واژه‌های پایه‌ای

آشنایی با واژه‌های پایه‌ای در پرورش اندام

پیش از آنکه شروع به ورزش و تمرینات پرورش اندام نمایید بهتر است با واژه‌های پایه‌ای مورد استفاده در این ورزش آشنا شوید تا شما را در درک و استفاده بهتر از این دوره یاری کند. با ما همراه باشید.

واژه‌های پایه‌ای مورد استفاده:

تعادل:

در اصطلاح بدنی به معنای نسبت کلی تناسب در بدن شما است یعنی اینکه تمام گروه‌های عضلانی شما رشد و توسعه یافته‌اند.

سوزش:

این به معنی یک ناراحتی ملایم در عضله است پس از این که به مرز فعالیت رسیده باشد.سوزش آسیب نیست و به این معنی است که اعصاب اطراف عضله دچار حس تجمع خستگی شده‌اند و عضله شروع به تقاضای اکسیژن بیشتر می‌کند.

حقه:

استفاده از همیاری عضلات به جای به کار گیری عضله‌ای که مستقیم روی آن کار می‌کنید.حقه باید برای اجرای مشکل‌تر یک ست به کار گرفته شود نه اجرای ست ساده‌تر آن.

انقباض:

در زبان بدنسازی به معنای کوتاه شدن در مقابل یک مقاومت ( وزنه ) است.زمانی که شما یک حرکت دورانی با وزنه برای بازو انجام می‌دهید ، عضلات دوسر بازوی شما منقبض خواهد شد.

خشک کردن:

از دست دادن چربی برای بیرون آوردن جزئیات عضله.

وضوح:

داشتن عضلاتی که به شدت مرئی بوده و به دور از چربی اضافی باشد.

دانسیته( چگالی ):

سختی ، ضخامت و سنگینی عضله شما.

باز کردن:

باز کردن نقطه مقابل خم شدگی است.عملی که طی آن  قسمتی از بدن از مرکز بدن یا محل اصلی آن فاصله می‌گیرد.

خم کردن:

این واژه معمولا به معنی نزدیک کردن یک بخش دور از بدن به مرکز آن یا حرکت دادن عضله به سمت محل اصلی آن می‌باشد.خم کردن عضلات دو سر( جلویی) بازو ، دست شما را به سمت شانه‌هایتان بالا می‌آورد.

رانش:

پمپ کردن خون به درون عضله در خلال تمرینی پر تکرار به جهت ایجاد یک اشباع شدگی موقت در عضله.

غلتک :

بهترین مسیری که یک میله یا دمبل طی یک تمرین می‌پیماید تا عضلات شما را تا حداکثر امکان تفکیک نماید.

هیپروتروفی:

بزرگ شدن عضله در نتیجه تمرین.رشد عضلانی.

شدت:

میزان سختی کار شما را تعیین می‌کند.در صدی از حداکثر قدرت شما در یک تکرار می‌باشد.

توده عضلانی بدن:

واژه‌ای برای بیان درصد یا میزان عضله خالص در بدن شما است.

حجم:

اندازه عضلات شما می‌باشد.

ارتباط فکری – عضلانی:

به معنی تمرکز شدید و ایجاد یک تصویر ذهنی از عضلات هنگام انقباض و انبساط آن‌ها.که باعث تفکیک و کنترل عضلات تحت تمرین می‌شود و انرژی را از فکر شما به بدنتان انتقال می‌دهید.

عضله پذیری:

ترکیب هم‌زمان حجم و وضوح.

افزایش بار:

به کار واداشتن تدریجی عضلات در جهت سخت شدن که معمولا از طریق افزودن تدریجی وزنه‌های بیشتر به میله انجام می‌گیرد.

اوج:

خم کردن عضو تا حد امکان به صورتی که بر ارتفاع عضله در حال انقباض افزوده گردد.مثل منقبض کردن عضله بازویی.

