خانه / تغذیه و سلامت / خواص برنج ومقایسه برنج قهوه‌ای با برنج سفید
خواص برنج

خواص برنج ومقایسه برنج قهوه‌ای با برنج سفید

برنج یکی از متداول ترین و رایج ترین مواد غذایی در سبد غذایی ما ایرانیان است. با ما همراه شوید تا با خواص برنج  وهمچنین مضرات آن بیشتر آشنا شوید…

ترکیبات شیمیایی برنج:

در زیر مواد موجود در صد گرم برنج قهو ه ای و برنج سفید با هم مقایسه شده است.

مواد                            در صد گرم برنج قهو ه ای                    در صد گرم برنج سفید

کالری                                      ۳۶۰ کالری                                                ۳۶۲ کالری
آب                                          ۱۲ گرم                                                    ۱۲ گرم
پروتئین                                     ۷/۵ گرم                                                   ۶/۶ گرم
نشاسته                                  ۷۶ گرم                                                    ۸۰ گرم
کلسیم                                    ۳۲ میلی گرم                                             ۲۵ میلی گرم
فسفر                                    ۲۲۰ میلی گرم                                             ۹۵ میلی گرم
آهن                                       ۱/۶ میلی گرم                                             ۰/۸ میلی گرم
سدیم                                    ۱۰ میلی گرم                                              ۵ میلی گرم
پتاسیم                                    ۲۱۵ میلی گرم                                          ۹۰ میلی گرم
ویتامین ب ۱                            ۰/۳۵ میلی گرم                                           ۰/۰۶ میلی گرم
ویتامین ب ۲                             ۰/۰۵ میلی گرم                                          ۰/۰۳ میلی گرم
ویتامین ب ۳                            ۴/۸ میلی گرم                                             ۱/۵ میلی گرم

 فیبر                                       ۰/۵ گرم                                                    ۳/۵ گرم

چربی                                      ۰/۴ گرم                                                     ۱

همانطور که دیده می شود مقدر ویتامنی B1 در برنج سفید شده یک ششم و ویتامین B2 نصف و ویتامین B3 بمقدر یک سوم برنج قهو ه ای یم باشد و مواد معدنی آن بمقدر بسیار زیادی کاهش می یابد .
پوست و یا شلتوک برنج که در مراحل کوبیدن از آن جدا می شود سبوس برنج Rice Bran نامیده می شود که آنهم منبع ویتامین ها و مواد معدنی است .

غشای قهو ه ای رنگ برنج نیز که در اثر بهم سائیدن در دستگاههای مخصوص و یا در موقع شستن زیاد از برنج جدا می شود سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و پروتئین است . در ادامه مقدر مواد موجود در صد گرم این غشای قهو ه ای رنگ را میبینیم:

در برنج ماده ای بنام اوریدین Oridine وجود دارد که خاصیت ضد التهاب عصبی را داراست .

برنج از لحاظ موا غذایی بسیار غنی است . البته همانطور که گفته شد هنگانیکه پوسته قهوه ای آنرا می گیرند مقدری از ویتامین های خود را از دست می دهد .

خواص برنج

طبع آن سرد و خشک است البته حکما نظرهای متفاوتی دارند.

 برنج تازه دارای ویتامین بیشتری از برنج کهنه می‎باشد بیشتر ویتامین‎ها در پوست وغشای قهوه‎ای رنگ برنج وجود دارد.

برنج برای درمان فشارخون مفید است.

اگر می‎خواهید لاغر شوید سه روز فقط کته برنج بخورید هیچ چیز دیگری نخورید.

 کسانی که بیماری سودا و پیسوریازیس دارند حتماً برنج را در برنامه غذایی خود به صورت کته قرار دهند.

خوردن کته باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان معده می‎شود.

برنج بهترین غذا برای دوران نقاهت می‎باشد.

کسانی که سوزاک شده‎اند سوپ برنج را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

از جوانه برنج نوعی مالت تهیه می شود که بعنوان مقوی معده بکار می رود .

کته برنج برای افراد اسهال و اسهال خونی غذای مناسبی است.

کمپرس با آرد برنج تب را کاهش می‎دهد.

کته برنج تولید اسپرم را افزایش می‎دهد.

یکی از غذاهای خیلی خوب و مقوی شیربرنج است مخصوصاً اگر با عسل خورده شود و باعث تولید اسپرم می‎شود.

خوردن برنج باعث بازشدن رنگ چهره می‎شود.

دم کرده ریشه و ساقه های زیر زمینی برنج برای زیاد شدن ترشحات ادرار مصرف می شود .

برای درمان تب ، بدن و سر را با در برنج کمپرس کنید .

