چهارشنبه , فروردین ۲۰ ۱۳۹۹
خانه / تغذیه و سلامت / راهکارهایی برای افزایش کلسترول خوب خون
افزایش کلسترول خوب

راهکارهایی برای افزایش کلسترول خوب خون

 اگر دارای کلسترول بالایی هستید یا اگر در خانواده شما داشتن فشار خون بالا امری عادی است می‌توانید  با افزایش کلسترول خوب سطح کلسترول بد را پایین بیاورید بعضی از افراد هستند برای این که بتوانند کلسترول خود را در حد نرمال نگه دارند برای مدت های طولانی از رژیم غذایی خاصی استفاده می کنند.

 افزایش کلسترول خوب خون

اضافه کردن غذاهای سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان و چربی های سالم به رژیم غذایی روزانه یک راه نرمال نگه داشتن سطح کلسترول خون می باشد. بنابراین اگر نگران میزان کلسترول خون خود هستید سه غذای زیر را امتحان کنید.

۱- افزایش کلسترول خوب خون با لوبیا

لوبیا علاوه بر اینکه منبع خوبی از فیبر می باشند می توانند به شما کمک کنند که برای مدت طولانی احساس سیری بکنید و سطح کلسترول بد شما را کاهش می دهد.

لوبیا انواع مختلفی دارد که از خوردن آن لذت خواهید برد. انواع لوبیا عبارتند از:

لوبیا سیاه
لوبیا چیتی
لوبیا قرمز

انواع لوبیاها علاوه بر این که به کنترل سطح کلسترول خون کمک می کند، بسیار خوشمزه هستند و کابرد های زیادی در آشپزی دارند.

۲- ماهی سالمون و کلسترول خوب خون

سالمون یا هر نوع ماهی دیگر غنی از اسید چرب امگا ۳ می باشد که برای:

کاهش کلسترول بد خون
کاهش التهاب ها
کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سکته

بسیار مفید است. برای بهره بردن از تمامی مزایای ماهی استفاده از آن را برای حداقل سه بار درهفته به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

اگر دوست داشته باشید می توانید آن را به لوبیا سبز نیز اضافه کنید که یک منبع عالی از پروتئین می باشد و از این طریق بیشترین میزان امگا ۳ مورد نیاز بدن تان را برای کنترل کلسترول خود تامین خواهید کرد.

دانه های کتان گزینه مناسبی برای اضافه کردن به این غذا می باشند زیرا فیبر زیادی دارند.

چگونه ماهی سالمون را بپزیم؟

آن را کباب کنید و با سبزیجات کباب شده میل کنید.
بخار پر کنید.
آن را با آب لیموی تازه بپزید.

می توانید آن را به همراه:

آب لیموی تازه
زیره سبز
آووکادو ( یا دیگر غذاهای مناسب برای کلسترول)

سرو کنید.

۳-افزایش کلسترول خوب خون با روغن زیتون

وقتی که زیتون تبدیل به روغن می شود اولین چیزی که به ذهنمان خطور می کند این است که آیا چربی سطح کلسترول خون را بدتر نخواهد کرد؟ جواب این است که: روغن های مناسب خیر.

روغن زیتون نوعی از چربی است که خوردن آن به عنوان یک جربی اشباع نشده و مناسب برای قلب ضرری نخواهد داشت و برعکس چربی های اشباع و ترنس سطح کلسترول خون را کاهش می دهد.

آشپزی با روغن زیتون با کیفیت می تواند ک بخش از رژیم غذایی کاهش کلسترول خون باشد یا حداقل می تواند به شما کمک کند که محافظ سلامت قلب خود و سطح کلسترول خون باشید. روغن زیتون سطح کلسترول بد را کاهش، کلسترول خوب را افزایش می دهد  و غنی از چربی اشباع و پلی فنول می باشد که به کاهش التهاب کمک می کند.

چگونه می توان با روغن زیتوان آشپزی کرد؟

از روغن زیتون در موارد زیر استفاده کنید:

در سالاد
در تهیه پاستا
بر روی سبزی جات بخار پز یا بو داده شده
برای پخت ماهی

در نهایت بهترین راه برای استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی جایگزین کردن آن به جای روغن هایی که پایه ی گیاهی دارند و مدام در حال استفاده از آن ها هستید.

برای شروع می توانید یکی یا همه ی مواردی که در بالا ذکر شد را به برنامه رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

منبع: بهداشت نیوز

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

شربت گل محمدی

شربت گل محمدی و فواید آن برای سلامتی

سایت روزاندیش به نقل از باشگاه خبرنگاران : محمدرضا حاجی حیدری، متخصص طب سنتی درباره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.