریع و پراسترس باعث شده که اغلب مردم سطحی و کم عمق نفس بکشند .اما شما می‌توانید با یک تلاش آگاهانه، تنفس عمیق را به بخشی از روتین زندگی خود تبدیل کرده و از فواید آن بهره ببرید.

تاثیر تنفس عمیق بر روی سلامتی

این باور وجود دارد که تنفس عمیق باعث ارسال پیام‌هایی به مغز می‌گردد که ضربان قلب را داده، هضم را بهبود بخشیده و باعث افزایش احساس آرامش و سلامتی می‌گردد که این مورد آخر خود به کاهش ترشح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول کمک می‌کند. اختلالاتی نظیر اضطراب و افسردگی معمولا با بروز استرس شدت پیدا می‌کنند، از این جهت کاهش تولید هورمون‌های استرس، می‌تواند نقش کلیدی‌ای را در بهبود این اختلالات ایفا کند. تنها کافیست نفس عمیق بکشید.

مطالعات انجام شده در مورد فواید نفس کشیدن عمیق

در مطالعه‌ای که در دانشگاه شهر بوستون انجام گرفت، محققین به بررسی اثرات نفس کشیدن عمیق بر افرادی که به اختلال افسردگی اساسی مبتلا بودند پرداختند. بعد از ۱۲ هفته انجام تمرینات یوگا و تنفس عمیق،  محققین دریافتند که علائم افسردگی به طور چشمگیری در شرکت‌کنندگان کاهش پیدا کرده است. همچنین مشخص گردید که تولید هورمون GABA در این دوره افزایش چشمگیری داشته است. این هورمون به طور طبیعی توسط بدن تولید شده و اثرات آرامش‌بخش و ضداضطراب دارد. محققین این مطالعه باور دارند که نتایج بسیار فوق‌العاده بوده‌اند و قابل مقایسه با داروهای ضدافسردگی می‌باشند.

مطالعه‌ی دیگری که در مجله‌ی BMC Complementary and Alternative Medicine منتشر گردید، نشان داد که نفس کشیدن عمیق تاثیر به سزایی بر روی سه ترکیب شیمیایی در بدن دارد که با نام سیتوکین‌ها شناخته می‌شوند. این مواد با بروز درد و التهاب در بدن در ارتباط هستند، که تنفس عمیق می‌تواند باعث کاهش سطوح آنها در بدن گردد. این نتایج نشانگر این هستند که فواید تنفس عمیق می‌توانند برای کاهش درد و التهاب نیز موثر باشند.

تمرین‌های مختلفی برای تنفس عمیق وجود دارند که یکی از آنها شمارش دَم و بازدم‌ها میباشد. بهترین حالت  این است که این تمرین را روزی ۱۰ دقیقه تا یک ساعت انجام دهید. همچنین نفس عمیق کشیدن در طول روز نیز می‌تواند مفید باشد.

روش صحیح نفس عمیق کشیدن

روی یک صندلی راحت بنشینید یا بروی پشتتان دراز بکشید، بدنتان را ریلکس کنید، چشم‌ها را ببندید و به آرامی دست راست را روی سینه و دست چپ را روی شکم ناحیه ناف قرار بدهید و شروع کنید با بینی نفس بکشید طوری نفس بکشید (دمیدن) که شکم و دست چپ به راحتی و آرامی به سمت بالا حرکت کند و با نفس کشیدن آرام کمک کنید ریه شما از بالا تا پایین پر شود.

چند ثانیه نفس را نگه‌دارید و سپس به آرامی شکم را فرو بکشید به داخل بدن و گازکربنیک داخل ریه را به بیرون خارج کنید (بازدم).سعی کنید فقط روی نفس کشیدن تمرکز کنید و به چیز دیگری فکر نکنید فقط به بالا و پایین، رفتن و آمدن شکم توجه کنید و به صدای نفس کشیدنتان گوش بسپارید. این مراحل نفس کشیدن عمیق کمک می‌کند ریه شما از گاز کربنیک خالی شده و عمل دم و باز دم به طور عمیق و صحیح انجام گیرد.  این روش را برای ۵ دقیقه حداقل دو بار در روز قبل از خواب و بد از خواب انجام دهید.

منبع: گیاه یاب

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *