خانه / علمی / کشف منظومه جدید شبیه به منظومه شمسی

کشف منظومه جدید شبیه به منظومه شمسی

سایت روزاندیش به نقل ازخبرگزاری یورونیوز از کشف منظومه جدید شبیه منظومه شمسی خبر داد که در فاصله ۲۵۴۵ سال نوری از سیاره زمین قرار دارد. این منظومه جدید و تازه کشف شده دارای ستاره‌ای است که Kepler-90 نام گرفته است و هشت سیاره به دور این ستاره در حال گردش هستند.

وضعیت سیارگان این منظومه

پیش از این هفت سیاره در این منظومه کشف شده بود که در حال گردش به دور ستاره خود یعنی Kepler-90 بودند و هفته پیش مهندسان ناسا با همکاری بخش هوش مصنوعی گوگل از کشف هشتمین سیاره این منظومه با نام Kepler-90i خبر دادند که ۳۰ درصد بزرگ‌تر از سیاره زمین است. سیاره تازه کشف شده همانند زمین سومین سیاره در مدار سیارگان این منظومه است اما نسبت به زمین به ستاره خود نزدیک‌تر است. براساس برآوردها هر بار دور زدن این سیاره به دور ستاره خود تنها ۱۴ روز طول می‌کشد و دمای سطح آن نیز ۴۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

یکی از نکات منظومه تازه کشف شده این است که تمامی هشت سیاره آن در فاصله‌ای نزدیک‌تر از فاصله زمین تا خورشید به دور ستارهKepler-90 می‌چرخند. یکی دیگر از سیاره‌های این منظومه نیز که Kepler-90h نام دارد دارای فاصله‌ای مشابه فاصله زمین تا خورشید نسبت به ستاره خود است. اگرچه تاکنون منظومه‌های بسیاری کشف شده بود اما شباهت این منظومه به منظومه شمسی ما از نظر تعداد سیارگان و فاصله نسبت به ستاره خود قابل توجه است.

کشف منظومه جدید با کمک هوش مصنوع گوگل

یکی از نکات جالبی این کشف همکاری هوش مصنوعی گوگل با ناسا است. در واقع برای اولین بار است که یک منظومه خورشیدی توسط هوش مصنوعی و با تحلیل داده‌ها و تصاویر کشف می‌شود. هوش مصنوعی گوگل ساختاری شبیه مغز انسان دارد و می‌تواند از اطلاعاتی که دریافت و طبقه‌بندی کرده است برای یادگیری‌های جدید خود استفاده کند. گوگل اعلام کرده است که برای توسعه هوش مصنوعی خود و این کشف جدید از داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر استفاده کرده است که به شکارچی سیارات مشهور است.

براساس اعلام متخصصان، هوش مصنوعی گوگل بر روی سیگنال‌هایی متمرکز شده است که بسیار ضعیف هستند و بررسی آن‌ها توسط انسان به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. هوش مصنوعی گوگل در عملیات خود ۳۵ هزار سیگنال ضعیف تلسکوپ فضایی کپلر را اسکن کرده است و با کمک این تکنولوژی تاکنون بیش از ۲۵۰۰ سیاره خارج از منظومه شمسی را کشف کرده است.

منبع:مجله تکنولوزی وعلم نارون

قدرتمندترین ارتش‌های جهان

قدرتمندترین ارتش‌های جهان در سال ۲۰۱۸ متعلق به چه کشورهایی است؟

لیست قدرتمندترین ارتش‌های جهان هر ساله توسط موسسه گلوبال فایر پاور (Global Firepower)منتشر می‌شود. لیست قدرتمندترین …