عضلات بازو

تناسب:

نشان می‌دهد یک عضله تا چه اندازه در مقایسه با عضله دیگر رشد و توسعه یافته است: مثل عضله دو سر بازویی در مقابل سه سر بازویی.

پمپ:

پر خون کردن عضلات در جهت بزرگ‌تر نشان دادن آن‌ها.

تکرار :

انجام یک تمرین از نقطه شروع تا نقطه پایان( انبساط کامل تا انقباض کامل) برای یک بار ، یک تکرار نامیده می‌شود.مجموعه‌ای از تکرارها یک ست را تشکیل می‌دهد.

مکث استراحت:

تکنیک تمرینی  جو ویدر : یک تکرار حداکثر انجام دهید.به مدت ۱۰ – ۲۰ ثانیه استراحت نموده و یک تکرار حداکثر دیگر انجام دهید تا زمانی که یک ست ۸ – ۱۰ تکراری را به این شیوه انجام داده باشید.

زمان استراحت:

زمان استراحت بین ست‌های یک تمرین یا بین خود تمرین‌ها.

بیرون‌زدگی:

معادل خشک شدن است . خیلی واضح.

خشک شدن عضلات

برنامه:

برنامه کاملی که شما هر روز انجام می‌دهید.شامل تمام تمرینات ، ست‌ها و تکرارها می‌باشد.همچنین به معنی مجموعه برنامه‌ریزی شده‌ای از فیگورهای بدنسازی است که در مسابقات انجام می‌گیرند.

ست:

مجموعه‌ای از تکرارها.

ناظر:

کسی که مراقب است شما تمرین را به گونه‌ای انجام دهید که نتوانید تکرارهای آخر را به طور کامل اجرا نمایید و نیاز به کمک داشته باشید.

نقطه‌گیر:

مکانی در حرکت یک تمرین که جاذبه و اهرم خارجی نامطلوب ، حرکت را سخت‌تر سازد.

تقارن:

تا چه اندازه به اسکلت استخوانی خود شکل داده‌اید و عضلات شما تا چه اندازه حجیم می‌باشند . اگر پایین تنه شما با بالا تنه‌تان تناسب دارد و اگر طول تنه شما با طول دست و پایتان در رابطه است ،تقارن خوبی دارید.و اینکه عضلات شما روی چهارچوب بدنتان پگونه به نظر می‌رسد.

تمرین در حد گسستگی:

اجرای یک ست از تکرارها تا زمانی که کامل کردن یک تکرار غیر ممکن شود.

عروق‌پذیری:

رگ‌ها و مویرگ‌های شما تا چه اندازه خون دارند.لازم است چربی کم و کربوهیدرات‌ زیادی مصرف کنید تا پر عروق ( رگ نما) به نظر برسید.

استروئیدهای آنابولیک:

این مواد داروهای ساختگی هستند که برای بالا بردن جذب پروتئین در عضلات و مدارا با بسیاری از حالات بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دارویی یک اثر جانبی دارد و در مورد استروئیدها باید گفت که در صورت سوء استفاده از آن‌ها بسیاری اثرات جانبی خطرناک خواهند داشت.شما هرگز نباید از این داروها استفاده نمایید به دلیل اینکه نشان داده شده است می‌توانند در ایجاد سرطان کبد و بیماری قلبی موثر باشند. هرگز خود را مجاب به استفاده از هیچ گونه داروی مرگباری از این دست ننمایید.

اینها تنها واژه‌های ابتدایی در بدن‌سازی می‌باشند که با دانستن آن‌ها دوره‌ها را راحت‌تر دنبال خواهید کرد.

منبع: دایره‌المعارف تخصصی – پزشکی پرورش اندام

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

سردار آزمون

سردار آزمون آقای گل لیگ روسیه شد

سردار آزمون مهاجم ایرانی با گلزنی مقابل روستوف در هفته پایانی لیگ روسیه با ۱۷ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.