خانه / ورزشی / ورزش تکواندو ، قوانین ومقررات مربوط به آن ،وخصوصیات این ورزش
ورزش تکواندو

ورزش تکواندو ، قوانین ومقررات مربوط به آن ،وخصوصیات این ورزش

 ورزش تکواندو از ورزش های رزمی و سنتی کشور کره است. البته آنچه ما امروزه به عنوان تکواندوی مدرن می شناسیم تحت تاثیر تکنیک های سایر ورزش های رزمی است.

تکواندو به معنای پریدن و شکستن سریعترین راه ممکن به وسیله دست و پا می باشد. از خصوصیات ورزش تکواندو سرعت، دقت عمل، هماهنگی در فعالیت، انعطاف بدن، درک و یاد گیری سریع فنون می باشد. تکواندو روح نظم و ترتیب را در شخص القا می کند و بطور کلی تکنیک دفاع از خود را به انسان می آموزد. در این ورزش فنون استفاده از حرکات خاص برای بکار گیری پاها و وارد نمودن ضربه های موثر آموخته می شود و لذا ممکن است ضربات سهمگین به حریف مقابل وارد نمود.

ورزش تکواندو

بطور کلی حملات بر روی سه نقطه اصلب بدن متمرکز می گردد: صورت (الگول)، تنه(مومتونگ)، و قسمت نیم تنه یا پایین تنه (آرا).

ضربات فنی فقط در نقاط تعیین شده مجاز زده می شود. استفاده ازمشت با روشهای مختلفی انجام می شود و دفاع به وسیله تمام قسمتهای دور مچ انجام می گیرد. در ضربات پا از قسمتهای مختلف پاشنه و کف پا استفاده می شود. شکستن تخته و یا آجر از جمله آموزشهایی است که به منظور آزمایش قدرت و سرعت عمل کار آموزان به کار می رود.

در این آموزش، تسلط بر چرخش مفاصل در هنگام شکستن تخته و … ضروری است مسابقات تکواندو در وزنهای مختلف برگزار می شود و وزن کشی ورزشکاران در روز مسابقه صورت می گیرد. مسابقه در سه راند سه دقیقه ای با یک استراحت یک دقیقه ای بین راندها انجام می شود. محوطه مبارزه ورزش تکواندو فضای مربع شکل با ابعاد ۸ × ۸ متر می باشد که در داخل یک تشک ۱۲ × ۱۲ متر قرار می گیرد. به این ترتیب یک محوطه به عرض ۲ متر در اطراف منطقه مبارزه به وجود می آید که موسوم به منطقه قرمز یا محوطه خطر می باشد. در صورت لزوم محوطه مسابقه را ممکن است بر روی سکویی به ارتفاع ۵۰ الی ۶۰ سانتیمتر مستقر نمود و برای جلوگیری از آسیب مبارزین باید لبه خارجی محوطه مسابقه را با شیب کمتر از ۳۰ درجه به کف سالن متصل نمود.

در سالن تکواندو محل استقرار تماشاچیان ممکن است در چهار سوی محوطه مسابقه در نظر گرفته شود، اگرچه بهترین موقعیت دید در طرفین طولی محوطه بازی میسر است. فاصله تماشاچیان از محوطه بازی باید حد اقل ۴ الی ۵ متر پیش بینی شود.

لباس تکواندو

مبارزین باید لباس مخصوص تکواندو (دوبوک) که سفید رنگ می باشد را بر تن کنند.

وسایل حفاظتی

_ هوگو (محافظی شبیه به جلیقه ضد گلوله)،

_باده و ساباده (ساق بند و ساعد بند) و نانشیم (محافظ بیضه و آلت تناسلی) که این وسایل تنها در این رشته مورد استفاده قرار می گیرد.

برای سایر ورزشهای رزمی چینی وسایل ایمنی وجود ندارد. شماره مبارزین باید پشت پیراهن آنها نصب گردد. اندازه شماره مبارزین بزرگسال ۲۵ × ۲۵ سانتیمتر و شماره مبارزین نوجوان و خرد سال ۱۵ × ۱۲ سانتیمتر می باشد.

تقسیم بدن انسان

۱- سر و گردن: الگول ۲- شکم وسینه: راممتونگ ۳- باسن به پایین: آره

نشستهای تکواندو

۱- نشست بلند: آپ کوبی ۲- نشست کوتاه: آپ سوگی ۳- نشست روی پای عقب: دیت کوبی

انواع دفاع اولیه و عمده

۱- الگو ماگی:دفاع از سرو صورت با ساعد دست ۲- موم تونگ ماگی: دفاع از سینه و شکم با ساعد دست ۳- آره ماگی: دفاع از پایین بدن با ساعد دست

انواع فرم: در تکواندو ۱۷ فرم وجود دارد که با شماره شان از ۱ تا ۱۷ معرف می شوند.

کمربندهای تکواندو

کمربندهای تکواند: زرد، سبز، آبی، قرمز، مشکی
کمربند مشکی از دان ۱ تا دان ۱۰ درجه بندی شده است.

انواع خطا و امتیازات:

پشت سر، پشت گردن، پشت کمر و از کمر به پایین خطای عمد گفته می شود و ضربه در صورت و کنا صورت و از گردن تا کمر امتیازدارد. البته صدای ضربه باید به گوش داور برسد و اگر با یک حرکت پا به حریف ضربه وارد شود و او نتواند به بازی ادامه دهد داور به او «ناک اوت» اعلام می کند.

لباس مسابقه:

۱- هوگو: ضربه گیر که محافظ سینه و شکم است. ۲- کلاه: محافظ سروصورت است. ۳- ساق بند: محافظ ساقهای پاست. ۴- نانشیم (بیضه بند): محافظ بیضه است. ۵- ساعد بند: محافظ ساعدهای دست می باشد.

