خانه / اجتماعی / علل ترسیدن از رانندگی و روش‌های غلبه بر آن
ترسیدن از رانندگی

علل ترسیدن از رانندگی و روش‌های غلبه بر آن

 ترس از رانندگی مشکلی شایع و نگران کننده است. مهم نیست کجا زندگی می کنید و چه ماشینی دارید چون ترسیدن از رانندگی می تواند برای همه ی افراد اتفاق بیافتد. اما جای نگرانی نیست چون که می توان بر این ترس غلبه کرد.

علل اصلی بروز ترسیدن از رانندگی

۱-داشتن تجربه ناخوشایند یا آسیب زا

مثلا زمانی که افراد دچار حادثه تصادف می شوند ترس از رانندگی در آنها ایجاد می شود. بدین صورت که وجود جراحت یا از دست دادن عزیزان در تصادفات نوعی تداعی ناخوشایند با رانندگی کردن را موجب می شود.
این افراد در ماشین احساس امنیت نمی کنند و دچار کابوس و یا فلش بک می شوند. ممکن است در خوابیدن مشکل داشته باشند و از سوار اتومبیل شدن و یا رانندگی کردن اجتناب کنند.

۲- افکار منفی و وحشت زدگی در حین رانندگی

گاهی اوقات وجود حملات وحشت زدگی در حین رانندگی و یا قبل از رانندگی موجب امتناع فرد از رانندگی و یا ترس او می شود. گاهاً این افراد هیچ تجربه ای از انجام رانندگی نیز ندارند اما دچار چرخه معیوب افکاری می شوند که آنها را متقاعد می کند که از رانندگی کردن خودداری کنند. نمونه این افکار منفی عبارتند از: ترس از دست دادن کنترل ماشین و مواجهه با صحنه تصادف.
مشکل این است که این افکار منفی و استرس زا چرخه ای ناخوشایند ایجاد می کند و با علائم وحشت زدگی (تپش قلب، عرق کردن، استرس، تنگی نفس وغیره) همراه می شود.

۳- ترس از قضاوت دیگران
برخی افراد چنین تصور می کنند که آنها راننده بدی هستند و نوع رانندگی آنان موجب می شود که دیگران اذیت شوند و حتی ترافیک و یا تصادف را به بار آورند. آنها در حین رانندگی مدام احساس مورد قضاوت قرار گرفتن یا داوری می کنند به همین خاطر دچار ترس از رانندگی می شوند.

۴-بی اعتمادی به توانایی های خود
دست کم گرفتن توانایی های خود و بی اعتمادی در حین رانندگی باعث ترس می شود و این افراد احتمالات مختلفی را در نظر می گیرند که باعث اخلال در عملکرد آنها می شود.

راه های درمان ترس از رانندگی

شناسایی علل ترس از رانندگی برای درمان و غلبه بر آن مهم است زیرا ترسیدن از رانندگی قابل درمان است که در ادامه به راه حل های آن اشاره می شود.

ترسیدن از رانندگی

اولین راه حل:

اولین راه شناسایی ماهیت خاص ترس از رانندگی است. اگر ترس شما به دلیل وحشت کردن از عمل رانندگی است بهتر است خود را از این چرخه معیوب برهانید زیرا این ترس واقعی نیست یعنی راه حل اصلی یادگیری نحوه برخورد بهتر با حملات هراس است.

برای رفع این ترس می توانید از روش های حساسیت زدایی منظم استفاده کنید. بدین صورت که بهتر است این افراد در ابتدا خودشان محدودیت هایی در خصوص زمان و محل رانندگی اعمال کنند (مثلاً در زمان های خلوت و محل های کم تردد). از رانندگی کردن در بزرگراه ها خودداری کنند.

در صورت داشتن احساس وحشت فردی مطمئن را با خود همراه کنند تا به تنهایی از پل ها، تونل ها و یا شرایط جاده ای خطرناک عبور نکنند. از انحراف به چپ خودداری کنند و اصول رانندگی را در جاده رعایت کنند. این افراد نباید عجله کنند و بهتر است با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

دومین راه حل:

راه دوم شناسایی عوامل مختل کننده رانندگی است. همچنین از عواملی که باعث حواس پرتی تان می شود جلوگیری کنید. مثلاً آواز خواندن، با گوشی موبایل صحبت کردن، پیامک فرستادن و غیره. اگر به تازگی شروع به رانندگی کردن کرده اید از کارهایی که موجب کاهش ایمنی و تمرکزتان برای رانندگی می شود اجتناب کنید (به عنوان مثال خوردن تنقلات و غیره).

سومین راه حل :

راه سوم نترسیدن از قضاوت دیگران است. حفظ خونسردی و آرامش در حین رانندگی و داشتن تمرکز بر عملکرد خود موجب می شود که احساس بهتری داشته باشید و کمتر به قضاوت دیگران فکر کنید.

چهارمین راه حل:

راه چهارم این است که توجه خود را از عوامل منفی به عوامل مثبت انتقال دهید. نگرانی از حوادث پیش بینی نشده موجب افزایش ترس شما می شود. این نگرانی های باعث توجه منفی می شود. با انجام مشاوره های فردی و همچنین تمرین مداوم رانندگی تحت آموزش این ترس و توجه منفی را کاهش دهید.

نتیجه گیری

اگر هنوز از رانندگی کردن می ترسید بهتر است عملکرد خود را بهبود بخشید و این کار با تمرین  مدوام رانندگی تحت تعلیم امکانپذیر است.

منبع: تبیان

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

بهترین کشورها برای مهاجرت

بهترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان

در دنیای امروز بسیاری از اشخاص و خانواده ها به دنبال فراهم نمودن شرایط بهتری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.