خانه / تغذیه و سلامت / خواص تخم مرغ و فواید آن برای سلامتی
خواص تخم مرغ

خواص تخم مرغ و فواید آن برای سلامتی

تخم مرغ، یکی از معدود خوراکی هایی است که باید به عنوان “سوپر غذا” طبقه بندی شود ؛ آن ها دارای مواد مغذی هستند که برخی در رژیم غذایی مدرن نادر و کمیاب هستند. در ادامه با خواص تخم مرغ  آشنا خواهید شد.

تخم‌مرغ آب پز با سالاد یا سرخ‌کرده به‌عنوان وعده اصلی مصرف می‌شود اما حالا به دلایل زیر گفته می‌شود خوردن تخم‌مرغ را نباید از دست داد.

خواص تخم مرغ :

تولید انرژی

ویتامین B موجود در تخم‌مرغ همراه با سایر مکمل‌های غذایی می‌تواند به تولید انرژی روزانه در شما کمک کند، درحالی‌که برخی با تکیه بر کافئین می‌خواهند انرژی خود را در طول روز نگه‌دارند.

رشد و تقویت موها

تخم‌مرغ به رشد سریع مو کمک می‌کند. زرده تخم‌مرغ حاوی بیوتین، ویتامین B۶ ، B۱۲ و A است.

تقویت بینایی

به بینایی شما کمک می‌کند. تنها هویج و سیب‌زمینی شیرین نیست که ویتامین A دارند. بلکه تخم‌مرغ هم ویتامین A و هم لوتئین دارند که چشمان شما را قوی‌تر می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

تخم مرغ می‌تواند کلسترول بد شما را تغییر دهد. تبدیل LDL غلیظ به LDL بزرگ می‌تواند به بهبود عملکرد قلب کمک کند.

در طول چندین دهه، قضاوت تخم مرغ ناعادلانه بوده است. ادعا شده است که به دلیل کلسترول زیادشان باید برای قلب بد باشند. بسیاری از مطالعات منتشر شده در سال های اخیر رابطه بین خوردن تخم مرغ و خطر بیماری قلبی را بررسی کرده اند.

بررسی ۱۷ مطالعه با مجموع ۲۶۳.۹۳۸ شرکت کننده هیچ ارتباطی بین دریافت تخم مرغ و بیماری قلبی یا سکته پیدا نکرده اند. مطالعات دیگر نیز به همین نتیجه رسیدند.

با این حال، برخی مطالعات نشان داده اند افرادی که دیابت دارند و تخم مرغ می خورند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را دارند و باید از مصرف آن اجتناب کنند. در رژیم های کم کربوهیدرات، که تا به حال بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت است، خوردن تخم مرغ منجر به بهبود عوامل خطر بیماری های قلبی می شود.

بهبود عملکرد مغز

عملیات‌های مختلف توسط مغز را پرسرعت‌تر می‌کند و باعث هوشمندی می‌شود. چربی موجود در تخم‌مرغ برای عملکرد مغز ضروری است.

افزایش میزان کلسترول خوب HDL 

HDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی بالا است. اغلب به عنوان “کلسترول خوب” شناخته می شود. افرادی که سطوح بالای HDL دارند، معمولاً خطر کمتری از بیماری های قلبی، سکته و دیگر مشکلات سلامتی دارند.

خوردن تخم مرغ یک راه عالی برای افزایش HDL است. در یک مطالعه، خوردن دو عدد تخم در هر روز به مدت شش هفته سطح HDL را تا ۱۰ درصد افزایش می دهد.

ویتامین تخم مرغ

پیشگیری از آسیب کتدی

تخم‌مرغ کولین (ویتامین B۴) دارد.اغلب مردم کولین به‌اندازه کافی دریافت نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند آسیب کبدی و عضلانی را سبب شود. خوردن تخم‌مرغ می‌تواند مانع از وقوع چنین آسیبی به بدن شود.

کمک به سلامت پوست

با خوردن تخم‌مرغ پوست شما دربرابر آفتاب بهتر و بیشتر محافظت می‌شود. کاروتنوئیدها در تخم‌مرغ علاوه بر کمک به بینایی به‌سلامت پوست نیز کمک می‌کند. برای مقابله با سرطان پوست تخم‌مرغ بخورید.

مبارزه با سندرم متابولیک

تخم مرغ مانع از سندرم متابولیک می‌شود.مصرف تخم‌مرغ در افراد ۴۰ سال به بالا به مبارزه با سندرم متابولیک (سوخت‌وساز ناقص) کمک می‌کند.

منبع: خبرآنلاین

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

چای مناسب

چای مناسب برای هر گروه خونی

چای و انواع نوشیدنی های گیاهی دلچسب و دوست داشتنی است اما جالب است بدانید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.