خانه / علمی / کشف یک قاره جدید به وسیله دانشمندان
قاره جدید

کشف یک قاره جدید به وسیله دانشمندان

محققان یک قاره جدید در زمین کشف کرده اند. آنها هنگام بازسازی فرایند تکامل زمین شناختی منطقه مدیترانه این قاره را کشف کردند.

این قاره که «آدریا بزرگ» (Greater Adria) نام دارد به اندازه سرزمین گرینلند است و از شمال آفریقا جدا شده و ۱۴۰ میلیون سال پیش زیر منطقه جنوب اروپا مدفون شده است.

اگرچه بخش عمده این قاره زیر آب است، بسیاری از قطعات رسوبی آن  جایی بزرگ از آن جدا شدند که امروزه کمربندهای کوهستانی اروپا را از جمله بخش‌هایی از کوه‌های آلپ، یونان و ترکیه را تشکیل می‌دهند.

مشخصات قاره جدید

به گفته دو وان هینزبرگن استاد دانشگاه اوترخت و از مولفان اصلی این پژوهش، در این قاره « همه چیز خمیده، شکسته و متراکم است. هیمالیا در مقایسه (با این قاره) ساختار نسبتا ساده‌ای دارد.» بخش عمده این قاره  در زیر آب‌های مدیترانه مدفون شده است.

«دو ون هینزبرگن» یکی از مولفان این پژوهش و استاد دانشگاه اوترخت در این باره می گوید: آتلانتیس را فراموش کنید. بسیاری از توریستها بدون آنکه بدانند تعطیلات خود را روی قاره گمشده «آدریای بزرگ» گذرانده اند.

او در ادامه می افزاید: مطالعه تکامل رشته کوه ها در واقع تکامل قاره ها را نشان می دهد. بیشتر رشته کوه هایی که تاکنون بررسی شده اند  مربوط به یک قاره بوده اند که بیش از ۲۰۰ میلیون سال قبل از شمال آفریقا جدا شده اند. تنها بخش باقی مانده از این قاره باریکه ای است که در دریای آدریاتیک از تورین تا انتهای ایتالیا کشیده شده است.

تورین در شمال ایتالیا را اصطلاحا به پاشنه چکمه ایتالیا در جنوب این کشور وصل می‌کند. آدریای بزرگتر در واقع نامش را از این منطقه می‌گیرد.

دانشمندان با استفاده از نرم‌افزار پیشرفته بازسازی صفحات زمین ساختی، ابعاد و شکل این قاره را بازسازی کرده و از هزاران اطلاعات استخراج شده در مورد گسل‌ها، ویژگی‌های مغناطیسی سنگ‌ها و دیگر حرکات زمین برای ساخت تصویر نهایی این قاره استفاده کردند.

این پژوهش در مجله علمی Gondwana Research منتشر شده است.

منبع: سرپوش علمی