پیش بینی وقوع زلزله

پیش بینی وقوع زلزله با ردگیری الگوی حرکت حیوانات

آیا اینکه حیوانات این توانایی را دارند که چند دقیقه قبل از وقوع زلزله متوجه چنین اتفاقی شوند، واقعیت دارد؟ محققان توانستند سیستم تشخیص زلزله را در جانوران شناسایی کنند. آنها معتقدند این سیستم حس ششم جانواران است.

به گزارش پایگاه خبری تکنا به نقل از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، محققان موسسه مکس پلانک با همکاری محققان دانشگاه کنستانس در آلمان برای این منظور، حسگرهایی را به ۶ گاو، پنج گوسفند و ۲ سگ ساکن یک منطقه زلزله‌خیز در شمال ایتالیا متصل کردند و الگوی حرکت این جانوران را در طول چند ماه تحت نظر قرار دادند. در طول این مدت، مقامات ایتالیا وقوع ۱۸ هزار زمین‌لرزه را با شدت‌های مختلف در منطقه مورد آزمایش به ثبت رساندند. در این بین ۱۲ زمین‌لرزه با شدت ۴ ریشتر یا بیشتر به وقوع پیوست.
در نتیجه این تحقیقات مشخص شد جانوران مورد آزمایش در طول چند ساعت قبل از وقوع زمین‌لرزه، بی قرار هستند. هرچه فاصله این جانوران با مرکز وقوع زلزله کمتر بود، رفتار غیرعادی آن‌ها سریع تر قابل تشخیص بود.

قبل از آنکه ما متوجه لرزش زمین شویم حیوانات متوجه صدای حرکت گسل‌های زمین می‌شوند. فرکانس این صدا طوری نیست که گوش انسان آن را بشنود، اما حیواناتی مثل سگ خیلی زودتر از انسان‌ها متوجه آن می‌شوند. به همین دلیل احساس وحشت می‌کنند.

پیش بینی زلزله

پیش بینی وقوع زلزله با رد گیری رفتار جانداران

با وجود این که به اعتقاد بسیاری از متخصصان، پیش بینی وقوع زلزله به طور دقیق امکان‌پذیر نیست، به نظر می رسد جانوران قادرند این پدیده را چندین ساعت قبل از وقوع تشخیص دهند. در واقع بر اساس نتایج این مطالعه، ردگیری الگوی حرکت گونه‌های مختلف جانوری در مناطق مختلف، امکان پیش بینی وقوع زلزله  را فراهم می‌کند.

البته برای این منظور لازم است تغییرات رفتاری جانوران قابل اندازه‌گیری باشد و با ردگیری رفتار تعداد قابل توجهی از گونه‌های مختلف، تغییرات رفتاری هرگونه در رابطه با وقوع زمین لرزه شناسایی شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Ethology  منتشر شده است.

منبع: پایگاه اخبار فناوری تکنا