دیگر خواص برنج

برنج خواب آور است .

برنج تشنگی را برطرف می کند .

برنج را اگر با شیر و شکر مخلوط کنید و بخورید بسیار مقوی است و نیروی جنسی را تقویت می کند .

برای برطرف کردن دل بهم خوردگی و استفراغ برنج را با دوغ تازه بخورید .

اگر برنج سفید را در آّب خیس کنید آب آن برای درمان اسهال و قطع قاعدگی مفید است .

برای رفع التهاب پوست ، در برنج را با نشاسته یا پودر تالک مخلوط کرده و به پوست بمالید .

دانشمندان ثابت کرده اند که خوردن برنج برای درمان فشار خون بسیار مفید است .

خوردن برنج ، قند خون را در حالت تعادل نگاه می درد .

برنج باعث کاهش فشار خون می‌شود

رژیم برنج برای اختلالات کلیوی مفید است .

رژیم برنج برای مبتلایان به بیماری سورای سیس Psorasis نیز بسیار مفید است .

فواید مصرف برنج ۶بار در هفته، مصرف غلات و یا دانه های سبوس دار( مانند برنج قهوه ای) برای خانم های یائسهای که دارای کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیگر نشانه های بیماری قلبی هستند، بسیار مهم و مفید می باشد.

برنج برای افرادی که دچار سوء تغذیه شدید می باشند، بسیار مفید است.

مصرف برنج موجب کاهش تری گلیسیرید خون و کاهش فشار خون می گردد.

برنج موجب افزایش مقاومت نسبت به انسولین می شود و برای بیماران دیابتی بسیار مفید است

فواید سبوس برنج:

برنج یکی از منابع اصلی “ویتامین “b۱ یا “تیامین” می باشد.

این ویتامین در سبوس برنج وجود دارد. پس می توان گفت، برنج سفید فاقد این ویتامین است. ولی برنج قهوه ای دارای این ویتامین است.

هنگامی که این ویتامین در بدن کم شود، بیماری “بری بری” به وجود می آید. این بیماری بر قلب و اعصاب اثر می گذارد. کمبود ویتامین b۱ دارای علائم دیگری از جمله ضعف، ادم، خستگی، کاهش اشتها و تهوع نیز می باشد. افرادی نیز در اثر این بیماری از دنیا رفته اند.

برای جبران کمبود ویتامین b۱ می توان از منابع دیگر این ویتامین از قبیل: سبوس برنج، آجیل، نخود فرنگی، لوبیا، نان، جوانه گندم ، پرتقال و غلات سبوس دار استفاده کرد.

تفاوت برنج قهوه ای وبرنج سفید

 تفاوت بین برنج قهوه ای و سفید تنها در رنگ آنها نیست. دانه کامل برنج دارای چندین لایه می باشد. اگر فقط یک لایه خارجی آن را برداریم، آنچه نامیده می شود، برنج قهوه ای است.

در اثر این فرایند کمترین تخریب در مواد مغذی برنج حاصل می شود.

حال اگر برنج قهوه ای آسیاب شود، مقدار زیادی از لایه های دانه برنج به همراه سبوس و مواد مغذی آن از بین می روند و آن چه باقی می ماند، همان برنج سفید است.

در طی آسیاب کردن برنج قهوه ای و تبدیل آن به برنج سفید،۶۷ درصد ویتامین ب۳، ۸۰ درصد ویتامین ب۱ ، ۹۰ درصد ویتامین B6 ، نصف منگنز، نصف فسفر، ۶۰ درصد آهن و تمامی فیبرهای محلول و اسیدهای چرب ضروری موجود در آن از بین می روند

فواید برنج قهوه‌ای

برنج قهوه ای منبع خوبی از منگنز، سلنیوم و منیزیم می باشد.

یک فنجان برنج قهوه ای، ۸۰ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می کند. منگنز به تولید انرژی از پروتئین و کربوهیدرات کمک می کند و همچنین در ساخت اسیدهای چرب نیز وارد عمل می شود. منگنز برای سلامت سیستم اعصاب و برای تولید هورمون های جنسی بسیار مهم است. منگنز جزء مهم آنتی اکسیدان می باشد که جلوی تخریب سلول را می گیرد. منگنز جلوی رعشه، ضعف روحی، جوش های پوستی و آسیب های لوزالمعده را می گیرد.

