درمان افسردگی بدون دارو

 درمان افسردگی بدون دارو

افسردگی یک بیماری روانی است که باعث احساس غم و ناراحتی مداوم و از دست دادن علاقه می شود .برای درمان افسردگی میتوانید از روش های ساده خانگی و بدون دارو استفاده کنید .در ادامه این مطلب با تغذیه مناسب برای درمان و همچنین باید و نبایدهای لازم برای مقابله با افسردگی اشاره خواهد شد

 مواد خوراکی موثر در درمان افسردگی

۱. سیب

خوردن یک عدد سیب در روز،شما را از افسردگی دور نگه میدارد.
هزاران سال است که سیب به عنوان میوه ای شناخته شده میشود،که انسان را از انواع بیماری ها دور نگه میدارد.
تکه های ریز و خرد شده نیمی از یک سیب را با نصف قاشق چای خوری عسل در یک لیوان شیر بریزید.
این ترکیب را به صورت روزانه مصرف کنید.
اگر شیر دوست ندارید،میتوانید آب سیب را به تنهایی استفاده کنید.

۲. زعفران

این ماده،سطح سروتونین را در مغز افزایش میدهد،در نتیجه افسردگی های خفیف را درمان میکند.

این گیاه ،یک چاشنی خوشمزه برای تهیه غذا ها و خوراکی ها است.

شما میتوانید کمی از آن را به غذاهایتان اضافه کنید و به طور منظم مصرف کنید.

۳. گلبرگ گل رز

۲۵ الی ۳۰ گلبرگ گل رز تازه را در آب بریزید.به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید.صبر کنید تا خنک شود و سپس به آن شکر اضافه کنید.
این مخلوط را دو یا سه بار در روز بنوشید.
این درمان خانگی موثر شما را از شر حملات افسردگی خلاص میکند.
گلبرگ گل رز

۴. هل

بوی دل انگیز و فوق العاده هل،عصب های مغز را آرام میکند.
کمی چای برای خودتان آماده کنید و پودر دانه های هل را به آن اضافه کنید.و چایتان را کم کم بنوشید.
همچنین میتوانید شکر و پودر ۲ عدد دانه هل رابه یک فنجان آب گرم بیفرایید.
آن را بجوشانید.سپس به صورت نوشیدنی گرم آن را بنوشید.

۵. قهوه

با یک فنجان قهوه،روزتان را پر طراوت و با نشاط آغاز کنید.
کافئین موجود در قهوه،بهبود دهنده خوب،خلق و خوی است و باعث میشود تا احساس بهتری داشته باشید.
یک یا دو فنجان قهوه در روز افسردگی خفیف را از بین میبرد.اما اجازه ندهید که مصرفتان از دو فنجان بیشتر شود.
در غیر این صورت ،ممکن است،حتی باعث افزایش افسردگی نیز شود.

۶. زرد چوبه

اگر شما به افسردگی تغییرات فصلی،مبتلا هستید،زرد چوبه میتواند بسیار موثر باشد.
کور کوفین موجود در زرد چوبه به شیوه ای مثبت بر مسیر های سروتونین در مغز تاثیر میگذارد و در نتیجه افسردگی را کاهش میدهد.

۷. چای سبز

نوشیدن ۲ الی ۳ فنجان چای سبز در روز ،به کاهش علائم افسردگی کمک میکند.
همچنین به دلیل اسید آمینه های موجود در آن دارای اثرات تسکین دهنده در مغز نیز ،است.

۸. چای زنجبیل

یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل را در آب داغ بریزید و چند دقیقه بجوشانید.
اجازه دهید تا خنک شود.
آن را دوبار در روز بنوشید.
این نوشیدنی ،درمان فوق العاده ای برای افسردگی است .

۹. جوی دو سر

۴ تا ۵ قاشق غذا خوری از جو را در یک فنجان شیر سویا یا شیر برنج بریزید.
میوه های خشک ،بادام،آجیل، عسل،یا شیره افرا را نیز به آن اضافه کنید.
این ترکیب آرامتان میکند و افسردگی را از شما دور میکند.
بنابراین آن را به صورت منظم مصرف کنید.

۱۰. بادام زمینی

بادام زمینی ،قلب را سالم نگه می دارد، چرا که سرشار از ویتامین b و b2 است.
این ،ذهنتان را نیز زنده و سالم نگه می دارد .
همچنین، می توانید ۵ تا ۸ بادام زمینی را پودر کنید و هر روز آن را با یک لیوان شیر، بخورید.

۱۱- رژیم غذایی غنی از فولات،ویتامین B ( به خصوص B6 )و C ، اسیدخای چرب امگا ۳

یک رژیم غذایی متعادل و غنی مانع از بروز بیماری می‌شود.

درمان افسردگی

کارهای موثر برای درمان افسردگی

۱. حمام آفتاب 

سطح مواد ضد افسردگی که به صورت طبیعی در مغز، وجود دارد، با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، افزایش پیدا می کنند.
یک تحقیق ،نشان داده است که مغز ما در روزهای آفتابی سروتونین بیشتری تولید می کنند ،در مقایسه با روزهایی که هوا تاریک و ابری است .
بنابراین، هر زمانی که نیاز دارید، گرم شوید به مدت حداقل ۳۰ دقیقه حمام آفتاب بگیرید.

۲. حمام

از آنجایی که حمام آفتاب گرفتن در شب یا روزهایی که هوا به شدت گرم است،امکان پذیر نیست، هر بار که احساس اندوه و افسردگی داشتید، حتما دوش بگیرید.
غافلگیر شدید؟
محققان کشف کردند که حمام کردن یا غوطه ور شدن در آب ،ذهن را آرام میکند و خلق و خوی شما را بهبود میبخشد.

۳- ورزش

تمرینات تنفسی و شل کننده عضلات ،برای افراد مبتلا به افسردگی ،عالی در نظر گرفته می شوند ،و راه رفتن نیز به همان اندازه موثر هستند.

۴- یوگا و مدیتیشن

زمانی که در طول یوگا، بدنتان را کش می دهید، از طریق نخاع پیامی به مغزتان می فرستید.
این پیام باعث بروز احساس خوب میشود .
انجام تمرینات آسانا و پرانایاما به طور روزانه، شما را از افسردگی دور نگه میدارد.
درمان افسردگی

کارهایی که نباید انجام دهید:

  • از مصرف افزودنی های شیمیایی ،مثل:شکر، کوکاکولا، الکل، ادویه و چاشنی های قوی و رنگ های خوراکی پرهیز کنید.
  •  از مصرف بیش از حد داروهای روان تنی یا ضد افسردگی، پرهیز کنید .
  • اهداف دست نیافتنی و غیر واقعی ،برای خودتان تعیین نکنید.
  • در عوض اهداف کوچک برای خودتان مشخص کنید و با تمام وجود تلاش کنید تابه آنها دست یابید.
  • هرگز وعده های غذایی خود را حذف نکنید، یک وعده غذایی مناسب ،قند خونتان را تنظیم می کند .
  • و در نتیجه نوسانات خلقی شما کاهش می یابد.
  • علائم افسردگی را نادیده نگیرید، چرا که آنها ممکن است که به بیماری های قلبی منجر شوند.

منبع:نمناک

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *