خانه / تغذیه و سلامت / ویتامین‌های لازم برای حفظ سلامت کلیه‌ها
سلامت کلیه‌ها

ویتامین‌های لازم برای حفظ سلامت کلیه‌ها

به گزارش سایت روزاندیش به نقل از خبرگزاری مهر ویتامین ها به تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت کمک می کنند. اعضای حیاتی بدن برای عملکرد درست و بهینه نیاز به ویتامین ها دارند.کلیه ها میزان مایعات بدن را تنظیم می کنند، فشارخون را تثبیت می کنند، تولید سلول های قرمز خون را کنترل می کنند، میزان کلسیم و مواد معدنی بدن را تعدیل کرده، و مواد زائد بدن را از طریق ادرار دفع می کنند.اگر کلیه ها به خوبی کار نکنند، مشکلاتی نظیر سنگ کلیه، التهاب کلیه و عفونت های مجاری ادراری روی می دهد یا حتی فشارخون افزایش می یابد. انواع گوناگونی از ویتامین ها می توانند سلامت کلیه‌ها را حفظ کنند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

 برای سلامت کلیه‌ها چه ویتامین‌هایی مورد نیاز است:

ویتامین B۱۲:

این ویتامین که به کبالامین هم معروف است، ویتامینی محلول در آب است که به تولید سلول های قرمز خون کمک می کند، اکسیژن و مواد مغذی را به کلیه ها می رساند، آسیب ناشی از رادیکال های آزاد به کلیه ها را ترمیم می کند، در فرآیند التیام نقش کمک کننده دارد، سلامت مغز استخوان را حفظ می کند و از کم خونی، علامت شایع آسیب به کلیه ها و بیماری کلیوی در مرحله آخر، پیشگیری می کند. مواد خوراکی سرشار از این ویتامین عبارتند از جگر، ماهی، تخم مرغ، گوشت اردک، پنیرهای سفت و شیر تغلیظ شده.

Image result for عکس ویتامین ب 12

ویتامین C:

این ویتامین محلول در آب هم سرشار از آنتی اکسیدانی است که موجب تقویت سیستم ایمنی شده و از کلیه ها در مقابل آسیب حفاظت می کند، عملکرد کلیه ها را بهبود می بخشد، میزان پروتئین در ادرار را کاهش می دهد و به بدن در جذب آهن که برای انتقال خون، اکسیژن و مواد مغذی به کلیه ها ضروری است، کمک می کند. مواد خوراکی سرشار از ویتامین C عبارتند از گواوا، توت فرنگی، گوجه فرنگی، توت سیاه، کرنبری، بلوبری، گیلاس، فلفل سبز شیرین، پرتقال و اسفناج.

Image result for عکس ویتامین سی

ویتامین D:

این ویتامین محلول در چربی موجب بهبود عملکرد کلیه ها می شود، مواد زائد و سمی را از کلیه ها خارج می کند، آسیب به کلیه ها را ترمیم می کند، ریسک بیماری های کلیوی را کاهش می دهد و به جذب کلسیم از مواد خوراکی کمک می کند. مواد خوراکی سرشار از ویتامین D شامل مارگارین غنی شده، تخم مرغ، غلات غنی شده، ماست غنی شده، آب پرتقال غنی شده و قارچ است.

ویتامین E:

یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که موجب تقویت عملکرد سیستم ایمنی می شود و از کلیه ها در مقابل رادیکال آزاد مضر محافظت می کند چراکه رادیکال های آزاد در عملکرد کلیه ها اختلال ایجاد می کنند. ویتامین E همچنین موجب کاهش التهاب کلیه ها می شود، فشار اکسایشی بدن را از بین می برد، اکسیژن، مواد مغذی و خون را به کلیه ها می رساند، بافت های آسیب دیده ناشی از عفونت کلیه ها را بهبود می بخشد. مواد خوراکی سرشار از این ویتامین عبارتند از انبه، کلم بروکلی، روغن ذرت، کره بادام زمینی، بادام، گوجه فرنگی، اسفناج و روغن جوانه گندم.

Image result for عکس ویتامین ای

محققان توصیه می کنند با گنجاندن این ویتامین ها در رژیم غذایی خود عملکرد کلیه هایتان را در بهترین حالت حفظ کرده وبه سلامت کلیه‌ها کمک کنید.

منبع:خبرگزاری مهر

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

ویتامین‌های ضروری بدن

ویتامین‌های ضروری بدن بعد از ۴۰ سالگی

یکی از بهترین گام‌ها برای حفظ سلامت و اجتناب از این بیماری ها، دریافت کافی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.