خانه / علمی / کشف تازه در مورد هورمون انسولین
هورمون انسولین

کشف تازه در مورد هورمون انسولین

به گزارش سایت روزاندیش به نقل از  گروه اخبار علمی ایرنا : انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است. لوزالمعده پانکراس عضوی از بدن است که پشت معده قرار گرفته است. این عضو دسته‌ای از سلول‌ها را در خود دارد که جزیره نامیده می‌شوند. سلول‌های بتا درون این جزایر، هورمون انسولین را تولید کرده و در خون آزاد می‌‎کنند.

نقشی اساسی این ماده در فرایند متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن دارد. دستگاه گوارش کربوهیدرات‌ها (قند و نشاسته) درون مواد غذایی را به گلوکز تبدیل می‌کند. گلوکز نوعی از قند است که درون خون جریان دارد. با کمک این ماده، سلول‌ها در سراسر بدن قند خون را به خود جذب کرده و به عنوان انرژی از آن استفاده می‌کنند.

زمانی که سطح قند خون پس از صرف غذا بالا می‌رود، لوزالمعده شروع به ترشح انسولین در خون می‌کند.

تا امروز محققان بر این باور بودند که مهمترین نقش انسولین شرکت در سوخت و ساز بدن است. اما به تازگی دریافتند که هورمون انسولین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و قادر به مبارزه با انواع عفونت است.

نقش هورمون انسولین در بدن

محققان به منظور بررسی نقش انسولین در بدن، مسیرهای بیولوژیکی را بررسی کردند که توسط انسولین تحریک می شوند. نتیجه نشان داد انسولین نقش مهمی در سیستم ایمنی، به ویژه سلول های T (سلول های سرباز) دارد. محققان همچنین دریافتند ارتباط مهمی بین التهاب مزمن، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و مقاومت در برابر انسولین وجود دارد.

محققان به منظور مطالعات بیشتر از موش هایی استفاده کردند که سلول های T آنها با مهندسی ژنتیک، دیگر گیرنده انسولین نبود. این دقیقا حالتی است که بدن در صورت مقاومت نسبت به انسولین پیدا می کند. نتیجه نشان داد این موش ها قادر به مبارزه با عفونت، از جمله ویروس آنفلوآنزا H1N1 نبود

محققان با استفاده از این دستاورد می توانند سیستم ایمنی را به گونه ای تحریک کنند که قادر به مبارزه با انواع عفونت و عوامل بیماری زا باشد، از طرفی این یافته پتانسیل ساخت واکسن های موثرتری را دارد.

نتایج این مطالعه در نشریه Cell Metabolism منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا