خانه / تغذیه و سلامت / فواید امگا ۳ برای سلامتی بدن
فواید امگا 3

فواید امگا ۳ برای سلامتی بدن

فواید امگا ۳ برای بدن زیاد است اما مصرف بی رویه مکمل های آن نیز خطراتی دارد . در ادامه با فواید اگا ۳ و خطرات مصرف بی‌رویه آن آشنا خواهید شد.

فواید امگا ۳ برای بدن

از تاثیر امگا ۳ بر بهبود عملکرد مغز و سلامت، سیستم قلبی-عروقی گرفته تا بیماری‌هایی نظیر آسم و سرطان حرف‌های زیادی زده شده است. این ماده یکی از انواع اسیدهای چرب ضروری برای بدن است که بدن قادر به تولید آن نیست، بنابراین نیاز بدن را می‌بایست از  طریق تغذیه یا مصرف مکمل‌های آن تامین کرد. به گفته متخصصان امگا٣ یک ضدالتهاب مطلوب است که تاثیر مثبتی بر سیستم اسکلتی عضلانی و کنترل التهاب ناشی از برخی بیماری‌ها دارد.

 تاثیر امگا۳ بر سیستم اسکلتی- عضلانی بدن

بسیاری از بیماری‌های انسان به نوعی با فرآیندهای التهابی در ارتباط است و امگا۳  نقش مهمی را در تنظیم فرآیندهای التهابی ایفا می‌کند.این اسید چرب به‌عنوان یکی از موثرترین مواد طبیعی در کاهش التهاب شناخته می‌شود. امگا‌۳ همچنین به‌عنوان یک عامل مهم در تعدیل سیستم ایمنی شناخته شده و بنابراین در بهبود انواع  بیماری‌های خودایمنی نظیر روماتویید آرتریت کاربرد دارد.

مصرف مکمل‌های حاوی امگا‌۳ می‌تواند منجر به کاهش فعالیت بیماری و کاهش مصرف سایر داروهای مرتبط با این بیماری شود. ولیتاکنون تاثیر آن در پیشگیری و کاهش سرعت پیشرفت آرتروز زانو ثابت نشده است.

علاوه بر کمبود امگا‌۳،  تناسب مصرف و نسبت میزان امگا‌۳ به امگا‌۶ در بدن بسیار مهم است، همچنان که در بیماران دچار سندرم درد مزمن نشان داده شده که این نسبت کاهش یافته و دیده شده مصرف امگا ۳ می‌تواند در کاهش علایم درد و خستگی آنها موثر باشد که مکانیسم احتمالی آن را کاهش تولید واسطه‌های دخیل در ایجاد التهاب می‌دانیم. جدا از عوامل و بیماری‌های بی‌شماری که منجر به احساس خستگی می‌شوند، خستگی می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود امگا۳ باشدکه در کنار آن افراد از خشکی پوست و ریزش مو، اشکال در حافظه و تغییر خلق ‌و ‌خو شاکی هستند و تعدادی از این افراد هم  به دلیل ضعف سیستم ایمنی همیشه احساس مریضی و سرماخوردگی دارند.

مصرف امگا۳ در بیماران مبتلا به کمردرد و گردن‌‌درد نیز می‌تواند به میزان قابل‌توجهی مصرف داروهای ضدالتهاب و مسکن‌ها را کاهش دهد و در مواردی جایگزین مناسبی برای این‌گونه داروها باشد.

امگا۳ ماهی و کنترل التهاب

افراد مبتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی باید حتما ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانند، چراکه تحقیقات نشان می‌دهد که در اغلب موارد دریافت اسیدهای چرب امگا۳ باعث کنترل التهاب در نواحی مفاصل، اسکلت و عضلات می‌شود که در نتیجه دردهای مفاصل و عضلانی کاهش می‌یابد. از این رو تاکید می‌شود حتما در طول هفته دو تا سه بار ماهی مصرف شود.بسته به وزن، هر فردی می‌تواند در یک وعده غذایی ۹۰ تا ۱۵۰ گرم ماهی مصرف کند.

اگرچه امگا۳ در منابع گیاهی مثل خرفه، کلزا، روغن بذر کتان و روغن سویا وجود دارد، اما بدون تردید بهترین منبع اسید چرب امگا۳، ماهی و غذاهای دریایی است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد اسیدهای چرب امگا۳ موجود در ماهی دارای اثرات  ضدالتهابی مطلوب‌تری است. از این رو، رعایت یک رژیم غذایی صحیح می‌تواند به مراتب دردهای مزمن بیماران را کاهش دهد و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد.

فواید امگا۳ برای ورزشکاران

یافته‌ها حاکی از این است که مصرف امگا۳ میزان خون‌رسانی به عضلات را در حین ورزش افزایش می‌دهدو از میزان کوفتگی عضلات در صدمات ورزشی و تورم ناشی از آن می‌کاهد.

امگا۳ می‌تواند اثرات بعضی از داروها را افزایش یا کاهش دهد، بنابراین لازم است افراد در صورت مصرف هرگونه دارو به‌خصوص داروهای رقیق‌کننده خون یا کنترل‌کننده قند خونجهت تطبیق مقدار داروهای مصرفی و نیز میزان و مدت مصرف امگا۳، حتما با پزشک خود مشورت کنند.

خطرات مصرف بی رویه مکمل‌های امگا ۳

برخی از افراد به جای اینکه ماهی بخورند، خودسرانه به مصرف مکمل و قرص‌های امگا۳ روی می‌آورند. اگرچه مصرف این نوع مکمل و قرص‌ها التهاب را کم می‌کند، باعث کاهش سطح تری‌گلیسرید خون می‌شود و مشکلات را حل می‌کند اما با توجه به اینکه مصرف زیاد قرص‌های امگا۳ باعث غلظت خون می‌شود و در طولانی‌مدت قند خون را بالا می‌برد،حتی‌الامکان باید از مصرف خودسرانه آن اجتناب کرد. مصرف طولانی‌مدت و روزانه آن می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد.

با توجه به اینکه امگا۳ یک نوع اسید چرب است، اگر بیش از مقدار مورد نیاز مصرف شود، با اسید چرب امگا۶ که برای عملکرد بینایی و مغزی لازم است، رقابت می‌کند و میزان جذب آن را پایین می‌آورد. مصرف مکمل و قرص امگا۳ حتما باید تحت‌نظر پزشک صورت بگیرد. در صورتی که التهابی در بدن وجود داشته باشد و پزشک مصرف مکمل امگا۳ را توصیه کند، مصرف آن برای یک دوره بلامانع خواهد بود.

افرادی هم که به هیچ‌وجه علاقه‌ای به خوردن غذاهای دریایی ندارند، می‌توانند منابع گیاهی مثل روغن کلزا را در برنامه غذایی خود بگنجانند یا اینکه در نهایت از مکمل امگا ۳ دو روز در هفته استفاده کنند.

منبع: سیمرغ

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

شبدر قرمز

شبدر قرمز وخواص داریی آن

 شبدر قرمز برای افرادی که این گیاه را می‌شناسند واقعا کاربردی و منحصر به فرد است. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.