خانه / فرهنگ و هنر / علم به قیامت و زمان برپایی آن
علم به قیامت

علم به قیامت و زمان برپایی آن

علم به قیامت و زمان برپایی آن بنابر آیات قرآنى، فقط «عنداللَّه» است و قابل ظهور براى دیگران نیست: («وَ یَقُولُونَ مَتى‏ هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ‏») [۱] و مى‏ گویند: اگر راست مى‏ گویید، این وعده چه وقت است؟

(« و یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَهِ أَیَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِیکُمْ إِلَّا بَغْتَهً یَسْئَلُونَکَ کَأَنَّکَ حَفِیٌّ عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ‏») [۲]؛ « [اى رسول ما] از تو احوال ساعت قیامت را خواهند پرسید که چه وقت فرا رسد؛ پاسخ ده که علم آن نزد ربّ من است. کسى جز او آن ساعت را ظاهر و روشن نتوان کرد. [شأن‏] آن ساعت در آسمان‏ ها و زمین بس سنگین و عظیم است؛ نیاید مگر شما را ناگهان. از تو مى‏ پرسند که گویى کاملًا بر آن آگاهى، بگو علم آن ساعت محققاً نزد خداوند است؛ ولى اکثر مردم بر این حقیقت آگاه نیستند».

چرا علم به قیامت فقط نزد خداوند است؟

از نظر علامه طباطبایى، تعبیر «إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّى» بیان کنایى از این نکته نیست که کسى (مثل پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم) به قیامت جاهل است؛ بلکه بیان جدى و غیرکنایى از این حقیقت است که وقت قیامت، جز نزد خداوند نیست.

این بدان جهت است که قیامت، ظرف فناى نفس همه اشیاء است و تا ذات اشیاء فانى نشود، حضرت حق براى شیئى ظهور و تجلّى نخواهد کرد [۳]. براساس آیات قرآن و روایات معصومان علیهم السلام، در آن زمان خداوند متعال خود پرسشگر و جواب دهنده است. خود مى ‏پرسد: («لِمَنِ الْمُلْکُ‏»)؛ «ملک براى چه کسى است» و خود پاسخ مى‏ دهد: («اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ»)؛ «براى خداوند یکتاى غلبه کننده».

منبع: اتاق خبر

درباره ی Admin

مطلب پیشنهادی

چشم زخم

چشم زخم از دیدگاه قرآن کریم

چشم زخم، نیروی مرموزی است که در چشم برخی افراد وجود دارد که ممکن است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.