برآورده شدن حاجت ودلائل مختلف تاخیر درآن درروایات معصومین(ع)

 برآورده شدن حاجت ودلائل مختلف تاخیر درآن درروایات معصومین(ع)

در روایات اهل بیت علیهم السّلام برای برخى از نمازهای مستحبى اثرات مخصوصی بیان شده است مانند نماز جعفر طیار که براى برآورده شدن حاجت یا رفع مشکل خوانده مى شود یا نماز شکر که موجب ازدیاد نعمت مى گردد و…، در خصوص این گونه اعمال نباید فراموش کرد که هرچند خواندن آن ها به هر مقدار برای انسان ثواب به دنبال دارد ولی بهره برداری کامل از آثار و خواص آن ها زمانی خواهد بود که کم ترین تغییرى در آن ایجاد نگردد.

اما در خصوص این که با وجود خواندن این گونه نمازها، همچنان حاجت افراد برآورده نمی شود در احادیث معصومین علیهم السّلام دلایل مختلفی ذکر گردیده است از جمله:

دلیل تاخیر در برآورده شدن حاجت

۱-آلودگی به گناهان

مردى به حضرت صادق علیه السّلام عرض کرد که ما دعا مى ‏کنیم و مستجاب‏ نمى ‏شود فرمود:«شما کسى را می خوانید که از او نمی ترسید و نافرمانیش را می کنید چه طور دعاى شما را مستجاب کند.»
در روایت دیگری نقل شده: گذر موسی علیه السّلام به مردی از اصحابش افتاد که در سجده بود هنگامی که بازگشت باز همان شخص را در سجده دید فرمود:«اگر حاجتت به دست من بود هر آینه برآورده کرده بودم. خداوند به او چنین وحی فرمود که اگر آن قدر برای من سجده کند که گردنش خورد شود از او نمی پذیرم تا این که از آن چه که ناخوشایند من است روی گرداند و به آن چه مطلوب من است روی آورد.»

لذا در دوران امروز که دوران اباحه گری بوده و افراد کثیری از روی جهالت و یا ندانم کاری بسیاری از گناهان – هم چون عدم رعایت پوشش اسلامی، برقرار روابط نامشروع و شنیدن موسیقی حرام و… – را برای خود حلال می دانند و با نفوذ امکاناتی هم چون ماهواره و اینترنت در دل خانه ها به این گناهان بیش تر دامن می زنند؛ توصیه می کنیم با مطالعه کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب در این زمینه اطلاعات خود را افزایش داده، خدای ناکرده اگر دچار گناه می باشیم آن را ترک نموده و زمینه استجابت دعای خود را فراهم نماییم.

۲- رعایت مصلحت

چه بسا برآورده شدن حاجت در همان زمان به مصلحت فرد نباشد و برآورده شدن حاجت، زمینه صدمات شدیدتر دنیوی و یا زیان اخروی را به دنبال داشته باشد، لذا خداوند متعال برای مصلحت بنده اش دعای او را مستجاب نمی کند .

امّا در قیامت، بیش تر از آن چه که تصور می نموده برایش جبران می نماید؛ امام صادق علیه السّلام در این خصوص می فرماید:«مؤمن خداى تعالى را در حاجتى مى ‏خواند خداى تعالى مى‏ فرماید: اجابت او را به تاخیر بیاندازید تا آن که صدا و دعایش‏ را بشنوم و وقتى که روز قیامت شد خداى تعالى مى‏ فرماید: بنده ‏ام مرا خواندى و اجابتت را به تاخیر انداختم و ثوابت چنین و چنان است و در فلان گرفتارى مرا خواندى من اجابت تو را به تاخیر انداختم و ثواب تو چنین و چنان است. در این هنگام مؤمن آرزو مى‏ کند که اى کاش هیچ دعایى از او در دنیا به اجابت نمى رسید چون که ثواب نیکوى آن را مى‏ بیند.»

۳- علاقه خداوند به مناجات بندگان

چه بسا خداوند برآورده شدن حاجت شخص  را به تاخیر می اندازد چرا که مناجات بنده اش را دوست دارد؛ امام باقر- علیه السّلام- فرموده اند:«بسا مؤمن از خدا حاجتى بخواهد ولى اجابتش به تأخیر بیفتد، چون خداوند صداى دعا و آواز گریه‏ اش را دوست دارد. آن گاه فرمود: به خدا سوگند! تأخیر آن چه مؤمنین در این دنیا طلب مى‏ کنند از جانب ذات اقدس الهى، از تعجیلش بهتر است، دنیا چه ارزشى دارد؟»

از مجموع آیات و روایات به دست می آید هیچ دعایی از سوی خداوند بدون پاسخ نمی ماند. البته گاهی همان خواسته و حاجت مطرح شده اجابت می شود و گاهی جایگزین آن که مصلحت ما باشد اجابت می شود و گاهی بلا و ضد آن دفع می شود و گاهی ثواب و آثار آن در قیامت به بندگان می رسد.
امام سجّاد (علیه السّلام) در این باره فرموده اند:« مؤمن در دعاهاى خود یکى از سه استفاده را مى ‏برد یا برایش ذخیره مى‏ شود و یا دعایش مستجاب می گردد و یا بلایى از او دفع مى‏ شود که باید دچار آن بلا می شد.»

تنظیم:سایت روزاندیش

منبع:شهر خبر

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *