خانه / علمی / گرفتگی عضلات ، روش‌های درمان و پیشگیری از آن
گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات ، روش‌های درمان و پیشگیری از آن

اسپاسم عضلانی و یا گرفتگی عضلات دردی ناگهانی و غیرقابل تحمل است که ممکن است برای همه ما پیش آید، همه ما گاهی گرفتگی عضلات بدن را تجربه می کنیم که اغلب در نواحی گردن،کتف،کمر و پشت پا طی انجام کارهای روزانه،بلند کردن اشیاء از روی زمین، هنگام ورزش کردن و حتی در خواب نیز اتفاق می افتد.  گرفتگی عضله خطرناک نمی باشد اما درد آن می تواند بسیار آزاردهنده باشد و استفاده از ماهیچه را غیرممکن نماید.

پیشگیری از گرفتگی عضلات بعد از ورزش

یک متخصص پزشکی ورزشی معتقد است: هنگام فعالیت فیزیکی و ورزش آب و مایعات کافی بنوشید تا دچار گرفتگی عضلات نشوید.

دکتر احمد باقری مقدم افزود: گرفتگی عضلات بعد از ورزش زمانی اتفاق می‌افتد که قبل از گرم کردن بدن به انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی بپردازیم. در نتیجه به دلیل آماده نبودن عضلات و جریان نبودن خون کافی در عضله و به خاطر تعریق زیاد و از دست دادن املاح بدن، فرد دچار گرفتگی عضلات می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود قبل از شروع تمرینات اصلی حرکات ورزشی و کششی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید و همچنین از انجام بیش از حد تمرینات ورزشی نیز پرهیز کنید.

وی گفت: با توجه به اینکه نوشیدن آب و مایعات کافی باعث راحت‌تر شدن انبساط و انقباض عضلات می‌شود، مهم است که هنگام فعالیت فیزیکی و ورزش مایعات کافی نوشیده شود، به ‌خصوص بعد از پایان تمرین‌ها نیز باید آب و املاح بنوشید تا جایگزین املاح به ‌خصوص کمبود منیزیم شود و از اسپاسم عضلانی پیشگیری کند.

گرفتگی عضلات

این متخصص پزشکی ورزشی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت بروز کرامپ عضلانی، بلافاصله باید فعالیت بدنی را قطع و از ادامه تمرین صرف‌نظر کنید. همچنین عضله درگیر شده با کرامپ را آرام ماساژ دهید و آن را با تمرین‌های کششی سبک و کنترل ‌شده تا رفع کامل کرامپ تمرین دهید. در ضمن ناحیه منقبض شده بدن را گرم نگه دارید و از نفوذ سرما به آن جلوگیری کنید.

درمان اسپاسم عضلانی با کارهای ساده

ماساژ

 ماساژ ملایم سبب برقراری بهتر جریان خون می شود و عضلات گرفته رات سکین می دهد

 دوش داغ 

وان گرم یا دوش داغ می تواند موجب کاهش گرفتگی‌های عضلات شود. گرما موجب رفع گرفتگی عضلانی و تسکین آنها خواهد شد.

کشش 

یک برنامه منظم ‏‏کشش عضلات به حفظ انعطاف پذیری و آرامش عضلات کمک و از گرفتگی های عضلات جلوگیری می کند

 کمپرس سرد یا گرم

یک کیسه یخ را روی ناحیه مبتلا به مدت ۱۰ دقیقه یا به مدت قرمز شدن موضع مالش دهید تا به شل شدن و رفع گرفتگی عضلات ‏‏کمک کند. قرمزی موضع به علت این است که سلول های قرمز خون موجب گرمی عضلات می شوند.‏کمپرس گرم یا استفاده از یک حوله گرم یا پتوی برقی موجب تحریک جریان خون موضع و ‏رفع گرفتگی عضلات می شود.

منبع: سیمرغ

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

پیش بینی سرطان

پیش بینی ابتلا به سرطان با یک آزمایش جدید

به ‌تازگی نوعی آزمایش خون جدید ابداع شده که می‌تواند با نمونه‌گیری از DNA تومور، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.