یک فنجان برنج قهوه ای پخته شده در حدود ۳/۲۷ درصد از نیاز روزانه بدن به سلنیوم را تامین می کند. سلنیوم یکی از اجزای اساسی سوخت و ساز بدن می باشد، برای مثال در سوخت و ساز هورمون های تیروئیدی شرکت می کند، نوعی آنتی اکسیدان می باشد و وظیفه ایمن سازی بدن را بر عهده دارد. سلنیوم با کمک ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی خود را کامل می کند. سلنیوم نه تنها برای مقابله با سرطان مهم است، بلکه برای بیماری های قلبی، کاهش علامت های تنگی نفس ودرد و همچنین تسکین ورم و التهاب مفاصل بسیار مفید می باشد.

بخاطر داشتن فیبر وسلنیوم  برای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ بسیار مفید می باشد.

برنج قهوه ای و تمامی غلات و دانه های سبوس دار، منبع بسیار خوبی از منیزیم می باشند. منیزیم فعال کننده بیش از ۳۰۰ نوع آنزیم می باشد. این آنزیم ها در استفاده بدن از گلوکز و انسولین شرکت می کنند. بر اساس مطالعات به دست آمده برنج قهوه ای، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کم می کند.

منیزیم، فشار خون را کم می کند، سردردهای میگرنی را از بین می برد، کاهش دهنده تنگی نفس می باشد، از گرفتگی عضلانی جلوگیری می کند، جلوی خستگی را می گیرد و ابتلا به سکته قلبی و بیماری های قلبی را کم می کند. همچنین منیزیم توسط کلسیم، حرکات اعصاب و عضلات را کنترل می کند.

منیزیم هم مانند کلسیم برای سلامت استخوان مفید است. دو سوم منیزیم بدن، در استخوان ها جای دارد.

برنج قهوه ای، ۳ برابر برنج سفید دارای فیبر می باشد. فیبر باعث پایین آمدن کلسترول، کنترل قند خون و دیابت، از بین برنده سرطان روده بزرگ و یبوست می باشد.

برنج قهوه ای را می توان تا ۶ ماه نگهداری کرد.

اگر برنج را با سبوس آن بخوریم و آب کشی نکنیم باعث طول عمر و دیر سفیدشدن مو می‎شود.

 کسانی که تصلب شرائین دارند خوراک برنج را همراه با شلتوک آن بخورند.

 شلتوک برنج باعث پایین آمدن کلسترول خون می‎شود.

کاهش وزن با برنج

بر اساس مطالعات به دست آمده، افرادی که غلات را به شکل سبوس دار(یا بدون اینکه فرایندی روی آنها صورت گرفته شده باشد) مصرف کنند، کاهش وزن در این افراد مشهود می باشد.

پس برای لاغر شدن به خود زحمت ندهید، بلکه برنج قهوه ای مصرف کنید.

برای کاهش وزن بهتر است برنج را با مقدار کمی نمک بپزید. نمک باعث افزایش اشتها می شود، اما نباید حذف شود.کاهش مصرف نمک در غذاها باعث کاهش بسیاری از بیماری ها می گردد. از جمله کاهش: کلسترول، فشار خون، اندازه قلب و وزن. همچنین نمک کم در غذا باعث کاهش استفاده از دارو درمانی می گردد.

برای کاهش وزن با برنج، فعالیت بدنی و ورزش را فراموش نکنید.

فواید آب یا لعاب برنج:

آب برنج خنک کننده و مدر است.

آب یا همان لعاب برنج بهترین غذای کمکی در شیرخوران است.

برای شست و شوی زخم ها از آب برنج استفاده کنید .

آب برنج را می توان برای درمان ورم های روده ای و استفراغهای خونی بکار برد .

آب جوشانده برنج را که آبکش می کنید دور نریزید با این آب جواهرات خود را بشوئید که آنها را جلا می دهد

برای پاک شدن جوهر می‎توان با آب جوشانده برنج آن را تمیز کرد.

تذکر:  هیچ گاه بالای برنج آب سرد ننوشید.

مضرات و موارد احتیاط:

 افرادی که یبوست دارند برنج کمتر بخورند.

برنج چاق کننده می‎باشد و از این رو زیاده روی در خوردن برنج موجب ازدیاد وزن می شود .

افرادی که مرض قند دارند برنج کمتر بخورند.

خوردن زیاد برنج سفید (پوست گرفته) امکان دارد اختلالات عصبی بوجود آورد به خاطر همین بهتر است که مقداری شلتوک برنج را داخل یک پارچه ریخته در برنج قرار دهید که همراه آن پخته شود یا این که همان طور که گفته شد ابتدا شلتوک برنج را در آب ریخته جوشانده سپس صاف نموده با آب آن برنج را درست کنید.

منبع: هفت گنج

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

شبدر قرمز

شبدر قرمز وخواص داریی آن

 شبدر قرمز برای افرادی که این گیاه را می‌شناسند واقعا کاربردی و منحصر به فرد است. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.