سردردهای میگرنی

خوراکی‌های محرک سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی نوعی بیماری عصبی و ناتوان کننده ترین نوع سردرد محسوب می شود ، بیش از ۹۰٪ مبتلایان قادر به کار یا انجام فعالیتهای عادی در هنگام حمله میگرن نیستند.

میگرن معمولاً شامل درد شدید ضربان دار ، به طور معمول در یک طرف سر است و ممکن است از چهار تا ۷۲ ساعت طول بکشد. علائم اضافی ممکن است شامل حساسیت به نور ، صدا و بو ، حالت تهوع ، استفراغ و اختلال بینایی باشد که به عنوان هاله شناخته می شود.

بر اساس چندین مطالعه صورت گرفته ارتباطی بین انواع غذا و نوشیدنی و میگرن وجود دارد.

در اینجا لیستی از هشت غذای رایج ، نوشیدنی و محرک های مربوط به غذا برای سردردهای میگرنی وجود دارد:

محرک‌های سردردهای میگرنی :

۱-کافئین

 کافئین در بسیاری از غذاها وجود دارد. یک بررسی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مصرف کافئین و همچنین مصرف بیش از حد کافئین (بیش از ۲۰۰ میلی گرم در روز) ، می تواند در برخی افراد میگرن ایجاد کند.

۲-الکل

 یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که الکل برای بیش از ۳۵٪ از شرکت کنندگان در مطالعه میگرن تحریک کننده است.

۳- MSG

MSG به معنای گلوتامات مونوسادیوم است و به عنوان تقویت کننده طعم در غذاهای آسیایی گوشتی استفاده می شود . MSG در بسیاری از انواع غذاهای فرآوری شده از جمله میان وعده ها ، غذاهای منجمد ، سوپ ها ، سس گوجه فرنگی و سایر چاشنی ها  استفاده می شود. و تحقیقات نشان داده است که MSG مهمترین عامل محرک میگرن است.

۴-شکلات

طبق بررسی سال ۲۰۲۰ ، مشخص شد که شکلات در درصد کمی از شرکت کنندگان عامل ایجاد میگرن است.

۵- مواد نگهدارنده

 یکی از عوامل محرک میگرن ، مواد نگهدارنده مواد غذایی از جمله نیترات و نیتریت است.

۶- آسپارتام

از آسپارتام به عنوان متداول ترین شیرین کننده مصنوعی در جهان ، در بیش از ۶۰۰۰ ماده غذایی و آشامیدنی استفاده می شود. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که آسپارتام می تواند به مشکلات جدی سلامتی از جمله سکته مغزی ، سرطان ، بیماری آلزایمر و بله میگرن منجر شود.

۷-پنیرشور

پنیرهای شور سرشار از تیرامین هستند که به طور طبیعی در غذاهایی که هنگام تجزیه اسید آمینه تیروزین تخمیر می شوند ، وجود دارد. ثابت شده تیرامین با انقباض و گشاد شدن رگهای خونی باعث سردرد می شود.

۸-غذاهای شور

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ ، اگر می خواهید مصرف نمک خود را برای کاهش فشار خون خود محدود کنید ، ممکن است سردرد کمتری هم داشته باشید. حتی نمک مصنوعی یا مواد شیمیایی ایجاد شده با طعم نمک در میان وعده ها و غذاهای فرآوری شده مانند چیپس سیب زمینی ، مواد نگهدارنده ای دارند که می توانند میگرن را تحریک کنند.

میگرن

توصیه‌های لازم برای کاهش حملات میگرن

  • غذای سالم و مداوم داشته باشید. یک بررسی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که بیشتر برنامه های غذایی سالم “دوستدار میگرن” مانند رژیم های غذایی کم چربی ، کاهش دفعات حملات میگرن را فراهم می کنند.
  • علاوه بر خوردن غذاهای سالم ، حفظ یک برنامه غذایی ثابت برای جلوگیری از میگرن بسیار مهم است. گلوکز پایین خون می تواند سردرد ایجاد کند. برای ثابت نگه داشتن قند خون ، هر روز تقریباً در یک زمان و بدون مدت زمان طولانی تری بین وعده های غذایی غذا بخورید.
  • عوامل محرک غذایی را ردیابی کرده و آنها را از رژیم خود حذف کنید. از آنجا که عوامل متعددی در بروز میگرن نقش دارند ، بسیاری از مبتلایان دفترچه سردرد را یادداشت می کنند. این جایی است که آنها می توانند فراوانی ، مدت زمان و شدت میگرن و همچنین عوامل محرک احتمالی از جمله غذا و نوشیدنی را ذکر کنند.
  • پیگیری تأثیر تغییر رژیم غذایی می تواند به تشخیص عوامل محرک واقعی غذایی از ولع مصرف مواد غذایی مرتبط با میگرن کمک کند.
  • خواب و میگرن ارتباط تنگاتنگی دارند. یک بررسی در سال ۲۰۲۰ رابطه دو طرفه بین اختلالات خواب و میگرن را نشان داد. به عبارت دیگر ، کیفیت پایین خواب محرک میگرن است و مبتلایان به میگرن نیز در معرض خطر افزایش اختلالات خواب هستند. برای کاهش خطر خواب به عنوان محرک میگرن ، به بیماران توصیه می شود که از یک برنامه خواب خاص پیروی کنند.
  • استرس را کاهش دهید. استرس همچنین می تواند باعث ایجاد میگرن شود.

منبع: شفقنا زندگی

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

سلامت چشم

خوراکی‌های مفید برای سلامت چشم و تقویت بینایی

امروزه چشم ها نتنها برای دیدن که برای انتقال احساس و ایجاد و حفظ رابطه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.