خانه / علمی / رویدادهای شگفت انگیز علمی در سال ۹۸
رویدادهای شگفت انگیز علمی

رویدادهای شگفت انگیز علمی در سال ۹۸

سال گذشته دنیای علم با شگفتی های مختلفی روبرو بود. کشف کهن ترین جنگل، نقطه بدون حیات زمین و پیوند قلب مرده برخی از رویدادهای شگفت انگیز علمی سال ۹۸ است.

به گزارش سایت روزاندیش به نقل از مشرق، با وجود آنکه چندمیلیارد سال از عمر زمین می گذرد و انسان ها از هزاران سال قبل گوشه گوشه این کره خاکی را درنوردیده اند اما هنوز هم انسان معاصر شگفتی هایی در زمین کشف می کند.

البته این شگفتی ها همیشه مربوط به زمین نیستند، گاهی اوقات باید در فضا آنها را جستجو کرد. مانند نخستین تصویر مستقیم از یک سیاهچاله که درهای جدیدی از علم را به روی انسان گشود.

گاهی نیز بدن انسان سرمنشا شگفتی ها است یکی از شگفتی هایی که در سال گذشته شاهد آن بودیم مردی بود که با نصف مغز زندگی می کرد یا جوانی که ۲۰ دقیقه پس از مرگ زنده شد.

مروری بر برخی از رویدادهای شگفت انگیز علمی در سال گذشته

انتشار نخستین تصویر از یک سیاهچاله

دانشمندان فعال در پروژه EHT در سال گذشته نخستین تصویر واقعی از یک سیاهچاله را منتشر کردند. این پروژه با استفاده از اطلاعات شبکه ای از ۸ تلسکوپ رادیویی در سر جهان ثبت شده است. این سیاهچاله با قطر ۴۰ میلیارد کیلومتر یعنی ۳ برابر زمین، در کهکشان M۸۷ در فاصله ۵۰ میلیون سال نوری با ما قرار دارد.

زنی که اعضای بدنش در جای خود نبودند

کالبدشکافی جسد یک زن ۹۹ ساله بود این کالبدشکافی نشان داد او مبتلا به یک وضعیت نادر پزشکی است. در این رویداد مشخص شد تمام اعضای داخلی بدن این زن به استثنای قلب او در سمت اشتباه قرار داشتند. افراد مبتلا به این وضعیت که situs inversus نام دارند، اصولاً به بیماری‌های خطرناک قلبی و ناهنجاری‌های دیگر مبتلا هستند و عمر طولانی ندارند. اما جالب آن بود که این زن هنگام مرگ ۹۹ سال داشت و مشکل سلامتی نیز نداشت.

جوانی که پس از مرگ زنده شد

یک جوان ۲۰ ساله آمریکایی ۲۰ دقیقه پس از مرگ دوباره زنده شد! او مشغول حمل یک نردبان فلزی بود که این ابزار به سیم برق برخورد کرد و دچار برق گرفتگی شد. هنگامیکه وی دچار حادثه شد، مدت زمانی طول کشید تا نیروی های امدادی به وی رسیدند و احتمال زنده ماندن او کم بود. اما با تلاش های پزشکان در بیمارستان قلب او دوباره فعال شد.جالب آنکه این حادثه تاثیری روی مغز او نگذاشته و فقط حس لامسه انگشتان پای او از بین رفته است.

زن اسکاتلندی که درد را حس نمی کند

محققان در سالی که گذشت دریافتند یک زن اسکاتلندی به دلیل جهش های ژنتیکی درد را حس نمی کند. همچنین جهش ژنتیکی حس اضطراب و ترس را نیز در او کمتر کرده اند. علاوه بر آن این جهش به التیام زودهنگام زخم های زن منجر می شود. این زن به پزشکان گفته هیچ گاه پس از اعمال جراحی مختلف مانند جراحی دندان نیازی به استفاده از مسکن نداشته است.

احیا و پیوند قلب مرده

جراحان دانشگاه دوک برای نخستین بار قلب یک فرد فوت شده را احیا کردند و در بدن فرد دیگری پیوند زدند. جراحان برای این منظور از روشی به نام «پرفیوژن گرم» استفاده کردند تا خون را دوباره به قلب مرده بازگرداندند. موفقیت این عملیات جراحی نشان می دهد در آینده نزدیک قلب های اهدایی بیشتری برای انجام پیوند قلب مناسب خواهند بود.

مردی که فقط با نیمی از مغز زنده است

پزشکان روسیه با بررسی سی تی اسکن مردی که به دلیل حمله قلبی به بیمارستان مراجعه کرده بود، متوجه شدند فقط نصف یک مغز داخل جمجمه اش قرار دارد و نیمکره چپ مغز او خالی است. این مرد زندگی عادی داشته و مهندس بازنشسته ارتش بوده است. همچنین او هیچ گونه مشکل سلامتی نداشته است.

کشف یک قاره جدید

محققان یک قاره مخفی در زمین کشف کردند که زیر جنوب اروپا مدفون شده است. آنها هنگام بازسازی فرایند تکامل زمین شناختی در منطقه مدیترانه این قاره ۱۴۰ میلیون ساله را کشف کردند. قاره مذکور «آدریا بزرگ» نام دارد و به اندازه سرزمین گرینلند است. این قاره از شمال آفریقا جدا شده است.

کشف نقطه بدون حیات روی زمین

محققان مکانی در اتیوپی کشف کردند که هیچ گونه حیاتی در آنجا وجود ندارد. آنان در تحقیقاتشان هیچ نشانی از حیات حتی میکروارگانیسم ها در این محل پیدا نکردند. این منطقه که دالول نام دارد محیطی بسیار گرم، شور و اسیدی دارد. دریاچه های دالول تا دهانه های آتشفشانی کشیده می شوند که مملو از نمک، گازهای سمی و آب جوشان است.

کشف کهن ترین جنگل آسیا در چین

محققان کهن ترین جنگل فسیلی آسیا را در چین کشف کردند که قدمت آن به ۳۵۹ تا ۴۱۹ میلیون سال می رسد. این جنگل به عصر زمین شناختی دونین تعلق دارد. به گفته محققان جنگل مذکور در ایالت آنهویی چین واقع شده و مساحتی معادل ۲۵۰ هزار متر مربع دارد. در این منطقه درختان لیکوپسید فسیل شده اند.

منبع: خبرگزاری مشرق