خانه / تغذیه و سلامت / خواص تمبر هندی ، فواید و مضرات آن
خواص تمبر هندی

خواص تمبر هندی ، فواید و مضرات آن

تمبر هندی، نوعی میوه‌ٔ مناطق گرمسیری است. در سراسر دنیا، از این میوه برای تهیه‌ٔ غذاهای مختلفی استفاده می‌کنند و خواص دارویی فراوانی دارد. در ادامه با خواص تمبر هندی و همچنین مضرات آن آشنا می‌شوید.

تمبر هندی چیست؟

تمبرهندی درختی با چوب سخت و اسم علمی آن Tamarindus indica است. این درخت، بومی آفریقاست ولی در هند، پاکستان و سایر مناطق گرمسیری رشد می‌کند.

این میوه گرچه بومی نواحی آفریقایی است، این روزها به سراسر دنیا رسیده، در کشورهای مختلفی کشت می‌شود و تقریبا در همهٔ مناطق گرمسیری پرورش داده می‌شود. چون خواص فراوان و طعمی منحصربه‌فرد دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

هزاران سال است که این میوه کشت می‌شود و در حدود ۵ هزار سال پیش راه خود را به آسیا باز کرده است. این میوه حدود ۵۰۰ سال پیش توسط مهاجران اسپانیایی به آمریکا رفته است. امروزه، آمریکای جنوبی و مکزیک بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این میوه در سراسر دنیا هستند.

خواص تمبر هندی

۱. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

تمبر هندی مدت‌های زیادی است که به‌عنوان ضدیبوست طبیعی شناخته می‌شود. وجود فیبرهای غذایی فراوان در این میوه، باعث این ویژگی شده است. مصرف تمبر هندی به شکل میوه یا ادویه، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. وجود فیبر فراوان باعث می‌شود که با مصرف این میوه، مدفوع به‌راحتی از دستگاه گوارش دفع شود.

این میوه یک مادهٔ صفراوی است؛ یعنی باعث می‌شود غذا سریع‌تر و راحت‌تر هضم شود. فیبر موجود در تمبر هندی، گوارش غذا را تسهیل می‌کند.

همهٔ این ویژگی‌ها دست به دست هم می‌دهند تا تمبر هندی، ویژگی‌های ضدیبوستی داشته باشد. این میوه برای کسانی که یبوست مزمن دارند، بسیار مفید است. جالب اینجا است که فیبر از شل شدن بیش‌ازحد معمول مدفوع هم جلوگیری می‌کند. یعنی تمر هندی در عین حال که داروی یبوست است، برای درمان اسهال مزمن نیز مفید است.

۲. حفاظت از سلامت قلب

تحقیقات نشان می‌دهد که تمبر هندی بر کاهش فشار خون و کلسترول خون مؤثر است. فیبر موجود در تمبر هندی یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر کاهش کلسترول تأثیرگذار است. فیبر، کلسترول‌ها LDL اضافه را از رگ‌ها و شریان‌ها دور می‌کند.

پتاسیم موجود در تمبر هندی، مسئول کاهش فشار خون است. پتاسیم یکی از موادی است که سبب اتساع عروق و کاهش استرس وارد بر سیستم قلبی عروقی می‌شود.

مقدار زیاد ویتامین C نیز از دیگر عوامل مؤثر در بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی است. ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان است که تأثیر رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش می‌دهد. رادیکال آزاد، نتیجه‌ٔ متابولیسم سلولی است و از عوامل مخربی است که با بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌ها در ارتباط است.

۳. بهبود گردش خون

تمبر هندی منبع غنی از آهن است. مصرف هر واحد تمر هندی، بیش از ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را تأمین می‌کند. مقدار کافی آهن در بدن، میزان گلبول‌های قرمز خون را در حد مناسب و مطلوبی نگه می‌دارد. این مقدار گلبول قرمز، اکسیژن لازم را برای عملکرد صحیح عضلات و سایر اندام‌های بدن تأمین می‌کند.

کمبود آهن باعث ایجاد بیماری‌هایی مثل کم خونی می‌شود. بارزترین علائم کم‌خونی عبارت‌اند از ضعف، خستگی، سردرد، اختلالات شناختی و ناراحتی‌های معده. بنابراین، برای اینکه احتمال ابتلا به کم‌خونی را کاهش دهید، از مصرف تمبر هندی غفلت نکنید.

۴. بهبود عملکرد سیستم عصبی

یکی از مواد مغذی موجود در تمبر هندی، انواع ویتامین‌های گروه B است. تیامین یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانواده ویتامین B، در تمبر هندی به‌وفور یافت می‌شود. تیامین، مسئولیت بهبود عملکرد سیستم عصبی را بر عهده دارد. همچنین، رشد عضلات از دیگر وظایف این ویتامین در بدن است. تیامین عامل اصلی فعال نگه داشتن بدن، حفظ انعطاف پذیری و قوی‌ ماندن است.

۵. کاهش وزن

یکی از عناصر منحصربه فردی که می‌توان از تمبر هندی استخراج کرد و می‌توانید از خواص آن در قالب ادویه استفاده کنید، هیدروکسی سیتریک اسید است. این اسید رابطه مستقیمی با کاهش وزن دارد چون می‌تواند آنزیم‌های مسئول ذخیره‌سازی چربی در بدن را مهار کند.

تمبر هندی علاوه‌براین، موجب کاهش اشتها می‌شود، چون سروتونین انتقال‌دهنده عصبی را افزایش می‌دهد. تحقیقات در مورد تأثیر تمبر هندی بر کاهش وزن، ادامه دارد. به‌نظر می‌رسد که تمبر هندی می‌تواند مکملی عالی برای کاهش وزن باشد.

۶. کنترل دیابت

تمبر هندی علاوه بر اینکه مانع افزایش وزن می‌شود، آنزیم‌های آلفا آمیلاز را مهار می‌کند. این آنزیم مانع جذب کربوهیدرات‌ها می‌شود. رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات می‌تواند میزان سطح انسولین و گلوکز را افزایش دهد که این مشکل بزرگی برای مبتلایان به دیابت است. تمر هندی می‌تواند این نوسانات را کنترل و نظارت کند.

 مقدار زیاد منیزیم موجود در تمبر هندی به تسکین دیابت کمک می‌کند.

۷. ویژگی‌های ضدالتهابی

لوپئول، ماده‌ای است که در تمبر هندی وجود دارد. این ماده خواص ضدالتهابی و ضدسرطانی دارد. روغن عصاره تمبر هندی، ویژگی‌های ضدالتهابی متعددی از جمله کاهش درد مفاصل و بهبود آرتریت، بیماری‌های رماتیسمی و نقرس دارد. این ماده همچنین سوزش چشم، ورم ملتحمه و بیماری‌های التهابی مشابه را درمان می‌کند. به همین دلیل است که تمبر هندی برای تهیه‌ٔ داروهای گیاهی زیادی که برای درمان التهاب است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۸. تقویت سیستم ایمنی

ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی تمبر هندی در تحقیقات متعددی ثابت شده است. مقدار بالای آنتی‌اکسیدان‌ها، همچنین سطح بالای ویتامین c، تمر هندی را به یک مادهٔ فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن تبدیل کرده است. همچنین، تمبر هندی می‌تواند بدن‌تان را در برابر عفونت‌های میکروبی و قارچی حفظ می‌کند.

تمبر هندی، به‌خاطر ویژگی‌های ضدعفونی‌کننده و ضدباکتریایی، بروز بیماری‌های انگلی را کاهش می‌دهد. از بین بردن کرم‌های معده در کودکان، یکی از مصارف این میوه است که در نواحی گرمسیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۹. مبارزه با میکروب‌ها

عصاره تمبر هندی، حاوی عناصر طبیعی متعددی است که تأثیرات ضدمیکروبی دارند. در واقع این میوهٔ پرخاصیت، ویژگی‌های ضدقارچی، ضدویروسی و ضدباکتریایی دارد. در طب سنتی نیز از آن برای درمان مالاریا استفاده می‌کردند.

مضرات تمبر هندی

۱- یکی از مضرات تمر هندی اینست که مصرف آن برای خانم های حامله خطرتاک است.

۲- مصرف ناشتا تمر هندی برای بدن ضرر دارد.

۳- مصرف خام، تازه و نورس تمرهندی بسیار نفاخ و دیرهضم است.

۴- خوردن زیاد تمر هندی باعث خراش روده و ایجاد سرفه می‌شود.

۵- تمبر هندی برای ریه و طحال خوب نیست و در اشخاصی که ریه و طحال ضعیف دارند خطرناک است.

منبع:آسان طب

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

مواد غذایی - جوان

با استفاده از این مواد غذایی همیشه جوان بمانید

مواد غذایی طبیعی به جز فوایدی که برای سلامتی بدن دارند، برای پوست هم می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.