سقط جنین

سقط جنین از منظر قرآن و مراجع تقلید

سقط جنین حرام است و گناه بزرگ و نابخشودنی طبق بیانات قرآن و مراجع تقلید به شمار می رود. سقط جنین همانند بسیاری از کناهان کبیره دیه و کفاره دارد که طبق نظر علما بیان می شود.
خداوند در قرآن می‌فرماید “فرزندان خود را از فقر نکشید، ما به شما رزق می‌دهیم”، حال اگر اگر کسی مرتکب سقط جنین شود از نظر قرآن “قاتل” است؛ سقط در دوران عقد به‌خاطر ترس از آبرو، ترس والدین از عدم‌تأمین مخارج فرزند و… از جمله ترس‌های واهی سقط هستند

گناه سقط جنین از نظر مراجع تقلید

گناه سقط جنین به عنوان یک عمل حرام در دسته ی گناهان کبیره قرار می گیرد و کفاره و دیه ی آن هم به نسبت میزان روزهای گذشته از بارداری جنین تعیین می شود و مرتکب آن باید توبه کند و کفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد.

گناه سقط جنین

دیه سقط جنین:

جنین از وقتی که در رحم قرار می گیرد، به مدت ۴۰ روز، نطفه است. و دیۀ اسقاط آن در این مدت ۲۰ مثقال شرعی طلای سکه دار است که هر مثقال، هیجده نخود می باشد، پس از آن، ۴۰ روز علقه یعنی خون بسته شده است و دیۀ آن ۴۰ مثقال است، بعد، ۴۰ روز مضغه یعنی پارۀ گوشتی است، که دیۀ آن ۶۰ مثقال است. (که مجموع چهار ماه می شود) پس از آن به صورت استخوان می شود. و دیۀ آن ۸۰ مثقال است.

بعد گوشت روییده و صورت بندی می شود، و دیۀ آن ۱۰۰ مثقال است. و همین که روح در آن دمیده شد، چنانچه پسر باشد دیۀ او هزار مثقال و اگر دختر باشد ۵۰۰ مثقال شرعی طلای سکه دار است. و در تمام این صور، اگر عوض هر یک مثقال طلا، ده درهم نقره بدهند کافی است و اگر زن حامله از روی عمد کاری کند که جنین او سقط شود باید دیۀ آن را به تفصیلی که بیان شد به وارث جنین بپردازد و خود او از این دیه ارث نمی برد، بلی چنانچه ورثۀ جنین، او را عفو کنند دیه ساقط می شود ولی در جنینی که روح دمیده شده، کفاره قتل بر او واجب است.

اما در هر حال تا زنده به دنیا نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد.

سقط جنین 

نظر مراجع تقلید :

حضرت آیت الله خامنه ای :

سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتی جایز نبوده و توبه جدی از آن لازم است و باید دیه سقط جنین پرداخت شود .

حضرت آیت الله سیستانی :

انداختن حَمْل پس از انعقاد نطفه ، جایز نیست و دیه وکفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد ، مگر این که باقی ماندن حمل برای مادر ضرر جانی داشته باشد ، یا مستلزم حرج شدیدی باشد که معمولاً تحمل نمی‏شود ، که در این صورت قبل از دمیدن روح و جان گرفتن جنین اسقاط آن جایز است ، و بعد از آن مطلقاً جایز نیست . و اگر مادر حمل خود را بیاندازد ، دیه آن بر مادر واجب است ، و باید آن را به پدر یا دیگر ورثه‏ اش بپردازد . و اگر پدر حمل را بیاندازد ، دیه‏ اش بر او واجب است ، و باید آن را به مادر بپردازد . و اگر  پزشک این عمل را انجام دهد، دیه بر او واجب است ، مگر اینکه وارث ببخشد، هر چند اسقاط جنین به درخواست پدر و مادر باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی :

اسقاط جنین حرام است، ولی هرگاه جنین در مراحل ابتدایی باشد، و به صورت انسان کامل در نیامده باشد، و باقیماندن جنین در آن حالت و سپس تولّد ناقص آن به تصدیق اهل اطّلاع متدیّن باعث عسر و حرج شدید برای پدر و مادر گردد، پایان دادن به حاملگی جایز است، و احتیاطاً باید دیه را بدهند و دیه جنین بر کسانی است که در سقط دست داشته اند، و چنانچه مادر با میل و اختیار، خود را در اختیار طبیب قرار داده که سقط کند نیمی از دیه بر عهدۀ اوست، و باید علاوه بر پرداخت دیه از گناه بزرگی که مرتکب شده اند بطور جدی توبه کنند و با اعمال نیک آینده گذشته را جبران نمایند .

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :

کشتن جنین مطلقا حرام است و دیه دارد که به وارث او در صورتی که سبب سقط نباشند می رسد و چنانچه ولوج روح هم شده باشد(جنین روح داشته باشد) کفاره هم دارد ولی تا زنده به دنیا نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد.

منبع: نمناک

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

جن زدگی

جن زدگی یا تسخیر انسان توسط ارواح

جن زدگی حالتی است که نیروی ماوراء الطبیعی کنترل عقل و روح آدمی را به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.