زمان راندها و استراحت:

خردسالان: ۵/۱ دقیقه و ۱ دقیقه استراحت نونهالان: ۵/۱ دقیقه و یک۱ دقیقه استراحت نوجوانان: ۲ دقیقه و ۱ دقیقه استراحت جوانان: ۳ دقیقه و ۱ دقیقه استراحت بزرگسالان: ۳ دقیقه و ۱ دقیقه استراحت بانوان خردسالان : ۱ دقیقه نوجوانان: ۲ دقیقه جوانان: ۲ دقیقه – چهار وزن المپیکی عبارتنداز: – منهای ۵۸ کیلوگرم – منهای ۶۸ کیلوگرم – منهای ۸۰ کیلوگرم – به اضافه ۸۰ کیلوگرم – در راند سوم در صورت مساوی، سرداور برنده را بادرنظر گرفتن شرایط زیر اعلام می کند: ۱- از نظر فنی ۲- اخلاق ۳- بازی هجومی ۴- فعالیت بیشتر
مشخصات تشک: ابعاد تشک ۱۲×۱۲ متر است و داخل آن مربعی به ابعاد ۸×۸ متر وجود دارد که محوسط مسابقه است. دو مبارز به فاصله ۱ متر از هم می ایستند و سرداور به فاصله ۵/۱ متر در مقابل آنها قرار می گیرد.

تعداد داوران:

۴ داور شامل یک سرداور در داخل تشک و ۳ قاضی در اطراف تشک، ضمن اینکه یک پزشک و یک منشی در کنار تشک حضور دارند. وظیفه منشی جمع کردن آراء داوران در دو راند است.

انواع ضربات پا:

    آپ چاگی: ضبه با سینه پا
دولیو چاگی: ضربه با روی پا به صورت
تیچاگی: ضربه از عقب به صورت با پاشه پا
موم دولیو چاگی: چرخش و ضربه با پاشنه پا
موم دولیو یوب چاگی: چرخش و ضربه با تیغه پا

وزن های مسابقه های ورزش تکواندو

مسابقه های تکواندو بازی های المپیک (۴ وزن مردان – ۴ وزن زنان)

    مردان زنان منهای ۵۸ کیلوگرم (پایین تر از ۵۸ کیلوگرم)

    منهای ۴۹ کیلوگرم (پایین تر از ۴۹ کیلوگرم)
منهای ۶۸ کیلوگرم (پایین تر از ۶۸ کیلوگرم)
منهای ۵۷ کیلوگرم (پایین تر از ۵۷ کیلوگرم)
منهای ۸۰ کیلوگرم (پایین تر از ۸۰ کیلوگرم)
منهای ۶۷ کیلوگرم (پایین تر از۶۷ کیلوگرم)
به اضافه ۸۰ کیلوگرم (بالاتر از ۸۰ کیلوگرم)
به اضافه ۶۷ کیلوگرم (بالاتر از ۶۷ کیلوگرم)

مسابقه های تکواندو قهرمانی جهان (سنین بالای ۱۵ سال).

خصوصیات ورزش تکواندو وتاثیر آن بر روی اندام

علاوه بر تمرینات ذهنی، روحی و فلسفه زیبابی که در این ورزش وجود دارد، تکواندو می تواند در ساختن فیزیکی بدن هم کمک کننده باشد. در این ورزش تمام عضلات بدن به کار گرفته می شوند. تمرینات ورزشی این ورزش باعث می شود که چربی های شل در بدن از بین بروند. عضلات در اثر حرکات سریع و تکرار شونده کاملا انعطاف پذیر می شوند و شکل خاصی به خود می گیرند. علاوه بر ساخته شدن عضلات در ناحیه پا، حرکات دست باعث شکل گرفتن عضلات دست ها می شوند و همچنین چرخش های ایجاد شده در بالاتنه باعث خوش فرم شدن عضلات شکمی می شوند.

تکواندو برای زنان

یک توصیه خوب برای خانم ها این است که این ورزش بسیار برای بانوان مناسب است زیرا باعث شکل گرفتن و خوش فرم شدن عضلات شکم و زیر شکم، لگن و قسمت داخلی ران ها می شوند، یعنی دقیقا محل هایی که همیشه خانم ها از وجود چربی در این نقاط درعذابند. علاوه بر تمرینات عضلانی، این ورزش در بهبود کارکرد سیستم قلبی عروقی هم بسیار کارآمد است.

آسیب‌های تکواندو

 آسیب بیشتر در زمان مسابقه اتفاق می‌افتد نه در زمان تمرین. شایع ترین این آسیب ها شامل پارگی یا له شدگی در اعضای مختلف بدن است. به دنبال آن پیچ خوردگی به خصوص در ناحیه مچ پا، آسیب های زانو و شکستگی ها به ترتیب شایع اند. یعنی ناشایع ترین این آسیب ها شکستگی اندام ها مثل ساق پا، دست ها و انگشتان است. دیده شده است که این آسیب ها در ورزشکاران وزن ۶۵ تا ۷۵ کیلوگرم بیشتر ایجاد می شود. بد نیست در اینجا اشاره ای به آسیب دیدگی یکی از قهرمانان بزرگ کشورمان در ورزش تکواندو در بازی های آسیایی داشته باشیم..

منبع:سایت آکاایران

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

لیگ قهرمانان آسیا

زمان بازی‌های مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد

بازی سرنوشت‌ساز پرسپولیس – الدحیل که بازی برگشت دو تیم در تهران خواهد بود، ۲۷ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.