خانه / علمی / ماساژ و ورزش وانواع ماساژ از دیدگاه ابوعلی سینا
ماساژ وانواع آن

ماساژ و ورزش وانواع ماساژ از دیدگاه ابوعلی سینا

انواع ماساژ عبارتند از:

۱- ماساژ سخت که اندامها را سختی میبخشد 

۲- ماساژ نرم که اندامها را سست میگرداند

۳-ماساژ زیاد که انسان را لاغر میکند .

۴-ماساژ معتدل که تن را فربهی میدهد.

اگر این چهار نوع ماساژ را با هم ترکیب کنیم ۹ حالت ماساژ دادن به وجود میآید که عبارتند از :

مالشهای: سخت و نرم، سخت و زیاد، سخت به اعتدال، نرم زیاد، نرم به اعتدال که با چهار نوع اول جمعا ۹ حالت مالش را به وجود میآورد

۵- مالش زبرکه در آن بدن را با پارچه زبری مالش میدهند تا خون به سرعت به سطح بدن بیاید.

۶- مالش صاف که وسیله ماساژ در آن پارچه‌ای ا ست که زبر نیست و خون را جمع میکند و در اندام متوقف میسازد.

هرماساژی قاعده‌ای دارد : ماساژ را قبل از شروع ورزش باید به نرمی شروع کرد و وقتی برای ورزش بلند میشویم باید آن را تندتر کرد و بعد از پایان ورزش ماساژ باید آرامش بخش باشد. هدف از ورزش پایانی آن است که مواد باقی مانده از دفع بر اثر ورزش و متوقّف شده در ماهیچه‌ها از بین برود تا ورزشکار بر اثر آنهاخستگی نیابد و خرّم و بانشاط گردد. مالش دادن در پایان ورزش باید آهسته و معتدل باشد و بهتر است با روغن همراه باشد ورزش هرگز نباید به صورتی انجام گیرد که پوست را چنان به سختی و زبری و ستبری کشاند که اندامها نیز از این سختی تاثیرپذیرند و به سختی گرایند، زیرا در این حالت اگر ورزشکار خردسال باشد از رشد و نمو باز میماند. برای نوجوانان نیز این امر زیانآور است ولی نه به اندازه خردسالان.

 مالش سخت و زبر مفرط در خردسالان مانع رشد و نمو است و تفصیل آن را بعد از بیان اوقات ورزش و برنامه آن میخوانی. لیکن در اینجا میخواهیم راجع به ورزش پایانی که آن را آرامش دهنده نامیدیم، بحثی داشته باشیم : میگوییم: ماساژ پایانی در حقیقت جزئی از ورزش به شمار میآید . باید اولا تن را روغن اندود کرد و به تندی آن را مالش داد، بعد مالش را به تدریج به حالت اعتدال درآورد و نباید در موقع ماساژ تند دست برداشت و ماساژرا قطع کرد. بهتر است در این ماساژ دادن دستهای زیادی شرکت جویند .

پس از ماساژ دادن باید پارچه لنگ ماننذی را برهمه اندامها با فشار وارد کرد تا به وسیله این فشار اندامها مواد دفعی را از خود بتکانند. در این هنگام شخص باید تا میتواند نفس را در سینه باز دارد و بویژه همراه حبس نفس ماهیچههای شکم را سست کند و اگر توانست ماهیچه‌های سینه را بفشرد که بسیار خوب خواهد بود . سپس با کمی فشار پارچه را بر ماهیچه‌های شکم بگذراند تا احشاء نیز نیروی خود را بازیابند و بیاسایند .

اشخاصی که در ورزش بسیار پیشرفته هستند، در وسط ورزش نیز به حبس کردن نفس میپردازند و گاهی نیز ماساژ آرامش دهنده را در وسط ورزش انجام میدهند، یعنی ورزش را قطع میکنند و به ماساژ میپردازند و اگر بخواهند ورزش را ادامه دهند باز به ورزشگاه برمیگردند و ورزش خود را از سر میگیرند . چنین کسانی که منظورشان ازماساژ گرفتن نیرو است، به مالش درازمدت در چنین حالتی نیاز زیادی ندارند .

بدیهی است که ورزشکار با حالت خستگی و نیروی خود بسیار آشنا است و نمیخواهد تمام حرکات ماساژ پایانی را انجام دهد بلکه وقتی احساس نوعی خستگی کرد تن خود را به نرمی با روغن مالش میدهد، چنانکه بعداً ذکر میکنیم ورزشکار وقتی اندامهای خود را خشک دید، ماساژ را فزونی میدهد تا اندامها را به حالت اعتدال باز گرداند. مالش و فشار آوردن با دست بر تن قبل از خواب مفید است، زیرا بدن را خشکی میبخشد و نمیگذارد رطوبت به سوی مفاصل جریان یابد..

گردآوری وتنظیم:سایت روزاندیش

برگرفته از کتاب قانون ابوعلی سینا

 

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

درمان بیماری پروانه‌ای

کشف زخم‌پوش‌ها برای درمان بیماری پروانه‌ای

محققان مرکز نانو فناوری دانشگاه آزاد به زخم‌پوش‌هایی برای درمان بیماری پروانه‌ای دست یافتند که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.