خانه / تغذیه و سلامت / مصرف قند عامل تضعیف سیستم ایمنی در برابر کرونا و بیماری‌های دیگر
مصرف قند

مصرف قند عامل تضعیف سیستم ایمنی در برابر کرونا و بیماری‌های دیگر

کارشناس دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، مصرف قند عامل تضعیف سیستم دفاعی بدن در برابر بیشتر بیماری‌هاست به طوریکه پس از هر نوبت مصرف یک خوردنی شیرین، سیستم ایمنی بدن تا ۷۵ درصد کارآیی خود را از دست می‌دهد و این مدت بهترین زمان برای فعال شدن میکروب‌ها و ویروس‌ها است.

 “سوری” افزود: به طور کلی در مواد غذایی دو نوع قند وجود دارد که شامل قندهای ساده و پیچیده هستند؛ قند پیچیده مدت طولانی‌تری طول می‌کشد تا در داخل بدن تجزیه شود و برای بدن سالم‌تر است، این نوع قند در کربوهیدرات‌های طبیعی مانند غلات سبوس‌دار و میوه‌ها یافت می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، قند ساده سریع‌تر در بدن تجزیه می‌شود و موجب افت و خیز محسوس انرژی می‌شود، این نوع قند شامل قندهای موجود در مواد شیرین و نشاسته‌ای تصفیه‌ شده و فرآوری شده است و مصرف بیش از اندازه قند ساده مشکلات جدی برای سلامت بدن ایجاد می‌کند.

سوری اظهار کرد: قندهای ساده می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و یا حتی از کار بیندازند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس از هر بار مصرف محصولات حاوی قند، گلبول‌های سفید بدن از فعالیت باز می‌ایستند و بین دو تا پنج ساعت بدن کاملاً آماده آلوده شدن به هر نوع ویروس یا باکتری خواهد بود و مصرف این نوع قند، تعادل مواد معدنی بدن را به هم می‌زند.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که مصرف قند در جذب عناصر مهم و ضروری برای سلامت استخوان‌ها یعنی کلسیم و منیزیم اختلال ایجاد می‌کند بدین معنی که اگر شیر را با کیک یا شکلات مصرف کنید، هیچ کلسیمی در استخوان‌های شما ذخیره نخواهد شد. بر همین اساس مصرف قند زیاد، عامل اصلی پوکی استخوان بوده چراکه ماده‌ای زائد و فاقد هر گونه ویتامین یا مواد معدنی است و بدن قادر به هضم و جذب آن نیست از این رو سلول‌ها مجبور هستند برای شکستن مولکول‌های قند از املاح کلسیم و منیزیم ذخیره در استخوان‌ها استفاده کنند.

مضرات مصرف قند

عامل افزایش تقسیم سلول‌های کبد و سرطان کبد
افزایش مقدار چربی کبد
بزرگ شدن اندازه کلیه‌ها
اختلال در کار پانکراس
یبوست و خشکی روده
کاهش قدرت تمرکز و تصمیم گیری در انسان
افزایش خطر بسته شدن عروق خونی
تضعیف سیستم ایمنی بدن
دفاع بدن در مقابل عفونت‌ها را کاهش می‌دهد
خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد
تری‌گلیسیرید خون را بالا می‌برد
کلسترول بد خون (LDL) و کل کلسترول را افزایش می‌دهد
کلسترول خوب خون (HDL) را پایین می‌آورد
در جذب کلسیم و منیزیم ایجاد تداخل می‌کند
در ایجاد استئوپروز (پوکی استخوان) نقش دارد
در ابتلا به دیابت موثر است
قند خون ناشتا را بالا می‌برد
باعث ابتلا به چاقی می‌شود
دندان‌ها را می‌پوساند
بیماری‌های لثه را بدتر می‌کند
معده را اسیدی می‌کند
خطر بیماری‌های التهابی روده را می‌افزاید
با کمبود مس در بدن ارتباط دارد

دیگر مضرات قند

چسبندگی پلاکت‌های خون به یکدیگر را بالا می‌برد
با ابتلا به فشارخون ارتباط جدی دارد
بر کار کلیه‌ها تأثیر نامطلوب می‌گذارد
از علل ایجاد آلرژی غذایی است
ایجاد رادیکال‌های آزاد را در خون سرعت می‌بخشد
باعث باقی‌ماندن مایعات اضافه توسط کلیه‌ها در بدن می‌شود
با حالاتی مثل افسردگی، سردرد میگرنی، اضطراب، اختلال تمرکز و فعالیت بیش از حد، به ویژه در کودکان ارتباط دارند
و مقدار آدرنالین خون کودکان (مرتبط با اضطراب) را بالا می‌برد
حملات افت قند خون را موجب می‌شود و غذای اصلی سلول‌های سرطانی در بدن است.

 بالا بردن انرژی بدن بدون استفاده از مواد قندی

یرای بالا بردن انرژی از میان وعده‌ای استفاده کنید که دارای مقدار کمی چربی، پروتئین و کربوهیدرات باشد این نوع میان وعده‌ها، می‌تواند شامل آجیل، کره بادام زمینی و میوه‌های خشک .

منبع: pars today

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

رژیم ضد پیری

رژیم غذایی ضد پیری و گزینه‌های غذایی آن

پیری فرایندی است که نمی توان جلوی آن را گرفت، اما می توان به کمک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.