تاثیرات ثابت شده یوگا یر روی سلامتی جسم و روان

 تاثیرات ثابت شده یوگا یر روی سلامتی جسم و روان
یوگا یک تمرین یا ورزش باستانی که بدن و ذهن را با هم متصل و هماهنگ می‌کند. از دیرباز گفته شده که تمرین یوگا با بسیاری از فواید سلامت روحی و جسمی همراه است. گرچه برخی از ادعاهای مربوط به این ورزش هنوز ثابت نشده است. با این وجود انجام به تمامی افراد توصیه شده است.در ادامه با تاثیرات ثابت شده یوگا روی سلامتی آشنا خواهید شد.

تاثیرات ثابت شده یوگا برروی جسم و روان

۱- یوگا می‌تواند فشار و تنش را کاهش می‌دهد

یوگا غالبا به خاطر تاثیرش در کاهش استرس و تسکین روان شناخته شده است. در واقع، مطالعات متعدد در این رابطه، نشان داده است که، یوگا می‌تواند باعث کاهش ترشح هورمون مربوط به استرس یعنی کورتیزول شود.

طی یک مطالعه که بر روی ۲۴ زن، که از استرس مفرط رنج می‌بردند انجام شد، نتایج جالبی بدست آمد. پس از انجام یک دوره ۳ ماهه تمرینات مربوط به یوگا، متوجه شدند که در این زنان، سطح هورمون کورتیزول بصورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. همچنین پی بردند که میزان تنش، اضطراب، خستگی و افسردگی نیز در این افراد واقعا کاهش پیدا کرده است.

۲- تاثیرات ثابت شده یوگا در تسکین و کاهش اضطراب

بسیاری از مردم، تمرینات یوگا را به عنوان راهی برای مقابله با احساس اضطراب آغاز می‌کنند. زیرا تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد یوگا می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند.محققان یک مطالعه بر روی ۳۴ زن که اختلال اضطرابی داشتند انجام دادند. طی دو ماه این خانم‌ها هفته‌ای دو جلسه در تمرینات یوگا شرکت می‌کردند. در پایان مدت مطالعه، نتایج تمرین یوگا سطح اضطراب را به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل کرده بود.

۳- یوگا التهاب را کاهش می دهد

علاوه بر بهبود سلامت روحی شما، برخی مطالعات نشان می‌دهد که تمرین یوگا همچنین ممکن است میزان التهاب را کاهش دهد. التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی در برابر بروز عفونت و عوامل مهاجم خارجی است. هرچند که میزان کم و زودگذر التهاب می تواند برای بدن مفید باشد، اما التهاب مزمن در دراز مدت، می‌تواند به توسعه بیماری‌های التهابی مانند برخی از بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان کمک کند.

۴- یوگا می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد

انجام تمرنات منظم یوگا به بهبود سلامت قلب، و کاهش برخی عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. کسانی که بیش از ۵ سال بطور منظم به تمرینات یوگا می‌پردازند، تا حد زیادی از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کنند. میزان فشار خون این افراد همواره در حد مطلوبی باقی می‌ماند. پس مشکل فشار خون هم نخواهند داشت.

فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی مشکلات قلب، مانند حملات قلبی و سکته مغزی است. کاهش فشار خون می تواند به کاهش خطر این مشکلات کمک کند. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که ترکیب یوگا با یک شیوه زندگی سالم می تواند به تسکین و بهبود بیماری‌های قلبی کمک کند.

۵- مبارزه با افسردگی

مطالعات متعدد نشان داده است که‌ یوگا با تاثیر بر تولید هورمون‌های استرس در بدن می‌تواند علایم افسردگی را کاهش دهد.

۶- یوگا می‌تواند درد مزمن را کاهش دهد

درد مزمن یک مشکل مداوم است که بر میلیون‌ها نفر تاثیر می‌گذارد. یوگا ممکن است به کاهش درد مزمن در شرایط مانند سندرم تونل کارپ و استئوآرتریت کمک کند.

۷- بهبود کیفیت خواب

کاهش کیفیت خواب منجر به بروز مشکلاتی مانند چاقی، فشار خون بالا و افسردگی و اختلالات مختلفی همراه است. یوگا با تاثیر بر ترشح هورمون ملاتونین به افزایش کیفیت خواب کمک کمک می کند.

۸- انعطاف پذیری و حفظ تعادل را بهبود می‌بخشد

تمرین یوگا می‌تواند به بهبود تعادل و تحرک در افراد مسن‌تر کمک کند. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام این تمرینات در طور شبانه روز، می‌تواند تفاوت بزرگی برای کسانی که به دنبال افزایش عملکرد یا افزایش انعطاف پذیری هستند ایجاد کند.

۹-  کمک به بهبود تنفس

پرانایاما، یا تمرین تنفس، تمرینی در یوگا است، که روی کنترل فرآیند تنفس تمرکز دارد. با انجام برخی تمرینات و تکنیک‌ها علاوه بر تمرکز، تنفس نیز بهبود پیدا می‌کند. بهبود تنفس می‌تواند به ایجاد استقامت، بهینه سازی عملکرد و حفظ ریه‌ها و قلب شما کمک کند. یوگا نیز شامل تعداد زیادی از تمرینات تنفسی است، که می‌تواند به بهبود عملکرد تنفس و ریه‌ها کمک کند.

۱۰ بهبود کیفیت زندگی

تمرینات منظم این ورزش باستانی، به کاهش درد مزمن در بیماری‌هایی مانند سندرم تونل کارپال و استئوآرتریت کمک می‌کند.

۱۱- کاهش علائم میگرن

میگرن شامل سردردهای شدید و تکراری است. و افراد زیادی به این بیماری مبتلا هستند. مطالعات نشان می‌دهد که یوگا ممکن است عصب واگ را تحریک و باعث کاهش شدت میگرن شود.

۱۲-ترویج عادات غذا خوردن سالم

از آنجایی که تمرینات یوگا موجب افزایش تمرکز و توجه می‌شود، کسانی که این تمرینات را انجام می‌دهند، بطور قابل توجهی روی رنگ، بو، عطر و مزه غذاها تمرکز می‌کنند. و از خوردن غذاها لذت می‌برند.افرادی که بد غذا هستند و یا بدرفتاری خوراکی دارند، با انجام تمرینات ذهن به بهبود عادات رفتاری خود کمک می‌کنند. یوگا اشخاص را تشویق به لذت بردن از غذا و انتخاب مواد غذایی مناسب و سالم می کند.

۱۳-  یوگا می‌تواند قدرت را افزایش دهد

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که یوگا باعث افزایش قدرت، استقامت و انعطاف پذیری می‌شود.

تاثیرات ثابت شده یوگا

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *