خانه / علمی / کشف زخم‌پوش‌ها برای درمان بیماری پروانه‌ای
درمان بیماری پروانه‌ای

کشف زخم‌پوش‌ها برای درمان بیماری پروانه‌ای

محققان مرکز نانو فناوری دانشگاه آزاد به زخم‌پوش‌هایی برای درمان بیماری پروانه‌ای دست یافتند که نتایج فاز حیوانی علاوه بر آنکه توانست در مدت ۱۱ روز زخم‌ها را درمان کند، باعث شد در محل زخم فولیکول‌های مو رشد کند.

درمان بیماری پروانه‌ای و دیگر زخم‌ها با این زخم‌پوش‌ها

دو محصول نیمه‌صنعتی در مرکز تحقیقات نانوی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب تولید شده است، گفت: یکی از این پروژه‌ها مربوط به بیماران پروانه‌ای و دیگر زخم پوش‌ها حاوی داروی «تتراسایکلین» و «جنتامایسین» است.

هدف از تولید این محصولات  دارورسانی در موضع ذکر شده است زمانی که دارویی مصرف می‌شود بخشی از آن به هدر می‌رود، ولی این محصولات می‌تواند داروی مورد نظر را در موضع رهاسازی کند.

قابلیت‌های این زخم‌پوش‌ها

در تولید این محصول از نانو الیاف بهره گرفته شد، توضیح داد: در این محصول از یکسری نانو ذرات استفاده شد و این قابلیت را دارد که ضمن دارا بودن خاصیت آنتی باکتریایی، فرایند درمان را تسریع کند.

جذب ترشحات زخم را از دیگر قابلیت‌های این زخم پوش‌ها است این نوع زخم‌پوش‌ها از سوئد با هزینه‌های بالا به کشور وارد می‌شود و در این مطالعات تلاش شده تا این پانسمان درمانی در کشور بومی شود.

رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب با بیان اینکه تحقیقات آزمایشگاهی این محصول طی شده است، خاطر نشان کرد: فاز حیوانی این محصول بر روی موش تست شد و نتایج به دست آمده در این فاز امیدبخش بوده و در حال زمینه‌سازی بررسی برای ورود به تحقیقات بالینی بر روی انسان هستیم.

وی همچنین، گفت: در این فاز ۲۰ موش مبتلا با استفاده از این پانسمان‌ها تیمار شدند و نتایج نشان داد که دوره ترمیم زخم‌ها نسبت به داروهای مرسوم کوتاه‌تر بوده است.

دوره درمان موش‌های پروانه‌ای با استفاده از این روش را ۱۱ روز است .علاوه بر آن شاهد رشد مو بر بدن موش بودیم و این در حالی است که با استفاده از روش‌های درمانی مرسوم نه تنها زخم به طور کامل ترمیم نمی‌شود، بلکه فولیکول‌های مو تشکیل نشده است.

این محقق، پدهای درمانی را حاوی بیومواد و زیست سازگار دانست و اظهار کرد: این پدها حاوی نانو ذرات اکسید روی (ZNO) با قابلیت آنتی باکتریال است و می‌توان هر دارویی را بر روی آن «لود» کرد.

منبع:خبرگزاری ایسنا