مهم‌ترین تفاوت‌های نگرانی و اضطراب

 مهم‌ترین تفاوت‌های نگرانی و اضطراب

ما معمولا از دو اصطلاح نگرانی و اضطراب به جای هم استفاده می­‌کنیم بدون آن که  از تفاوت‌های بین این دو وضعیت روانی آگاه باشیم. اگرچه هر دوی آن‌ها به ­طور کلی با احساس دلشوره و بی­‌قراری همراهند، تجربه­‌ی ما از این دو وضعیت و پیامد آن روی سلامت عاطفی و روانی ما نیز بسیار متفاوت است.

همه  ما در زندگی خود نگرانی و اضطراب را تجربه می‌کنیم. این احساسات بشری به شرطی که در حد تعادل باشند، کاملا طبیعی به شمار می‌روند. اما گاهی اوقات میزان نگرانی و اضطراب از حالت عادی آن خارج می‌شود و ما نیاز داریم که تحت درمان قرار بگیریم زیرا در صورتی که اضطراب یا نگرانی ما درمان نشود، تاثیرات جدی بر زندگی ما و اطرافیان ما خواهد داشت.در ادامه این مطلب با ۱۰ مورد از مهم‌ترین تفاوت های نگرانی و اضطراب آشنا خواهید شد.برای آن که بتوانیم درمان درست را انتخاب کنیم، باید تفاوت های نگرانی و اضطراب را بشناسیم و آن‌ها را به جای هم به کار نبریم.

۱۰ مورد از تفاوت‌های نگرانی و اضطراب

۱. نگرانی معمولا ذهنی و اضطراب فیزیکی است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت های نگرانی و اضطراب آن است که نگرانی بیشتر روی افکار ذهنی متمرکز است اما اضطراب تمام بدنمان را درگیر می­‎کند.

۲. ما معمولا درمورد یک چیز خاص نگران می­‌شویم ولی اضطراب پراکنده است.

ما بابت به موقع رسیدن به فرودگاه (که یک تهدید خاص است) نگران می­‌شویم اما به خاطر سفر (که نگرانی مبهم و کلی­‌تری است) مضطرب خواهیم شد.

۳. نگرانی کلامی است ولی اضطراب شامل افکار شفاهی و تصاویر ذهنی است.

تصاویر ذهنی عاطفی که در اثر اضطراب ظاهر می­‌شود، بیشتر از افکاری که به نگرانی مربوط است واکنش قلبی-عروقی ایجاد می‌­کند. به­ همین دلیل است که اضطراب در تمام بدن احساس می­‌شود..

۴. تفاوت نگرانی و اضطراب در حل مسئله

نگرانی اغلب باعث ایجاد توانایی در حل مسئله می‌شود ولی اضطراب این­طور نیست. نگرانی باعث می‌­شود برای روبه­ رو شدن با مشکل پیش رو به فکر راه چاره بیفتیم. اضطراب  ما را دور خود می­‌چرخاند ولی راه حل موثر پیش رویمان نمی‌­گذارد. در واقع، ذات پراکنده‌­ی اضطراب باعث می­‌شود کم­تر دربرابر حل مشکل پاسخگو باشد.

۵. میزان پریشانی عاطفی؛ یکی از مهم‌ترین تفاوت های نگرانی و اضطراب

درصورت نگرانی، کمی دچار پریشانی عاطفی می­‌شویم اما پریشانی عاطفی هنگام اضطراب شدید است. اضطراب بسیاری قوی‌­تر است بنابراین، بیشتر از نگرانی مخرب و دردسرساز خواهد بود.

۶. دلایل بروز نگرانی از اضطراب منطقی­‌تر است.

اگر از اخراج شدن می­‌ترسید چون عملکردتان حین اجرای پروژه ضعیف بوده، شما نگران هستید. اگر از اخراج شدن می­‌ترسید چون رئیستان جویای تمرین تک­نوازی پیانو توسط فرزندتان نشده، شما مضطرب هستید.

۷.نگرانی قابل کنترل است اما اضطراب نه.

نگرانی قابل کنترل بوده ولی کنترل کردن اضطراب دشوار است. ما می­‌توانیم با حل مشکل و فکر به راهی برای کنار آمدن با علت بروز نگرانی، آن را کاملا برطرف کنیم. کنترل ما روی اضطراب بسیار کم­تر است چون دشوارتر می­‌توانیم «خودمان را قانع کنیم» که اضطراب قابل کنترل است.

۸. نگرانی موقتی است اما اضطراب طولانی

به­ محض حل مشکلی که ما را نگران کرده، نگرانی رفع می­‌شود. اضطراب تا مدت‌­ها باقی می­‌ماند و از موضوعی به موضوع دیگر می‌­رود مثلا، یک هفته بابت شغلمان مضطربیم، بعد بابت سلامتی، بچه‌­ها و غیره

۹. نگرانی روی عملکرد شخصی و حرف‌ه­ای ما تاثیر نمی­‌گذارد ولی اضطراب چنین است

هیچ­‌کس یک روز کامل مرخصی نمی­گیرد تا بنشیند و غصه­‌ی امتحان فرزندش را بگیرد. اما اضطراب آن­‌قدر فرد را بی­‌قرار و ناراحت می­‌کند و تمرکز را از او می‌­گیرد که به ­معنی واقعی کلمه از پریشانی زیاد نمی­‌تواند کار کند.

۱۰. نگرانی عادی است اما اضطراب نه.

اگر شدت و مدت زمان اضطراب به حد خاصی برسد، نوعی اختلال روانی تلقی می­‌شود که به درمان از طریق روان­‌درمانی یا مصرف دارو احتیاج دارد.

سخن پایانی

چنانچه این نشانه‌ها را در خود یا اطرافیانتان مشاهده می‌کنید و یا هنوز در تشخیص تفاوت نگرانی و اضطراب دچار تردید هستید، بهترین راه مراجعه به متخصص این حوزه است.

منبع: سایت درمانکده

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *