خانه / پزشکی / تورم پاها و دلائل مربوط به آن
تورم پاها

تورم پاها و دلائل مربوط به آن

تورم پاها می تواند به علت مشکلات گردش خون یا احتباس مایعات باشد. این وضعیت معمولا زنان را گرفتار خود می کند و حرکت را در اغلب موارد دشوار می سازد. احتباس مایعات به علت مشکلات کلیه و اغلب در نتیجه افزایش سطح سدیم در بدن رخ می دهد.

تورم در پاها با درد طولانی مدت همراه است و تنها با استراحت از بین می رود. اگرچه این وضعیت در بسیاری از موارد بدون نیاز به درمان دارویی از بین می رود، اما در موارد خاص نیاز به تسکین هرچه سریع تر دارد.

علل دیگر  تورم پاها

نشستن یا ایستادن طولانی مدت

بارداری

اضافه وزن و یا چاقی

مصرف داروهای دیابت یا پرفشاری خون

نارسایی قلب یا کلیه

بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید

کفش های نامناسب (پاشنه دار)

آسیب های فیزیکی

شایع ترین نشانه های ایجاد تورم در پاها عبارتند از:

احساس خستگی و سنگینی در پاها

خارش و گرفتی پاها

قرمزی و حساسیت به لمس

ایجاد درد با هر گونه فعالیت فیزیکی

ایجاد وریدهای واریسی در پاها

راهکارهایی برای کاهش تورم پاها

۱- استفاده ازداروهای ضد درد و ضد التهابی 

۲-بالا نگه داشتن پاها

 زمانی که در رختخواب هستید پاهای خود را به دیوار تکیه دهید. این کار باعث بهبود گردش خون می شود و خون به آسانی به سمت قلب بازمی گردد. علاوه بر این، این کار ساده عضلات را شل کرده و تنش در پاها را کاهش می دهد .

۳- پوشیدن کفش راحت 

استفاده از کفش راحت و حاوی تهویه می تواند عود تورم را کاهش دهد. به جای پوشیدن کفش های پاشنه دار و تنگ، کفش های راحت را برای استفاده روزانه انتخاب کنید.

۴- افزایش مصرف آب

نوشیدن بین ۶ تا ۸ لیوان آب در روز خطر التهاب در اندام های تحتانی را کاهش می دهد. آب باعث کاهش احتباس مایعات در بافت این اندام ها می شود.

۵- گرفتن دوش آب سرد

یکی از بهترین گام ها برای از بین بردن تورم پاها، دوش آب سرد است. دمای پایین آب، جریان خون را تحریک کرده و از شرایطی مانند رگ های واریسی جلوگیری می کند. علاوه بر این، دوش آب سرد عضلات را نیز شل کرده و درد را کاهش می دهد.

۶- مصرف دیورتیک های طبیعی

خوراکی هایی مانند آناناس، کنگر فرنگی و کرفس برای مبارزه با احتباس مایعات در پاها مفید هستند. این غذاها به بهبود عملکرد کلیه ها کمک کرده و تولید ادرار را افزایش می دهند.

۷- ورزش کردن

انجام یک سری حرکات ورزشی از التهاب غیر قابل کنترل در پاها جلوگیری می کند. ورزش همچنین به شما کمک می کند وزن خود را کنترل نمایید. چون افزایش وزن عامل مهمی در بروز التهاب در پاها است. ورزش همچنین به بهبود گردش خون کمک می کند.

۸-استفاده از حمام نمک

این نمک ها که به نمک های اپسوم نیز شهره هستند، یک درمان کلاسیک برای کاهش تورم پاها محسوب می شوند. علاوه بر این، استفاده از نمک های حمام باعث آرامش عضلات و شل شدن آنها می شود. نمک حمام خاصیت ضد درد دارد.

۹-ماساژ گرفتن

ماساژ با روغن های ضروری، باعث تحریک عملکرد لنفاوی و بهبود گردش خون می شود و به کاهش التهاب پاها کمک می کند. ماساژ باعث حذف سموم می شود. سموم، خود عامل ایجاد تورم در بدن هستند.

منبع: آوای سلامت

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

مرگ مغزی - کما

تفاوت مرگ مغزی و کما

 مغز به عنوان پیچیده‌ترین عضو بدن جایگاه احساسات، غرایز، تفکر و بسیاری از واکنش‌های آدمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.