خانه / علمی / کشف منبع جدید آنتی بیوتیک توسط دانشمندان
منبع آنتی بیوتیک

کشف منبع جدید آنتی بیوتیک توسط دانشمندان

محققان دریافتند که حشرات و میکروب های همراه آن ها یک منبع غنی و ناشناخته برای تولید انواع آنتی بیوتیک هستند.

تا کنون محققان برای تولید انواع آنتی بیوتیک ها، عمدتا از باکتری های موجود در خاک استفاده می کردند. اما به نظر می رسد ظرفیت این منبع مهم آنتی بیوتیک به پایان رسیده و هر روز بر تعداد پاتوژن های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک های موجود افزوده می شود.

حشرات منبع جدید آنتی بیوتیک

اکنون محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون با آزمایش روی ۱۴۰۰ حشره که از مناطق مختلف آمریکای شمالی و جنوبی گردآوری شدند، توانستند میکروب هایی را شناسایی کنند که در بدن حشرات زندگی می کنند و توانایی آن ها در مقابله با برخی از متداولترین و خطرناک ترین پاتوژن های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک بسیار بهتر از عملکرد باکتری های موجود در خاک است.

محققان برای این منظور آزمایشات خود را حدود ۵۰ هزار بار تکرار کردند تا قابلیت های هر میکروب را در جلوگیری از رشد ۲۴ نوع قارچ و باکتری مختلف بررسی کنند.

کشف آنتی بیوتیک در نوعی مورچه

محققان در نوعی مورچه موسوم به قارچکار نوعی آنتی بیوتیک یافتند که ان را سیفومایسین نامیدند. این آنتی بیوتیک در آزمایشات اولیه روی قارچ هایی که در برابر سایر انواع آنتی بیوتیک ها مقاوم بودند، به خوبی عمل کرد و در موش ها بدون ایجاد هرگونه عوارض جانبی سمی، توانستند عفونت قارچی را درمان کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا