رونق صادرات فرش دستباف پس از چند سال کاهش به دنبال اجرای برجام

 رونق صادرات فرش دستباف پس از چند سال کاهش به دنبال اجرای برجام

به گفته رئیس مرکز ملی فرش ایران از رونق صادرات فرش دستباف خبر داد و گفت بر اساس آمار گمرک ایران در پنج ماه نخست سال جاری (هجری – شمسی) بیش از ۱۱۹ میلیون دلار فرش دستباف ایرانی به بازارهای هدف صادر شده است که حاکی از رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

رونق صادرات فرش دستباف

به گفته رئیس مرکز ملی فرش ایران پس از چند سال کاهش در صادرات فرش، در دو سال اخیر و پس از اجرای برجام روند کاهشی متوقف و روند افزایشی در صادرات فرش آغاز شده است به طوری که در سال ۹۵، بیش از ۳۵۹ میلیون دلار فرش دستباف از کشور صادر شد که نسبت به سال قبل ۲۳ درصد رشد داشته است.

بر اساس بند ۲۲ توافق برجام تحریم فرش دستبافت ایرانی لغو شد و از ژانویه ۲۰۱۶ نخستین محموله فرش دستبافت ایرانی از مبدا هامبورگ آلمان به لس آنجلس آمریکا ارسال شد و از فوریه همان سال صادرات مستقیم از ایران نیز اتفاق افتاد.

به همین دلیل بخش زیادی از این روند مثبت صادراتی متاثر از آغاز صادرات فرش ایران به آمریکا پس از چند سال تحریم بود که موجب شد ایران سهم خود از بازار آمریکا را که در اختیار رقبایی همچون هند و پاکستان قرار گرفته بود باز پس بگیرد.

هم اکنون فرش ایرانی به ۸۰ کشور جهان از جمله آلمان و ایتالیا از قاره اروپا، لبنان، کویت و قطر از خاورمیانه، ژاپن و چین از شرق آسیا و … صادر می شود؛ اما رتبه نخست واردات فرش ایرانی را آمریکا در اختیار دارد.

با این حال صادرات فرش دستباف ایران هنوز با متوسط صادرات سالیانه ۵۰۰ میلیون دلاری در دهه گذشته فاصله دارد.

محمد مهدی فرشچی موحد گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی تجار و بازرگانان، مرکز ملی فرش وسازمان توسعه تجارت صادرات فرش دستباف ایران در مسیر صعودی قرار دارد.

مقایسه صادرات فرش در سال‌های۹۴ و۹۵

وی افزود: ارزش صادرات فرش دستباف کشور در سال ۱۳۹۴ رقمی برابر ۲۹۰ میلیون دلار بوده که این عدد در سال ۱۳۹۵ به میزان ۳۵۹ میلیون دلار افزایش یافته است.
معاون اقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش ایران در مورد رونق صادرات فرش دستباف گفت: صادرات فرش دستباف سال ۹۵ به نسبت سال ۹۴ از حیث وزنی ۱۳ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۳ درصد رشد را نشان می دهد.

فرشچی موحد اظهار داشت: تولید فرش نسبت به دیگر صنایع علیرغم ارزش افزوده بالایی که دارد سرمایه کمتری را طلب می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث استراتژی های حوزه بازاریابی بر پایه سند راهبردی فرش دستبافت شش محور اساسی از قبیل:

۱_نفوذ در بازارهای خارجی جدید فرش دستباف

۲_تسهیل تبادل اطلاعات بازار در زنجیره ارزش فرش دستباف

۳_توسعه نام و نشان تجاری ملی پرشین کارپت

۴_تقویت و توسعه تقاضای بازار داخلی،

۵_حفظ و توسعه بازارهای خارجی موجود فرش دستباف

۶_تبلیغ و ترویج ویژگی های متمایز هنری، فرهنگی و تاریخی فرش دستباف دنبال می شود.

معاون اقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش ضمن اشاره به این جمله که هنر-صنعت فرش دستباف ایران قدمت سه هزار ساله دارد، افزود: این کالا به لحاظ اقتصادی ویژگی های منحصربه فردی دارد که در اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت است.

منبع:تجارت نیوز

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *