خواص دانه چیا

خواص دانه چیا و فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی

دانه های چیا از گیاهان گلدار و خانواده نعنا می باشند و فواید بسیاری برای تمام اعضای بدن دارد، البته مصرف دانه چیا می تواند عوارض جانبی را هم به همراه داشته باشد.در ادامه این مطلب با مهمترین خواص دانه چیا آشنا خواهید شد.

تفاوت دانه چیا با بذر ریحان و تخم شربتی

دانه چیا را با بذر ریحان و یا تخم شربتی اشتباه نگیرید. شباهت ظاهری این سه نباید باعث گمراهی شما شود، زیرا خواص بی‌نظیر دانه چیا با آن دو متفاوت است.

دانه‌های چیا طبع سرد و تر دارند، بیضی شکل و به رنگ‌های قهوه‌ای، خاکستری و یا سیاه و سفید بوده و همچنین ریزتر از دانه‌های سیاه و براق تخم شربتی هستند. بنابراین به راحتی می‌توانید آنها را از یکدیگر تشخیص دهید. در اینجا باید اشاره کنیم بذر ریحان نیز به رنگ سیاه و مات، ولی کمی درشت‌تر از تخم شربتی است.

یکی دیگر از تفاوت‌های قابل ملاحظه، زمان لازم برای ژله‌ای یا لعاب‌دار شدن آنهاست. بذر ریحان و تخم شربتی اگر در آب ریخته شوند، به سرعت متورم شده و لعاب‌دار می‌شوند، اما دانه چیا برای لعاب دادن به زمان بیشتری نیاز دارد.

خواص دانه چیا

خواص دانه چیا

۱-مواد مغذی فراوان و کالری کم

یک قاشق از این گیاه پرخاصیت، دارای ۶۸ کالری انرژی است که اگر کالری ناشی از فیبر آن را که بدن انسان قادر به هضم آن نیست، کسر کنیم، این میزان به تقریبا ۵۰٫۵ کالری خواهد رسید که بسیار ناچیز است. به همین دلیل دانه چیا یکی از بهترین منابع کم کالری دنیا برای تأمین مواد مغذی بدن انسان است.

باید اضافه کنیم دانه چیا یک غله کامل، فاقد گلوتن و غیر اصلاح ژنتیکی شده محسوب می‌شود. از این رو برای افرادی که به گلوتن غلات مخصوصا گندم حساسیت دارند، بسیار مفید است.

۲-پروتئین زیاد

پروتئین چیا سید، اسیدآمینه‌های ضروری بدن را تأمین می‌کند و جلوی اشتهای کاذب را می‌گیرد. این خوراکی برای گیاهخوارانی که پروتئین حیوانی مصرف نمی‌کنند و یا افرادی که به هر دلیلی مواد پروتئینی حیوانی را کم مصرف می‌کنند یک تأمین ‌کننده بسیار خوب است.

برای تأمین پروتئین و کمک به عضله ‌سازی ورزشکاران، مصرف دانه چیا در رژیم غذایی به شدت توصیه می‌شود.

۳- فیبر زیاد

یک قاشق غذاخوری دانه چیا دارای ۶ گرم کربوهیدرات است که ۵٫۵ گرم آن از نوع فیبر است که دستگاه گوارش انسان قادر به هضم آن نیست.

فیبر، نه قند خون را بالا می برد و نه نیاز به دفع انسولین دارد. اگرچه متعلق به خانواده کربوهیدرات‌ها است، اما اثرات سلامتی آن با اثرات کربوهیدرات‌های قابل هضم مانند نشاسته و شکر به شدت متفاوت است.

۴۰ درصد از وزن دانه چیا از فیبر تشکیل شده است. این دانه می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ برابر وزن خود آب جذب کند و به صورت ژله درآید و حجم معده را زودتر پر کند. این خاصیت می‌تواند باعث احساس سیری شود و فرد غذای کمتری را بخورد.

علاوه بر این فیبر نقش بسیار مهمی در تغذیه باکتری‌های مفید روده دارد. در روده بزرگ باکتری‌های مهمی وجود دارند که ویتامین K و گروهی از ویتامین‌های B را می‌سازند. این باکتری‌ها برای فعالیت خود به فیبر کافی نیاز دارند. همچنین تسهیل فرآیند هضم در روده باعث پیشگیری از یبوست می‌شود و فیبری که همراه غذا وارد بدن می‌شود برای بهبود عملکرد روده بسیار مفید است.

۴- آنتی اکسیدان در دانه چیا

یکی دیگر از نقاط درخشان دانه چیا وجود آنتی اکسیدان فراوانی است که از رسوب و سخت شدن چربی‌های مفید آن جلوگیری می‌کند. اگرچه فواید مکمل‎‌های حاوی آنتی اکسیدان جای بحث دارد، اما محققان معتقدند دریافت آنتی اکسیدان از مواد غذایی، اثرات مثبتی بر روی سلامتی دارد.

آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد بدن که منجر به آسیب‌رساندن به سلول‌های سالم شده و عامل پیری زودرس و یا سرطان می‌شوند مبارزه می‌کنند.

۵-احتمال کاهش بیماری‌های قلبی

نتیجه برخی از تحقیقات نشان داده است، دانه چیا می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند که این خود ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. اگر سبک زندگی سالمی برای خود انتخاب کنید، مصرف این خوراکی ممکن است در تقویت عملکرد قلب اثرات مثبتی داشته باشد.

۶-احتمال کاهش قند خون

تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است مصرف دانه چیا می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود داده و قند خون را بعد از وعده غذایی کنترل نماید. تحقیقات کمی که در این مورد بر روی انسان انجام شده نیز نتایج را تایید می‌کند. مصرف نان حاوی دانه چیا نسبت به نان معمولی، سطح قند خون پس از وعده غذا را در سطح پایین‌تری نشان داده است. از این رو به افراد دیابتی توصیه می‌شود از مقدار مناسبی دانه چیا در وعده‌های غذایی هفتگی خود استفاده نمایند.

۷-کاهش التهاب مزمن

التهاب مزمن ممکن است علائم خاصی نداشته باشد اما با بررسی شاخص‌های التهابی در خون قابل تشخیص هستند. عادات نادرست زندگی مانند استعمال دخانیات، ورزش نکردن و یا تغذیه ناسالم، خطرات ابتلا به التهابات شدید را بیشتر می‌کند.

تحقیقات انجام شده بر روی ۲۰ فرد مبتلا به دیابت، در مدت سه ماه نشان داده است که مصرف  ۳۷ گرم دانه چیا به طور روزانه، شاخص التهابی hs-CRP خون را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

خواص دانه چیا

عوارض جانبی

کسانی که به به مصرف فیبر زیاد عادت ندارند، بهتر است در هر وعده، مقدار کمتری از دانه چیا را استفاده کنند تا دچار سوء هاضمه نشوند. مقدار توصیه شده در افراد عادی، دو وعده ۲۰ گرمی (معادل ۱٫۵ قاشق غذاخوری) در هر روز است.

همانند هر گیاه طبیعی دیگری، چیا سید هم ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. در برخی از افراد، علائمی مانند اسهال و نفخ شکم در اثر مصرف این خوراکی ممکن است بروز کند.

تداخل دارویی با برخی از داروها مانند وارفارین (ضدانعقاد خون) و یا داروهای موثر بر فشارخون نیز ممکن است مشاهده شود. بنابراین در صورتی که به طور منظم از داروی خاصی استفاده می‌کنید، قبل از افزودن دانه چیا به رژیم غذایی خود بهتر است با پزشک مشورت کنید.

توجه داشته باشید که برای استفاده از این ماده غذایی پرخاصیت، نیازی نیست آن را آسیاب کنید. اگر به هر دلیلی از آسیاب شده آن خواستید استفاده کنید، مراقب ایجاد خفگی در کودکان و سالمندان باشید. زیر این ماده ممکن است در دهان و گلوی فرد باقی بماند و در اثر جذب آب بزاق، متورم شده و وارد نای شود.

منبع: blog.malltina.com 

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

قرص‌های جوشان

فواید قرص‌های جوشان و عوارض زیاده روی در مصرف آن‌ها

قرص‌های جوشان در کنار اینکه مکمل‌های خوبی برای جذب انواع ویتامین‌ها هستند، اما زیاده روی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.