3 دریاچه در مریخ

کشف ۳ دریاچه با آب مایع در مریخ

فضاپیمای مارس اکسپرس اعلام کرده است که در عمق سیاره مریخ ۳ دریاچه با آب مایع وجود دارد!

سایت روزاندیش به نقل از سرپوش علمی – کاوشگر “مارس اکسپرس” (Mars Express) متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) تالاب های زیرسطحی بیشتری از آب مایع را در مریخ پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از نیو اطلس، مدارگرد “مارس اکسپرس” (Mars Express) متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) شواهدی از آب مایع بیشتری را در زیر کلاهک یخی مریخ در قطب جنوب این سیاره پیدا کرده است.

۳ دریاچه زیر سطحی در مریخ و وسعت آن‌ها

پژوهشگران بر اساس داده های حاصل از “رادار پیشرفته مریخ برای امواج صوتی زیرسطحی و یون کره” (MARSIS) سه دریاچه زیرسطحی جدید پیدا کرده اند که بزرگ ترین آن ها ۲۰ در ۳۰ کیلومتر وسعت دارد.

تیم عملیاتی “مارس اکسپرس” در سال ۲۰۱۸ کشف کرد که کلاهک های یخی مریخ در همه جا یخی نیستند، بلکه در واقع دریاچه های بزرگ و زیرسطحی از آب مایع دارند.

با استفاده از ابزار “MARSIS” برای کاوش در زیر کلاهک قطب جنوب مریخ (Mars) از ماه مه ۲۰۱۲ و دسامبر ۲۰۱۵، مدارگرد “مارس اکسپرس” از یک دریاچه به طول ۲۰ کیلومتر در زیر ۱.۵ کیلومتر یخ نقشه برداری کرده است و اکنون با تجزیه و تحلیل مجدد داده های مشابه، دریاچه های بیشتری در عمق مشابه آشکار شده اند.

بر اساس گفته آژانس فضایی اروپا (ESA)، این دریاچه و مجموعه دریاچه های کوچکتر شبیه دریاچه های زیر یخ موجود در زیر یخ های مناطق گرینلند، کانادا و قطب جنوب هستند. با این حال، به علت دمای انجماد در مناطق قطبی سیاره مریخ، آب این دریاچه ها احتمالاً بسیار شور است که توانسته مایع باقی بماند.

شور بودن آب این دریاچه‌ها

این آب احتمالاً به قدری شور است که ممکن است این دریاچه ها به اندازه دریاچه های نمک روی زمین فاقد حیات باشند، با این وجود میکروب های جان سختی در زمین وجود دارند که در شرایط درجه حرارت زیاد ، شرایط اسیدی، قلیایی یا غلظت شیمیایی بالا قادر به زندگی هستند، بنابراین امکان دارد نوعی از حیات به همین شکل در دریاچه های زیرسطحی مریخ نیز وجود داشته باشد.

جو بسیار نازک مریخ به معنای آن است که هیچ آبی به صورت مایع نمی تواند در سطح آن وجود داشته باشد، ولی آژانس فضایی اروپا می گوید که این آب های زیرسطحی امکان دارد میلیون ها یا میلیاردها سال از شر تابش های کیهانی و نور شدید خورشید دور مانده باشند و وجود آن ها مربوط به دوره ای است که مریخ بسیار گرم تر و مرطوب تر بوده و دارای دریاچه ها، رودخانه ها و اقیانوس هایی بوده است.

3 دریاچه در مریخ