خانه / پزشکی / اختلال در خواب و عوارض آن
اختلال در خواب

اختلال در خواب و عوارض آن

بی‌خوابی یا سخت خوابی، حالا خیلی بیشتر از قبل مثل بختک به جان مردم افتاده. آمارها می گویند ٣٠ درصد ایرانیان اختلال در خواب دارند. گروهی با این اختلال می‌جنگند و گروهی تسلیم اش شده‌اند.

عوارض بی‌خوابی در طولانی مدت

 تشنج

تشدید میگرن و اضطراب

استرس

اختلال در سیستم هورمونی

مشکلات گوارشی

افسردگی

همچنین  اختلال در خواب روی سیستم عصبی فرد تاثیر می گذارد و می‌تواند کیفیت زندگی اش را کاهش دهد. افزایش وزن، تحریک پذیری عصبی و اشکال در تمرکز هم از دیگر عوارض اختلال در خواب است.

متخصصان می‌گویند مدت زمان خواب کافی برای افراد بالغ، بین ٧,۵ تا ٨.۵ ساعت در روز است؛ مدت زمانی که در سال های اخیر، به دلیل استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه و فضای مجازی و دیرخوابی های رایج، به شدت کاهش پیدا کرده است.

بی خوابی را ناتوانی در به خواب رفتن یا در خواب ماندن تعریف کرده اند. حالا خیلی‌ها به دلیل فشارهای اقتصادی، آرامش‌های از دست رفته در زندگی، محیط کار و حتی اجتماع، فشارهای روانی و … با این مشکل مواجه اند. عوامل مختلفی باعث ایجاد اخختلال در خواب می‌شوند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است .

عوامل موثر در ایجاد اختلال خواب

  آلرژی ‌ها و مشکلات تنفسی: آلرژی‌ها، سرماخوردگی‌ها و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی می‌توانند تنفس را در شب دشوار کنند.

  نوکتوریا: نوکتوریا یا تکرر ادرار شبانه ممکن است باعث شود چندین بار در طول شب از خواب بیدار شوید که همین در خواب‌تان اختلال ایجاد می‌کند.

  درد مزمن: درد ثابت و دائمی می‌تواند به‌خواب رفتن را دشوار کند.

  استرس و اضطراب: استرس و اضطراب، اغلب بر کیفیت خواب تأثیر منفی می‌گذارند.

روش‌های تشخیص اختلال خواب

پلی‌سومنوگرافی (تست خواب): مطالعه‌‌ای مربوط به خواب است که سطوح اکسیژن، حرکات بدن و امواج مغزی را ارزیابی می‌کند تا مشخص کند که آنها چگونه باعث اختلال در خواب می‌شوند.

 الکتروانسفالوگرام: آزمایشی که فعالیت الکتریکی را در مغز بررسی می‌کند و هرگونه مشکلات احتمالی مربوط به این فعالیت را شناسایی می‌کند.

آزمایش خون ژنتیک: یک آزمایش خون که معمولا برای تشخیص نارکولپسی و سایر مشکلات سلامتی زمینه‌ای به‌کار می‌رود که ممکن است موجب بروز مشکلات خواب شوند.

علائم اختلال در خواب

 همیشه بیش از ۳۰ دقیقه زمان ببرد تا به خواب بروید

 پس از خوابیدن به طور مرتب چند بار بیدار شوید و برای خوابیدن دوباره مشکل داشته باشید

 خواب آلودگی‌های مکرر در طول روز، چُرت زدن‌های مکرر، به طور غیر ارادی به خواب رفتن و خوابیدن در موقعیت‌های نامناسب در طول روز

 خر‌و‌پف بلند، نفس نفس زدن، خرناس، صداهای شوک‌آور و توقف تنفس حین خواب که معمولا توسط کسی که همراه شما زندگی می‌کند، اعلام می‌شود

 حرکت سریع پاها و دست‌ها حین خواب که معمولا توسط فردی که با شما زندگی می‌کند، گفته می شود

  بیدار شدن با سردرد

  رفتارهای غیر‌عادی حین خواب مانند راه رفتن

 احساس ناتوانی در تکان دادن بدن در ابتدای بیدار شدن

چطور خواب راحت داشته  باشیم

  گنجاندن سبزیجات و ماهی بیشتر در رژیم غذایی‌تان و کاهش مصرف قند (شکر)

  کاهش اضطراب و استرس از طریق ورزش کردن

  داشتن برنامه‌ خواب منظم و پایبندی به آن

  نوشیدن آب کمتر قبل از خواب

  محدود کردن مصرف کافیین، به‌ ویژه در اواخر بعدازظهر یا شب

  کاهش مصرف تنباکو

  خوردن وعده‌های کم کربوهیدرات کوچک‌تر قبل از خواب

خواب بهتر با این خوراکی‌ها

موز: موز به دلیل داشتن منیزیوم به آرامش اعصاب، شل شدن ماهیچه‌ها و سلامتی چرخه‌ی گوارش کمک می‌کند.

ماهی سالمون: این ماهی امگا۳ دارد که منجر به کاهش هورمون های استرس زا و افزایش آرامش می شود.

شربت یا مربای گیلاس: این شربت منبع طبیعی ملاتونین است و بی خوابی را به طور چشمگیری در بزرگسالان کم می کند.

نخود:نخود سرشار از ویتامین B۶ است که برای تولید هورمون شادی آور و ضداضطراب سروتونین استفاده می شود.

تخم مرغ : مقدار زیاد پروتیین موجود در تخم مرغ باعث حفظ تعادل قند خون در طول خواب می‌شود. خوب است یکی یا دو تا تخم مرغ را همراه با نان سبوس‌دار میل کنید.

 شیر:شیر سرشار از کلسیم است و کلسیم در تولید ملاتونین نقش دارد.

سیب زمینی :سیب‌زمینی شیرین منبع غنی پتاسیم است، پتاسیم هم به آرامش اعصاب و عضلات و همچنین فرآیند گوارش، کمک می کند.

بادام :منیزیوم موجود در بادام، به آرامش و بهتر خوابیدن کمک می کند. بادام پروتئین دارد و به حفظ تعادل قند خون در طول خواب کمک می کند.

دمنوش :بیشتر دمنوش‌های بدون کافیین احساس خواب‌آلودگی را تقویت می‌کنند. تئین موجود در چای سبز خوابیدن را آسان می‌کند.

منبع:اقتصادآنلاین

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

بیماری انسداد ریه

بیماری انسداد ریه و علائم اولیه آن

بیماری انسداد ریه  ‎/ COPD بیماری پیش‌رونده در ریه است که تشخیص زودهنگام و درمان …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.