میکروبیوم روده کلید خواب آرام و عمیق

 میکروبیوم روده کلید خواب آرام و عمیق

محققان دانشگاه تسوکوبا واقع در ژاپن با آزمایش روی مدل‌های حیوانی دریافتند میکروبیوم روده بر رفتارهای مختلفی از جمله خواب طبیعی، اثرگذار است.

در این تحقیقات یک گروه از موش‌ها به مدت چهار هفته با ترکیبی از آنتی بیوتیک‌های قوی تغذیه شدند تا میکروارگانیسم‌های موجود در روه آن‌ها از بین برود.
سپس ساختار میکروبیوم این موش‌ها با یک گروه کنترل که دارای رژیم غذایی مشابه بودند، مقایسه شد و معلوم گردید بین متابولیت‌های گروه کنترل و گروه تحت آزمایش، تفاوت‌هایی وجود دارد.

متابولیت‌ها ذرات مغذی هستند که در اثر تجزیه غذا در سیستم گوارش تولید می‌شوند.

به گفته محققان بیش از ۲۰۰ مورد تفاوت در متابولیت‌های این دو گروه وجود داشت و حدود ۶۰ متابولیت طبیعی در بدن موش‌های تحت آزمایش وجود نداشت.

همچنین مقدار سایر متابولیت‌های این گروه نیز با گروه کنترل متفاوت بود.

تاثیر آنتی بیوتیک بر روی پیام‌رسان‌های عصبی

در مرحله بعد، محققان کارکرد این متابولیت‌ها را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند مسیرهای بیولوژیکی که بیشترین تاثیر را از مصرف آنتی بیوتیک‌ها پذیرفته‌اند، مسیرهای مورد استفاده در ایجاد پیام‌رسان‌های عصبی هستند.

این پیام‌رسان‌ها مولکول‌هایی هستند که توسط سلول‌های مغز برای ارتباط با یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر این میزان و نحوه خواب موش‌ها با استفاده از نوار مغزی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد موش‌های تحت آزمایش در مقایسه با موش‌های گروه کنترل، در طول شب مدت بیشتری را در خواب عمیق و آرام به سر می‌برند در حالی که معمولا موش‌ها در شب فعال هستند.

این موش‌ها در طول روز مدت کوتاه‌تری را به خواب عمیق فرو می‌روند در حالی که معمولا موش‌ها در طول روز استراحت می‌کنند.

به هم خوردن چرخه خواب طبیعی با حذف میکروبیوم روده 

به گفته محققان این تحقیقات نشان می‌دهد حذف میکروبیوم روده موجب توقف فرایند تولید سروتونین در روز شده و کمبود این ماده در مغز، چرخه خواب طبیعی را برهم می‌زند. بنابر این تغییر ساختار میکروبیوم روده بر اساس تغییر رژیم غذایی به طور بالقوه می‌تواند مشکل اختلال خواب را حل کند.

مضرات کم خوابی

مطالعات قبلی مضرات کم‌خوابی از جمله افزایش احتمال بیماری‌های متابولیک از قبیل چاقی و اضافه وزن،‌ دیابت، کاهش حافظه و افزایش افسردگی را ثابت کرده است. مطالعات محققان دانشگاه بوفالو در آمریکا نشان می‌دهد کم خوابی باعث کاهش تراکم استخوانی در زنان می‌شود.

فواید خواب کافی و با کیفیت بر روی سلامتی

چندی پیش مطالعات محققان دانشگاه بیلور آمریکا نشان داد که  خواب کافی و با کیفیت در دوران جوانی و میانسالی، مهمترین عامل تقویت حافظه در پیری است و افرادی که در دوران جوانی و میانسالی، خواب کافی و با کیفیتی را تجربه می‌کنند، در دوران پیری از حافظه بهتری برخوردارند و عملکرد شناختی این افراد نسبت به هم سن و سالانشان به مراتب بیشتر است.

مطالعات دیگری نشان می دهد سیستم پاک سازی مغز که مهمترین وظیفه آن خارج کردن مواد زائد از این بافت حیاتی است، در زمان خواب بیشترین میزان فعالیت را دارد.

روش‌های مقابله با اختلال خواب

پرهیز از وعده سنگین شام، کاهش مصرف کافئین، حذف تجهیزات کامپیوتری مانند تلفن هوشمند و تبلت از اتاق خواب، دوش آب ولرم قبل از خواب، تاریک کردن کامل اتاق خواب، استفاده از رختخواب و لباس خواب کاملا پنبه‌ای، تنظیم دمای اتاق، پرهیز از خواب طولانی در روز، ‌استفاده از زمان خواب مشخص، پرهیز از مصرف قرص خواب، پرهیز از دخانیات و الکل، فعالیت بدنی در طول روز، استفاده از رایحه گیاهان آرامش ‌بخشی چون اسطوخودوس در اتاق خواب، مصرف غذای سالم، استفاده از تشک مناسب، تمیز نگه داشتن اتاق خواب، و نفس عمیق و گوش دادن به موسیقی ملایم از جمله مهمترین موارد مقابله با اختلال خواب هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports  منتشر شده است.

منبع: کارگر آنلاین

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *